språket

barebeaa

Elsker forumet
Lurer litt på språket, nå skarvler jo de fleste som en foss, så jeg lurer bare på om de kan si R?
eller om de prater noenlunde rent?
Jonatan klarer ikke å si R så jeg driver å øver med han på å si rrrrrrrrrrrune rrrrrrrrrrrrrullerrrrrr rrrrrrrrrrrrundt
og da kommer det mye rart ut[:)] men mest J istede eller tunge rulling med litt spytt[;)][:D]
når er det vanlig å si R, er han sent ute med det? er så redd for at han ikke skal klare det og bli moba.....har angst for mobbing! tenker på det myyye[&:]

tror det er maaange 2åringer som ikke kan si r altså[:)]
så hadde ikke stresset så masse med det.
emma sier ikke r i hvert fall[:)]

Emmeli haj ont i jyggen og jompa nåj ho datt[8D]

det er nok veldig vanlig at de ikke klarer å si r.. A klarer det noen ganger innimellom men tror det er "uhell"[:D]

Hihi - Alis treffer på "r"er iblandt men de forsvinner gjerne i ordene også[8D]. Jeg lærte meg selv å si R en dag når jeg var 8 år gammel[8D] - da min favoritt fetter i den tid heter Snorri og jeg klarte ikke si det. Mange som moret seg en hel haug over det[8|]... Men så etter en laaaaang dag bak døren på rommet mitt med øving så vips! var den der[:D].

Men jeg vet ikke hva som er vanlig da[8D]

hmm.. jeg tror ikke det er så mange 2åringer som klarer å si r.
du bør nok ikke tenke så mye på det, og pass på å ikke vær for på han med uttalefeil, det kan gjøre at han ikke vil prate siden han føler at han ikke får det til.

han sier verken R F eller V...

Nora sier heller ikke R, og selv sa jeg det ikke før jeg var nærmere 6 år. Sånn skolemessig gjør man som regel ikke noe med det før sent i 1.klasse, begynnelsen av 2.klasse. Hvis barn ikke sier R når de begynner på skolen, lærer de det veldig ofte i løpet av skoleåret. Så ikke bekymre deg [:)]

Matteo klarer å få meg seg r på det meste egentlig, men er noen ord som er litt vanskelige. For eksempel rulle - lulle [:D]

Snuppa skarrer på R i slutten av ord. GjøRRRR, LeRRRR, osv.. Men med R midt i ord osv så sier hun stort sett J istedet.[;)]

Back
Topp