Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det noe galt i å si sjueseks? Eller er det slik at i dine ører må man si seks og tyve? Eller må man si syv i steden for sju? Hva er det du mener er riktig? Og hva tror du de sa den gangen Tj-lyden forsvant? For jeg regner med at du sier heller ikke den lyden? Som i tjære?... Språket er i stadig utvikling og slik kommer det alltid til å være. Så har du dialekter oppi dette igjen, siden vi flytter mye på oss blir det en ganske si fin blanding av ord og uttrykk til slutt....søteste skrev:
hissigproppen skrev:
Er det noe galt i å si sjueseks? Eller er det slik at i dine ører må man si seks og tyve? Eller må man si syv i steden for sju? Hva er det du mener er riktig? Og hva tror du de sa den gangen Tj-lyden forsvant? For jeg regner med at du sier heller ikke den lyden? Som i tjære?... Språket er i stadig utvikling og slik kommer det alltid til å være. Så har du dialekter oppi dette igjen, siden vi flytter mye på oss blir det en ganske si fin blanding av ord og uttrykk til slutt....søteste skrev:
Jeg sier tj-lyden... Trodde det var vanlig? Tjueseks, ikke sjueseks.
hissigproppen skrev:Er det noe galt i å si sjueseks? Eller er det slik at i dine ører må man si seks og tyve? Eller må man si syv i steden for sju? Hva er det du mener er riktig? Og hva tror du de sa den gangen Tj-lyden forsvant? For jeg regner med at du sier heller ikke den lyden? Som i tjære?... Språket er i stadig utvikling og slik kommer det alltid til å være. Så har du dialekter oppi dette igjen, siden vi flytter mye på oss blir det en ganske si fin blanding av ord og uttrykk til slutt....søteste skrev:
søteste skrev:
hissigproppen skrev:
Gjør du?? Er du sikker på det? For den lyden forsvant på 1800 tallet engang. Man hører for eksempel ikke forskjellen på tjære og skjære. Mye mulig at noen få har den lyden i dag også, men det er ikke vanlig. Språket vårt har utviklet seg i mange hundre år, før så snakket vi dansk. Utvikling er ikke noe vi kan stoppe, språket vårt får mer og mer engelske ord. Slik er det bare. Flott om dere kan holde på de gode gamle lydene, men er ingen vits å kritisere andre.
søteste skrev:hissigproppen skrev:Er det noe galt i å si sjueseks? Eller er det slik at i dine ører må man si seks og tyve? Eller må man si syv i steden for sju? Hva er det du mener er riktig? Og hva tror du de sa den gangen Tj-lyden forsvant? For jeg regner med at du sier heller ikke den lyden? Som i tjære?... Språket er i stadig utvikling og slik kommer det alltid til å være. Så har du dialekter oppi dette igjen, siden vi flytter mye på oss blir det en ganske si fin blanding av ord og uttrykk til slutt....søteste skrev:
Gjør du?? Er du sikker på det? For den lyden forsvant på 1800 tallet engang. Man hører for eksempel ikke forskjellen på tjære og skjære. Mye mulig at noen få har den lyden i dag også, men det er ikke vanlig. Språket vårt har utviklet seg i mange hundre år, før så snakket vi dansk. Utvikling er ikke noe vi kan stoppe, språket vårt får mer og mer engelske ord. Slik er det bare. Flott om dere kan holde på de gode gamle lydene, men er ingen vits å kritisere andre.
søteste skrev:
hissigproppen skrev:
Jeg har plukket og plukket og plukket og plukket på datteren min som sier shue, shino og shylling. ØRENE MINE BLØR sier jeg høyt og tydelig. Det er så irriterende. Det er ikke utvikling. Det er latskap og mangel på engasjement.*Meya* skrev:
Jeg har plukket og plukket og plukket og plukket på datteren min som sier shue, shino og shylling. ØRENE MINE BLØR sier jeg høyt og tydelig. Det er så irriterende. Det er ikke utvikling. Det er latskap og mangel på engasjement.*Meya* skrev:
Senator Malin skrev:
Njaaa... Det er en utviklig fordi VELDIG mange barn sier det og hører faktisk ikke forskjellen på shino og kjino, kjylling og shylling. Min på 5 år gjør ikke det og jeg prøver å rette han, men han hører ikke forskjellen. De ordlydene der har nok kommet for å bli.
Vil ikke kalle barna late og uengasjerte fordi. Innen 100 år sier alle sånn, det er jeg og maaange fonetikkforskere skåsikre på.
Nå er hun jeg snakker om 14, og har vært veldig mye til oppfølging med ørene, så vi vet at hørselen nå er i orden i alle fall. Og ja, det er latskap.
Så du sier tjære og kjære likt? Hmmm.. Merkerlig. For som oftest blir det slengt på en s der. Jeg synes språk er morsomt og min svigerinne er logoped, vi snakker ofte om dette "forfallet" på språket. Som sagt mye mulig dere sier tjære som kjære, men flertallet gjør ikke dette. Og dette har igjen med at kj lyden er på vei ut;) Som Tj lyden som har forsvunnet tidligere. Hvorfor er det mer riktig at du sier kjære til tjære? Du mangler jo en lyd? Akkuratt som de som ikke sier kj lyden.søteste skrev:
*Meya* skrev:
Senator Malin skrev:
Njaaa... Det er en utviklig fordi VELDIG mange barn sier det og hører faktisk ikke forskjellen på shino og kjino, kjylling og shylling. Min på 5 år gjør ikke det og jeg prøver å rette han, men han hører ikke forskjellen. De ordlydene der har nok kommet for å bli.
Vil ikke kalle barna late og uengasjerte fordi. Innen 100 år sier alle sånn, det er jeg og maaange fonetikkforskere skåsikre på.
Nå er hun jeg snakker om 14, og har vært veldig mye til oppfølging med ørene, så vi vet at hørselen nå er i orden i alle fall. Og ja, det er latskap.
hissigproppen skrev:Så du sier tjære og kjære likt? Hmmm.. Merkerlig. For som oftest blir det slengt på en s der. Jeg synes språk er morsomt og min svigerinne er logoped, vi snakker ofte om dette "forfallet" på språket. Som sagt mye mulig dere sier tjære som kjære, men flertallet gjør ikke dette. Og dette har igjen med at kj lyden er på vei ut;) Som Tj lyden som har forsvunnet tidligere. Hvorfor er det mer riktig at du sier kjære til tjære? Du mangler jo en lyd? Akkuratt som de som ikke sier kj lyden.søteste skrev:
Jeg slår tunga opp i munnen på tjære, drar den bakover på kjære og slår den opp OG bak på skjære. Så for meg er det tre forskjellige lyder.
søteste skrev:hissigproppen skrev:Så du sier tjære og kjære likt? Hmmm.. Merkerlig. For som oftest blir det slengt på en s der. Jeg synes språk er morsomt og min svigerinne er logoped, vi snakker ofte om dette "forfallet" på språket. Som sagt mye mulig dere sier tjære som kjære, men flertallet gjør ikke dette. Og dette har igjen med at kj lyden er på vei ut;) Som Tj lyden som har forsvunnet tidligere. Hvorfor er det mer riktig at du sier kjære til tjære? Du mangler jo en lyd? Akkuratt som de som ikke sier kj lyden.søteste skrev:
Jeg slår tunga opp i munnen på tjære, drar den bakover på kjære og slår den opp OG bak på skjære. Så for meg er det tre forskjellige lyder.
Ja det er mye mulig noen har Tj lyden. Men flertallet har faktisk ikke det. Dette har blitt forsket på, og kj lyden har også blitt forsket på. Jeg hører også forskjell tror jeg. Men i følge min svigerinne sier jeg det rimlig likt. Det har seg jo slik at de som ikke sier kj lyden hører ikke forskjell. Er vel kanskje helt likt på Tj lyden? Språk er morsomt, og at man sier barna sine er late fordi dem ikke legger tunga riktig er feil å si. Dette er utvikling. Om man mener det er forfall og helt forferdelig så syntes sikkert de gammle bestmødrene dette på 1800 tallet også:p Poenget er at det er ikke første gang en lyd forsvinner i språket vårt. Vi kan kjempe i mot, kritisere osv men det hjelper ikke.