sprinkel senga..

Etter min erfaring så har de som jobber i avdelingen på ikea ganske god peiling på de forskjellige madrassene som er der! Så hadde spurt hva som er forskjellen jeg..

Jupp! :) Var innom IKEA i dag og fikk hjelp. Madrassene er i størrelsene jeg nevner MEN lakenene er på 60x120 og alle vanlige laken til sprinkelsenger passer til IKEA sine madrasser :)
OG jeg fikk madrasshjelp - de hadde peil :)
 
Ja, vi hadde egentlig bestemt at hun skulle over i annen seng, men nattesøvnen er verdt de 2000 kr det vil koste for seng og madrass.. Selv om vi sikkert må kjøpe ny seng til henne igjen 6 mnd senere :p


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hvorfor ikke vente med seng til det nærmer seg termin?? Mye som kan forandre seg frem til mai..
 
Jupp! :) Var innom IKEA i dag og fikk hjelp. Madrassene er i størrelsene jeg nevner MEN lakenene er på 60x120 og alle vanlige laken til sprinkelsenger passer til IKEA sine madrasser :)
OG jeg fikk madrasshjelp - de hadde peil :)

Jøss, der viste jeg ikke. Trudde IKEA hadde svenske mål. Så bra du fikk god hjelp :)
 
Hvorfor ikke vente med seng til det nærmer seg termin?? Mye som kan forandre seg frem til mai..
Vil helst gjøre det nå fordi hun er veldig knyttet til sengen sin og når det kommer ny baby, ny seng og nytt rom på en gang så tror jeg de blir veldig mye nytt for en forsiktig 2,5 åring. Vil ikke at den nye babyen skal komme å " stjele" senga hennes. Prøver derfor å gjøre alle disse overgangene i god tid før lillebror kommer slik at han ikke får skylda :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Vil helst gjøre det nå fordi hun er veldig knyttet til sengen sin og når det kommer ny baby, ny seng og nytt rom på en gang så tror jeg de blir veldig mye nytt for en forsiktig 2,5 åring. Vil ikke at den nye babyen skal komme å " stjele" senga hennes. Prøver derfor å gjøre alle disse overgangene i god tid før lillebror kommer slik at han ikke får skylda :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Ok, da forstår jeg... Men kjedelig med en sånn ekstra utgitt da... Vi hadde mye tull med minsten og, holdt på å bli gal men det stoppa opp den dagen han fikk storgutt seng....
 
Kan jo kjøpe seng brukt og da? Så blir det ikke fullt så dyrt? :)
 
Hvorfor det? Latskap? ^^
Ja, rett og slett. Er like dårlig på å selge. Mannen min er lik meg så da blir det lett at vi bare kjøper i butikk. Uansett så vil jeg ikke ha brukt madrass og det er den som er dyr. Sprinkelseng får vi billig på ikea, tror vi betalte rundt 300 for storesøster sin..

Skal forresten prøve å få tak i brukt bhg vogn til storesøster, men håper at jeg kan kjøpe av noen jeg kjenner..
Viss ikke så blir det Finn.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Jeg hadde tenkt til å kjøpe stellebordet på ikea også, men så foreslo mannen å se på finn. så da fant vi for under halv pris der.

Men mener at ikea sine madrasser ikke er så ille i pris? Heller ikke den jeg så på jysk? :)
 
Jeg hadde tenkt til å kjøpe stellebordet på ikea også, men så foreslo mannen å se på finn. så da fant vi for under halv pris der.

Men mener at ikea sine madrasser ikke er så ille i pris? Heller ikke den jeg så på jysk? :)
Er skikkelig paranoid der og vil ha en madrass som kan pustes gjennom.. Sikkert mange bra, men vi kjøper nok lik den vi har til storesøster. Et alternativ er at storesøster får en ny billigere midlertidig og så får babyen den dyre ( rundt 1200 kr).. Vi får se..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Er skikkelig paranoid der og vil ha en madrass som kan pustes gjennom.. Sikkert mange bra, men vi kjøper nok lik den vi har til storesøster. Et alternativ er at storesøster får en ny billigere midlertidig og så får babyen den dyre ( rundt 1200 kr).. Vi får se..


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ah... Da blir det dyrt ja... Finnes det noe forskrifter og krav til madrasser? Eller er jeg dårlig mamma som prøver å spare penger på noe så viktig som en madrass? :S kan man være sikker på at madrasser man kjøper er bra nok på en måte?
 
Heihei. Jeg jobber på Barnas IKEA. Alle madrassene våres er 60x120 (standard i Norge) og dynene er 110x125 (pga vi ambefaler den når de er ca et år, sovepose frem til da pga sikkerheten med dyne forran ansiktet), og det er kun dyne+trekk som er svenske str. Gode valg er vyssa somnat og vyssa vackert. Første er min favoritt (og forsåvidt dyreste til ca 800) den er i lateks som puster og transporterer fukt og former seg perfekt uten å være for myk. Vyssa Vackert er pocketfjær madrass som holder seg sval og former seg godt til ca 5-600. Men vi har jo 4 typer til som er rimeligere og gode men er litt enklere i materialer og type. Dette er ikke ment som reklame men fyr løs om det skulle være noen spørsmål ;-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum
 
Ah... Da blir det dyrt ja... Finnes det noe forskrifter og krav til madrasser? Eller er jeg dårlig mamma som prøver å spare penger på noe så viktig som en madrass? :S kan man være sikker på at madrasser man kjøper er bra nok på en måte?
Aner ikke egentlig.. Jeg gikk bare i en barnebutikk og spurte hva hun anbefalte..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Heihei. Jeg jobber på Barnas IKEA. Alle madrassene våres er 60x120 (standard i Norge) og dynene er 110x125 (pga vi ambefaler den når de er ca et år, sovepose frem til da pga sikkerheten med dyne forran ansiktet), og det er kun dyne+trekk som er svenske str. Gode valg er vyssa somnat og vyssa vackert. Første er min favoritt (og forsåvidt dyreste til ca 800) den er i lateks som puster og transporterer fukt og former seg perfekt uten å være for myk. Vyssa Vackert er pocketfjær madrass som holder seg sval og former seg godt til ca 5-600. Men vi har jo 4 typer til som er rimeligere og gode men er litt enklere i materialer og type. Dette er ikke ment som reklame men fyr løs om det skulle være noen spørsmål ;-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum


Så fint med noen med erfaring! :D jeg har jo skjønt at det er noen forskjeller på madrassene ettersom prisen varierer så mye som de gjør. Men kan du si noe om ulempene ved de billigste madrassene (100-400 kroners klassen?)
 
lurer også på dette med madrass, for vi får en arvet seng og må da ha ny madrass..... skal vi da legge i det vi sparer på å arve senga på å kjøpe dyr madrass eller skal vi holde oss midt på treet?!?!
 
Vi har den billigste madrassen til 85,- og en litt tykkere og bedre skum i til 195,-. Begge madrassene ville jeg igrunn anbefalt til reise/gjesteseng. Men vi har to madrasser til 395 som begge er veldig gode til daglig bruk. Den ene er høyelastisk polyeter (skummadrass) og og den andre er bonellfjærmadrass. Hovedforskjellen på dem er om barnet fort blir varmt eller ikke Skum vil holde mer på varmen siden materialet er tettere men den former seg veldig bra etter ryggen. Fjærmadrassen har jo luft i midten og holder seg svalere. Jeg ville nesten kosta på en 400 på sprinkelmadrassen og når de går opp til en større seng har vi en god en til barn som også koster en 450 (sultan fonnes) ps. Alle spr madrasser manger slik dutt til glidelåsen for å dra av trekket, dette for at ikke barna skal kunne spise dem og det finnes ingen giftige stoffer/insett osv i noen av våre varer.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum
 
Vi har den billigste madrassen til 85,- og en litt tykkere og bedre skum i til 195,-. Begge madrassene ville jeg igrunn anbefalt til reise/gjesteseng. Men vi har to madrasser til 395 som begge er veldig gode til daglig bruk. Den ene er høyelastisk polyeter (skummadrass) og og den andre er bonellfjærmadrass. Hovedforskjellen på dem er om barnet fort blir varmt eller ikke Skum vil holde mer på varmen siden materialet er tettere men den former seg veldig bra etter ryggen. Fjærmadrassen har jo luft i midten og holder seg svalere. Jeg ville nesten kosta på en 400 på sprinkelmadrassen og når de går opp til en større seng har vi en god en til barn som også koster en 450 (sultan fonnes) ps. Alle spr madrasser manger slik dutt til glidelåsen for å dra av trekket, dette for at ikke barna skal kunne spise dem og det finnes ingen giftige stoffer/insett osv i noen av våre varer.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum
Du er jo helt fantastisk å ha! Nå vet jeg jo enda ikke hvordan ungen vår kommer til å bli med varme og kulde... Men det jeg vet er at leiligheten vår ofte blir veldig varm, både på sommer og vinter er det godt å varmt her. På sommeren er det så varmt at vi MÅ lufte om natta... Kan lufting da ha annen effekt på babyen så jeg burde passe på at jeg har en madrasser som holder varmen? Eller bøir babyen også så varm at jeg burde ha en som kjøler ned, selvom vi lufter? ^^ er dette kanskje litt spørsmål utenfor ditt område? :p

Takk for hjelp uansett <3
 
Hehe. Takktakk. Ja med god sval temperatur vil babyen sove bedre og det vil jo gi dere mer søvn også. Man kan jo tenke selv hvor ekkelt det er å våkne at man bare MÅ hive av seg dyna. Mesteparten av varmen (80%) går oppover så det et hovedsakelig dyne/sovepose materialene jeg ville sjekka ut mest da. Gjerne materialer med lyocell. Anbefalingene på et soverom er mellom 14-18 grader for å få den beste søvnen. Men om rommet ditt generelt er veldig vamt ville jeg nok gått for en av springfjærmadrassene eller lateksmadrassen. Soveposene våres er veldig nette, så kan også hende det er et bra valg og evt supplere med et babyteppe.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum
 
Back
Topp