jeg pumpa på sykehuset, for jeg følte jeg missta melka, pga stress og blodmangel... da fikk jeg masse melk..
jeg hadde kjempe vondt i puppene, de var harde og klumpete. jeg fikk beskjed om å dysje,maserer og håndpumpe ut melk.. men jg syns ikke det hjelp så mye selv om jeg fikk melka ut litt.
Dagen etter var det enda vondere. Da amma jeg først og pumpa med pumpe etterpå. hadde jeg ikke pumpa meg da hadde jeg fått brystbestenelse fikk jeg beskjed om. jeg hadde så mye melk de første 3 ukene at jeg måtte pumpe meg en gang per dag. jeg pumper ikke tomt, jeg bare pumper litt så jeg får ut "trykket". pumper litt mindre for hver dag. da øker ikke melkeproduksjonen. nå er det 3 dager siden sist jeg pumpa meg, men jeg måtte pumpe hver dag i 3 uker.
Det er vell forskjellig fra person til pers, men dette var teknikken som hjalp for meg.
jeg har nå en del melk i fryseren, som jeg skal bruke den dagen jeg begynner med grøt til lillegutt
jeg deler dette , pga at jeg ikke er helt enig i det å ikke pumpe hvis en har skikelig spreng.
jeg syns liksom jeg hadde nok vondter etter fødselen, om jeg ikke skulle ha skikelig vonde pupper i tillegg