Språkutvikling

Helt vanlig med storesøster (f.27+4) som nå er 4 år :) Hun er faktisk to språklig.
 
Hei

Hvordan var språk utviklingen til deres prematur barn?

Min egen lå langt foran gjennomsnittet, både på norsk og engelsk.
Sønnen min er født 37+0, så han er jo teknisk sett akkurat ikke prematur, men har en del klassiske milde "symptomer" som litt forsinket motorikk osv. Han ligger litt bak mht det aktive vokabularet (altså, de ordene som sies), men det har nok hatt mest med hørselen å gjøre. Han snakket til normal tid, men det gikk litt tilbake pga hørselen, som nå er fikset. :)
 
Vi har nettopp vært hos audioped og øre- nese- halspoliklinikk. Han bikket 2 år nå og språket er ikke der. Han har noen ord på ting som ikke ligner noe særlig på det egentlig ordet. Viser seg at han har dårlig hørsel pga væske i mellomøret etter x-antall ørebetennelser. Han hører, men tolker lyder feil? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette :p Skal vente 4 mnd for kontroll og vurdering av dren.
 
Vår (uke 35) snakka rent før 2 år. Var veldig tidlig. Og siden hu lærte å snakke har det aldri stått stilt. Hu blir 12 år til neste år.
 
Dytter litt på denne så kanskje flere svarer :)
 
Veldig spent på lillesøster for 33+1 hun er jo bare 7 mnd ukorrigert, men skravler i tide og utide. Blir spennende å se om språket kommer tidlig. Storesøster pratet korte setninger på 4-5 ord da hun var 1,5 år.
 
Her er ho glad i å skravle, og det kom mye ord tidlig [emoji4]
 
Takk for svar. Her går det sent med ordene. Det følger seg inn i rekken av alt det andre han er sent ute med :sorry:, men helsestasjon mener at så lenge han skjønner mye (og det gjør han, gutten er utspekulert og later av og til som han ikke skjønner spesielt når det er ryddetid :p) så er det det viktigste. Så får prøve å slå meg til ro med det
 
Takk for svar. Her går det sent med ordene. Det følger seg inn i rekken av alt det andre han er sent ute med :sorry:, men helsestasjon mener at så lenge han skjønner mye (og det gjør han, gutten er utspekulert og later av og til som han ikke skjønner spesielt når det er ryddetid :p) så er det det viktigste. Så får prøve å slå meg til ro med det
.
 
Last edited:
Vi har nettopp vært hos audioped og øre- nese- halspoliklinikk. Han bikket 2 år nå og språket er ikke der. Han har noen ord på ting som ikke ligner noe særlig på det egentlig ordet. Viser seg at han har dårlig hørsel pga væske i mellomøret etter x-antall ørebetennelser. Han hører, men tolker lyder feil? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette :p Skal vente 4 mnd for kontroll og vurdering av dren.

Jeg synes 4 mnd hørtes mye ut og ville mast litt hadde jeg vært deg. Min hadde og dren av lignende grunner da han var 15 mnd.
 
Jeg synes 4 mnd hørtes mye ut og ville mast litt hadde jeg vært deg. Min hadde og dren av lignende grunner da han var 15 mnd.
Min hadde vært syk 16 uker i strekk med vekttap før den timen. Ikke egnet for noe operasjon. Det var en av grunnene for at ØNH spesialisten ville avvente. Samt å se om det løste seg selv. Han skal på kontroll om en ukes tid nå. Han babler og "snakker", med grøtete uttalelse som bare vi som kjenner han og barna i barnehagen forstår. Men han gjør seg fortstått på andre måter. Veldig flink til å vise hva han mener. Sosial og blid gutt :) hadde det gått ut over utviklingen på andre måter, hadde det vært en annen sak. Både fastlege, helsesøster, barnelege og ØNH spesialist og barnehagepersonell har kontroll. Han hører forøvrig greit (men dårlig) og forstår oss. Bare enkelte ganger vi må gjenta beskjeder før det går opp for han.
 
Last edited:
Min hadde vært syk 16 uker i strekk med vekttap før den timen. Ikke egnet for noe operasjon. Det var en av grunnene for at ØNH spesialisten ville avvente. Samt å se om det løste seg selv. Han skal på kontroll om en ukes tid nå. Han babler og "snakker", med grøtete uttalelse som bare vi som kjenner han og barna i barnehagen forstår. Men han gjør seg fortstått på andre måter. Veldig flink til å vise hva han mener. Sosial og blid gutt :) hadde det gått ut over utviklingen på andre måter, hadde det vært en annen sak. Både fastlege, helsesøster, barnelege og ØNH spesialist og barnehagepersonell har kontroll. Han hører forøvrig greit (men dårlig) og forstår oss. Bare enkelte ganger vi må gjenta beskjeder før det går opp for han.


Det trenger så absolutt ikke ha noe med noe å gjøre. Det hadde ikke noe utslag for min gutt, han var mye senere grunnet andre diagnoser. Og barn er forskjellige. Men uansett bra det blir fulgt opp :)
Stå på, håper dere kommer inn og får litt hjelp etter hvert :)
 
Det trenger så absolutt ikke ha noe med noe å gjøre. Det hadde ikke noe utslag for min gutt, han var mye senere grunnet andre diagnoser. Og barn er forskjellige. Men uansett bra det blir fulgt opp :)
Stå på, håper dere kommer inn og får litt hjelp etter hvert :)
Han er utredet og undersøkt opp og ned i mente :) har perioder hvor hørselen er verre enn ellers, da går det fra å si f.eks hade til age til ae. Siden jeg skrev første innlegget, har han fått ord med klar og fin uttale. Svarer oss ja/nei på direkte spørsmål osv. Når han blir tett i nesen, forkjølet med sår hals el. så merker vi hørselen blir verre. Ved 1 års alder hadde han hatt 2 ørebetennelser, men språket var på gang og han var flink til å både herme og uttale ord. Var når han ble 15 mnd og hadde hatt 2 ørebetennelser til at det stoppet opp litt og ble rare uttalelser. Så kom det bare flere på rappen etter det igjen.. Han hadde fått dren etter timen vi hadde rett etter han bikket to år, men vekt og allmenntilstand var for dårlig til at de ville utføre den. Var 16 lange uker med sykdom på sykdom og infeksjonsutløst astma. Vært mye lege og sykehus for å få formen på plass :) nå synger han bæ bæ lille lam :D husker jeg var veldig veldig bekymret i starten. Tenkte på alt han hadde vært plaget med fra før av, også kunne det være at han hadde andre vansker i tillegg. Krisemaksimerte helt :p får forøvrig hjelp av PPT om det ikke løser seg innen april mnd. Helsesøster regnte med det kom til å løsne etter dren, men ville ikke la det gå for lang tid. Det er jo bra, tenker jeg? Ble et langt innlegg, men litt godt å få luftet også :p antall ganger folk har kommentert alderen hans og at språket ikke er som det burde osv. i tillegg til alt annet.
 
Mi snakka rent før 2 år og MYE. Etter hu begynte prate, holdt hu aldri munn gitt. Født uke 35

Hu er i dag 12.5 år da og elsker norsk og engelsk. Også interesse for arabisk faktisk og japansk nå da [emoji39]

Hu som ikke er prematur var mye senere i språket
 
Back
Topp