Språkutvikling 2 åring

Jente95

Andre møte med forumet
Hei☺️
Barnet vårt er litt over 2 år og er litt bekymret mtp språkutviklingen..
Virker som barnet forstår en del, men bruker veldig få ord. Kan si nye ord, men da kan det ta en stund før det kommer igjen. Samtidig virker barnet veldig frustrert og har mye temperament, som jeg tror kommer av følelsen av å ikke bli forstått. Og det skjønner jeg.. Har snakket med HS angående dette, og hvis vi følte det var det samme nærmere sommeren så skulle vi se nærmere på dette og snakke med barnehage..
Vil tilføye at jeg (mamma) har ADD og Asberger (sent diagnosert) og far har dysleksi.
Så er så redd barnet vårt har arvet noe, og ønsker at barnet får hjelp tidlig så barnet får den hjelpen og tilretteleggingen den trenger. Vet at barnet er kun 2 år, men jeg personlig kunne ønske jeg kunne fått hjelp fra barnehagealder og blitt sett og forstått.. Tenker også å sjekke hørselen tilfelle..
Noen som har vært igjennom noe lignende og vil dele erfaringer rundt dette? Takk på forhånd

Vil anbefale deg å snakke med barnehagen om språkgrupper og ASK (alternativ supplerende kommunikasjon). De aller fleste barn reagerer positivt på visuell støtte og det anes å være hjelpsomt for alle barn. 2 år og lite språk trenger nødvendigvis ikke bety sen utvikling eller lærevansker, men anbefaler sterkt å sette inn tiltak. Supert om dere sjekker hørsel nærmere!

- Kan anbefale å bruke konkreter (for eksempel vis tannbørste når du skal kommunisere om tannpuss, vis bleie før dere skal skifte, dette kan hjelpe barnet med å konkretisere og forstå ord og kanskje gjøre at barnet velger å hente eller peke på disse gjenstandene som en del av kommunikasjonen ) bilder etc fungerer også!
- Arbeid med peking og nonverbal kommunikasjon
- avtal mer bhg en kommunikasjonsbok der ansatte skriver maks 2-3 linjer om dagen, da kan du som foresatt få god informasjon dersom det har vært noen hendelser etc i barnehagen som barnet ikke får kommunisert til deg.

Det viktigste i første omgang er at barnet ditt føler seg forstått, men igjen snakk med barnehagen og be de eventuelt snakke med PPT for videre veiledning på avdeling. De fleste PPT kontorer ønsker jo at tiltak prøves ut i barnehagen først.

Noen korte tips
-Hilsen en ansatt i PP-tjenesten :happy:

Vi fikk beskjed om at vi ikke skulle tenke noe særlig over det før hu ble 3, og nå snakker hu som en foss! Også Aspergers diagnose inne i bildet i familien her også.
Ja nei jeg tenker at det fortsatt er litt tidlig, men jeg ser hvor mye hu ønsker å kommunisere og blir så frustrert når hu ikke blir forstått.. Og når jeg tenker på arv/gener så kan det være verdt å sjekke ut.. Sier magefølelsen min hvertfall

2 år er fortsatt litt tidlig å være bekymret siden normalvariasjonen er så stor, MEN: hvis du er bekymret tenker jeg det er helt naturlig å ta opp end barnehagen hva de kan gjøre for å gi ekstra støtte i utviklingen, og undersøke hva dere kan gjøre hjemme også. Sånne lavterskel tiltak er jo aldri negativt uansett. Når det er sagt så løsner det jo ofte "plutselig" for mange barn, hvor det kommer massevis av ord og setninger plutselig.

Ja nei jeg tenker at det fortsatt er litt tidlig, men jeg ser hvor mye hu ønsker å kommunisere og blir så frustrert når hu ikke blir forstått.. Og når jeg tenker på arv/gener så kan det være verdt å sjekke ut.. Sier magefølelsen min hvertfall
Ja, jeg syns to år er litt tidlig. Og min ble frustrert når vi ikke skjønte hu også. Hu fyller 3 i juni. Og snakker som en foss. Har dere prøvd å ha bilder tilgjengelig så hu kan peke på det hu mener f eks?
Her følger barnehagen med på vår jente, de er klar over situasjonen, så om de merker noe som kan tyde på det ene eller det andre, så sier de ifra.

Språkforståelse er mye viktigere enn hvor mange ord de kan på den alderen. Min mellomste hadde få ord ved 2 år, men plutselig eksploderte det

Min hadde heller ikke så godt språk ved 2 år, men veldig god språkforståelse. Han hadde også en periode hvor han var veldig frustrert, fordi vi ikke forsto hverandre. Han ble nettopp 3 nå, og snakker i ganske fullstendige setninger, og formulerer seg på nye måter hele tiden ☺️

Som noen andre har tipset om, er det lurt å sjekke hørselen bare for å avkrefte at det er noe der. Jeg jobbet tidligere en-til-en i barnehage med barn som av ulike grunner var litt bakpå språkmessig, da fungerte tegn til tale kort kjempebra!! Da kan barnet selv ha en bunke med kort (bilde og tekst) med de vanligste ordene dere bruker (mat, vann, ball, leke osv) så kan han eventuelt vise frem kortene, og dere kan bekrefte både med bevegelse og ord at dere forstår! Hør med barnehagen eller helsestasjonen om tips!❤️

Min sa bare noen få ord frem til han var ca 3. forsto ikke alt heller. Vi reiste til logoped for sikkerhetsskyld, men de var ikke bekymret. Etter han fylte tre og særlig fra 3,5 år så kom han seg kjempe mye. Nå som snart 5 åring holder han aldri fred :p

Hei☺️
Virker som barnet forstår en del, men bruker veldig få ord. Kan si nye ord, men da kan det ta en stund før det kommer igjen. Samtidig virker barnet veldig frustrert og har mye temperament, som jeg tror kommer av følelsen av å ikke bli forstått. Og det skjønner jeg.. Har snakket med HS angående dette, og hvis vi følte det var det samme nærmere sommeren så skulle vi se nærmere på dette og snakke med barnehage..
Vil tilføye at jeg (mamma) har ADD og Asberger (sent diagnosert) og far har dysleksi.
Så er så redd barnet vårt har arvet noe, og ønsker at barnet får hjelp tidlig så barnet får den hjelpen og tilretteleggingen den trenger. Vet at barnet er kun 2 år, men jeg personlig kunne ønske jeg kunne fått hjelp fra barnehagealder og blitt sett og forstått.. Tenker også å sjekke hørselen tilfelle..
Noen som har vært igjennom noe lignende og vil dele erfaringer rundt dette? Takk på forhånd

Snakk med barnehagen først, de ser barnet hver dag i flere timer. De ser sannsynligvis om det er avvik. Barnehagen er gjerne første ledd i en utredningssak av denne grunn. Det kan også være at alt er fint med barnet ditt, da det er store individuelle forskjeller, men da har du ihvertfall tatt tatt det opp, og du kan alikevel fortsette en dialog med dem etterhvert som barnet blir eldre. Noen ganger retter det seg opp av seg selv, andre ganger gjør det ikke det. Det viktigste er å få det registrert. Det gjør det lettere ved evt. behov for utredning enda senere. Instansene som jobber med dette er veldig forsiktige med å diagnosere så små barn, og en rekke tiltak blir gjerne satt i gang før noen konklusjon blir satt. Prosessen kan ta mange år.

Hilsen barnehageansatt som har jobbet som spes. ped. assistent, ordinær stilling og som også er mamma til et barn under utredning - Hvor tegnene allerede viste seg ved 1-2 års alder, men hvor han ikke kom videre i systemet før flere år inn i skolealder. Barnehagen og skolen gjorde en rekke tiltak for ham fra starten vel og merke, før han endelig ble tatt inn i BUPA, så innsats og hjelp manglet det ikke på. De får bare ikke offisielle ressurser før det blir satt et vedtak høyere opp.

Last edited:
Tenker du må ha dialog med barnehagen og sette ord på absolutt alt dere gjør/ beskriver hjemme.

Så er det interessant å vite mer. Når ble barnet 2 år? Hvilken ord bruker barnet allerede?

Jeg har et barn som jeg var bekymret for og barnehagen tok meg ikke på alvor tidlig. Husker jeg brukte en uke på å lære min sønn ordet fly. ( vi var på ferie) han var 2 år og 3 mnd. Han lærte ordet og noen dager senere så kunne han det ikke lenger. Han hadde vell son 10-15 ord hvor noen av ordene egentlig var 2-3 forskjellige ting.. fks do, stol og stor. Han snakket med kroppspråket sitt. Kunne komme hjem og bite meg på låret for å vise at han hadde blitt bitt på sitt..han lagde veldig lite lyder også som baby. Mitt barn har blitt diagnostisert med språkvansker og har helt sikkert en diagnose til minst..

Det er godt mulig at ditt barn har noen utfordringer, og de vil før eller siden komme til syne. Akkurat nå er det litt tidlig å finne det ut. Det er store variasjoner på barn på samme alder. Det er lett å se andre barn i barnehagen som er lengre fremme på språk og tenke at det er standaren eller se at noen barn er veldig motorisk flinke og tenke det samme.
Et tips er: Finn deg en notatblokk eller lignende og skriv ned alle ord du hører og dato. Hvis du er flink til notere så vil du se om språket utvikler seg fremover. For noen løsner språket rundt 2 år og 3-4 mnd. Noen vil alltid være litt senere eller litt tidlig. Helsestasjonen innkaller til ny 2 års time om språket ikke er på plass. Hos oss så ville helsestasjonen sette inn tiltak når språket enda ikke var kommet til neste time.
Ønsker dere lykke til

Hei☺️
Hvordan går det nå? ❤️ begynte barnet å snakke ?

Back
Topp