Språket er jo under utvikling og lider ikke av forfall...

hører da utmerket forskjell på de to ordene!!  nå ble jeg litt overrrasket jeg...tj-lyden er ikke borte her på vestlandet iallefall...!!

Gollemor skrev:

søteste skrev:

hissigproppen skrev:

søteste skrev:
Er det noe galt i å si sjueseks? Eller er det slik at i dine ører må man si seks og tyve? Eller må man si syv i steden for sju? Hva er det du mener er riktig? Og hva tror du de sa den gangen Tj-lyden forsvant? For jeg regner med at du sier heller ikke den lyden? Som i tjære?... Språket er i stadig utvikling og slik kommer det alltid til å være. Så har du dialekter oppi dette igjen, siden vi flytter mye på oss blir det en ganske si fin blanding av ord og uttrykk til slutt....

Jeg sier tj-lyden... Trodde det var vanlig? Tjueseks, ikke sjueseks.

Gjør du?? Er du sikker på det? For den lyden forsvant på 1800 tallet engang. Man hører for eksempel ikke forskjellen på tjære og skjære. Mye mulig at noen få har den lyden i dag også, men det er ikke vanlig. Språket vårt har utviklet seg i mange hundre år, før så snakket vi dansk. Utvikling er ikke noe vi kan stoppe, språket vårt får mer og mer engelske ord. Slik er det bare. Flott om dere kan holde på de gode gamle lydene, men er ingen vits å kritisere andre.

At det var..?
Og hvem er "man"? Snakk for deg selv. Jeg hører utmerket godt forskjell på tjære og skjære. Og det er jeg temmelig sikker på at de fleste rundt meg gjør også.

heidu skrev:
Neeei?? Du kødder?? At det går an!! Sier noen virkelig det???

Ja, det er helt sprengt at noen sier det, som du antyder nederst her.

Jeg skjørte til skjosken for å skjøpe skylling, deretter skjørte jeg forbi skjinaresturangen på vei til skjinoen...

Ene dama på avdelingen til minstemann her hadde en artig variant som hun fortalte om en dag: Dattera på 15 sa hun skulle på "ut på sjino", så mora svarte "Å? Er det snø ute da?" Ja, for det jenta egentlig sa var jo at hun skulle "ut og gå på ski no". De sier "no" her og ikke "nå". De klarer å beholde denne lyden i alle andre land hvor de har den, hvorfor klarer ikke nordmenn å beholde den? Er da ikke lettere for andre å si den, ikke at jeg syns den er vanskelig, ei heller ungen vår som er den eneste i barnehagen som kan si den. Klart det krever innsats fra oss som foreldre å prente inn den lyden når alle andre driter i det så ungene sier "sjylling" når de snakker om "kylling". Ser på det som vår oppgave å lære ungene å snakke skikkelig, akkurat som vi lærer dem om håndhygiene etter dobesøk. Syns de er like vittig hver gang eldstemann utbryter høyt: "hun vasket ikke hendene sine skikkelig" når vi er på et offentlig toalett og en dame bare tar kattevask på hendene. Må være flaut at en barnehageunge påpeker ens dårlige hygiene. Men tilbake til saken. Her kan man få time hos f.eks. frisør, den "sjuende", da må vi spørre om det dreier seg om den 20. eller den 7. (normalt ville man jo si den sjunde om den 7., men det blir også den sjuende her). Og sykkelsjede? Halssjede? lolz lzm. (lolz og lzm er utvikling av språket, bare å godta det?)

Jeg ser ikke forfallet. Første gang sier vedkommende det rett, mens andre gang feil... eventuelt andre vei. Sånn går no dagan.

Vi alle her har nok sagt noe feil; enten i tall eller ord en eller annen gang.

Er ikke så veldig pent å høre på nei. Skal vi shøpe litt shøttkaker før vi skal på shino eller? grøss...

ludine skrev:

heidu skrev:

Den er vel mer tiltenkt hvor idiotisk jeg synes denne tråden er...

heidu skrev:

ludine skrev:

heidu skrev:

Var det du som satt i kassa på Rema i dag eller?

Labambie skrev:

søteste skrev:

hissigproppen skrev:

søteste skrev:
Er det noe galt i å si sjueseks? Eller er det slik at i dine ører må man si seks og tyve? Eller må man si syv i steden for sju? Hva er det du mener er riktig? Og hva tror du de sa den gangen Tj-lyden forsvant? For jeg regner med at du sier heller ikke den lyden? Som i tjære?... Språket er i stadig utvikling og slik kommer det alltid til å være. Så har du dialekter oppi dette igjen, siden vi flytter mye på oss blir det en ganske si fin blanding av ord og uttrykk til slutt....

Gjør du?? Er du sikker på det? For den lyden forsvant på 1800 tallet engang. Man hører for eksempel ikke forskjellen på tjære og skjære. Mye mulig at noen få har den lyden i dag også, men det er ikke vanlig. Språket vårt har utviklet seg i mange hundre år, før så snakket vi dansk. Utvikling er ikke noe vi kan stoppe, språket vårt får mer og mer engelske ord. Slik er det bare. Flott om dere kan holde på de gode gamle lydene, men er ingen vits å kritisere andre.

HÆ??????? Tjære uttales nå en gang "kjære" og absolutt ikke noe i nærheten av skjære. Grøss. 

Da ligger vi etter her hvor jeg bor, for vi sier "Tjue" og det er stoor forskjell på "skjære" og "tjære"!

Er det slik at dersom mange nok snakker feil, så er det noe vi må godta, fordi det uansett ikke vil la seg gjøre å stanse språkutviklingen? På sikt vil språket endre seg, det er helt riktig, men i mellomtiden er det mest tjenlig å motarbeide talefeil som faktisk kan medføre misforståelser og dårligere kommunikasjon, altså det motsatte av hva språket skal gjøre for oss. At flertallet sier skj- for tj- eller kj- er for øvrig sludder og pølsevev.

Sånn er det på østlandet dessverre....
Kan ikke snakke skikkelig der..

Tøsefaen skrev:

heidu skrev:

ludine skrev:

heidu skrev:

Var det du som satt i kassa på Rema i dag eller?

Nei desverre. Sikkert noen som lignet mitt vakre vesen  ;-)

søteste skrev:
Så du sier tjære og kjære likt? Hmmm.. Merkerlig. For som oftest blir det slengt på en s der. Jeg synes språk er morsomt og min svigerinne er logoped, vi snakker ofte om dette "forfallet" på språket. Som sagt mye mulig dere sier tjære som kjære, men flertallet gjør ikke dette. Og dette har igjen med at kj lyden er på vei ut;) Som Tj lyden som har forsvunnet tidligere. Hvorfor er det mer riktig at du sier kjære til tjære? Du mangler jo en lyd? Akkuratt som de som ikke sier kj lyden.

du er helt på bærtur når det gjelder uttalelsen av tj-lyden og tjære!!
det er nok noe dialekt som utgjør litt forskjeller. men den oprinnelige tj-lyden er helt klart mer lik kj-lyden enn skj-lyden! og som om vi ikke har nok skj-lyder fra før som overtar for kj-lyden. som meya sier: ørene mine blør!

Senator Malin skrev:

*Meya* skrev:
Jeg har plukket og plukket og plukket og plukket på datteren min som sier shue, shino og shylling. ØRENE MINE BLØR sier jeg høyt og tydelig. Det er så irriterende. Det er ikke utvikling. Det er latskap og mangel på engasjement. 

Njaaa... Det er en utviklig fordi VELDIG mange barn sier det og hører faktisk ikke forskjellen på shino og kjino, kjylling og shylling. Min på 5 år gjør ikke det og jeg prøver å rette han, men han hører ikke forskjellen. De ordlydene der har nok kommet for å bli.
Vil ikke kalle barna late og uengasjerte fordi. Innen 100 år sier alle sånn, det er jeg og maaange fonetikkforskere skåsikre på.

en femåring må jo få litt tid på seg. men hvis alle unger klarte å lære seg det "før i tiden" så hvorfor skulle de ikke klare det nå? er dagens unge dummere og mer evneveike enn før? det er vel heller det at de ikke lærer noe fordi det ikke stilles krav og legges til rette for. en og annen unge med logopediske utfordringer og talefeil går helt fint, men alle har da for pokkern meg ikke problemer med å skulle kunne lære seg den lyden som med alt annet unger lærer seg opp gjennom årene. latskap fra ungene og latskap fra foreldre.

Labambie skrev:

Tøsefaen skrev:
Hvis du hadde snakket med en dame fra 1900 så hadde hun blitt fra seg av måten vi snakker på i dag og. Så språket er under utvikling.
Vi gamliser vil jo alltis synes det er grusomt når noe forandres.
Jeg har bare lært meg å akseptere at ting forandrer seg.
Skj-lyden er kommet for å bli, kj-lyden er på vei ut, sånn er det bare, og det er ingenting vi kan gjøre for å forhindre det.
Hvorfor skal vi lage den vanskelige kj-lyden, når det er mye enklere å si skj-?
Det er jo vondt å høre på for oss som sier kj-, men det er bare noe vi må lære oss å leve med.

Jeg kommer ikke til å akseptere det. Barnet mitt lærer også å bruke ordlyden riktig (med tiden). Jeg kan virkelig ikke for det, jeg synes det høres mindre smart ut å si sj-lyd når man skal si kj-lyd. 

enig! hvorfor skal vi bare kutte ut alt som er "litt vanskelig"? huff så fælt barna har det i dag som må lære seg å lage en lyd, de bør heller få lov til å slurve med uttalelsen... jiises.

Fru H skrev:

icsimamma09 skrev:
Ser alle henger seg opp i kj-, tj-, skj-lydene (og ja jeg hører forskjell og uttaler dem ulikt, jobber også mye med dette med elevene mine).

Men det er jo ikke rart koden ikke virka for tre-sju-seks blir nå 376 og ikke 326 ;-)

Det var kanskje det som var hele poenget da ;) 
At hun ikke klarte å uttale 326 slik at det var forstålig! 

ja det er kanskje en grunn for at vi har forskjellige lyder i språket vårt?

søteste skrev:

hissigproppen skrev:

søteste skrev:

tjære uttaler jeg som kjære... KJ.. ikke SCH...
sier kjue, og ikke schue...

hvis jeg sier schære, så betyr det "skjære" - som i verbet eller fuggærn...

Mrs Lutz skrev:

Senator Malin skrev:

*Meya* skrev:
Jeg har plukket og plukket og plukket og plukket på datteren min som sier shue, shino og shylling. ØRENE MINE BLØR sier jeg høyt og tydelig. Det er så irriterende. Det er ikke utvikling. Det er latskap og mangel på engasjement. 

Njaaa... Det er en utviklig fordi VELDIG mange barn sier det og hører faktisk ikke forskjellen på shino og kjino, kjylling og shylling. Min på 5 år gjør ikke det og jeg prøver å rette han, men han hører ikke forskjellen. De ordlydene der har nok kommet for å bli.
Vil ikke kalle barna late og uengasjerte fordi. Innen 100 år sier alle sånn, det er jeg og maaange fonetikkforskere skåsikre på.

en femåring må jo få litt tid på seg. men hvis alle unger klarte å lære seg det "før i tiden" så hvorfor skulle de ikke klare det nå? er dagens unge dummere og mer evneveike enn før? det er vel heller det at de ikke lærer noe fordi det ikke stilles krav og legges til rette for. en og annen unge med logopediske utfordringer og talefeil går helt fint, men alle har da for pokkern meg ikke problemer med å skulle kunne lære seg den lyden som med alt annet unger lærer seg opp gjennom årene. latskap fra ungene og latskap fra foreldre.

"Før i tiden" var det omtrent ingen som brukte sj-lyden på k-ord.

Back
Topp