Språk

LilleMy&miniMe

Glad i forumet
Marsboere 2020
hvor mange språk skal barnet snakke?

Hos oss blir det minst 2, helst tre språk vi ønsker å gi med «morsmelka»

Er det noen andre? Erfaringer?
Kanskje noen oppe i Finnmark som ønsker å sosialisere barn med forskjellige språk?

Har termin i mars... skulle vert supert å bli kjent med noen som har samme utfordring.

Jenta våres og gutten i magen skal lære seg tre språk på en gang. Foreløbig snakker vi mest engelsk, norsk vil barna lære og få med seg nok i barnehagen tenker jeg (pluss når vi er på besøk). Pappen snakker også morsmålet sitt, men oftest når de er alene eller de har videosamtaler med svigermor. :happy:

Vi prøver nå å snakke mest engelsk så vi forhåpentligvis får noen ord ut av frøkna snart. Hun er 15 måneder nå og sier for det meste bare "gorollerollerol" :hilarious:

Jeg ville hatt min kommende sønn i samisk barnehage om jeg hadde hatt tilgang til en. Og tenker norsk og engelsk blir endel av opplæringen hjemme. Kan ikke ta samisk undervisningen selv, da jeg kun kan få ord på samisk.

Jeg ville hatt min kommende sønn i samisk barnehage om jeg hadde hatt tilgang til en. Og tenker norsk og engelsk blir endel av opplæringen hjemme. Kan ikke ta samisk undervisningen selv, da jeg kun kan få ord på samisk.
Kan faren ta rollen for å lære samisk?
Det er en av de språkene vi ønsker å gi... og det må være meg, da mannen kan ikke.. men jeg har enda en til språk i meg å gi videre...
hmm, tenker om det er nok med bare samisk barnehage? Og da kan jeg fokusere på den andre språket

Vi er en 3 språklig familie (mannen snakker nederlandsk med barna, jeg norsk og vi snakker engelsk oss i mellom). Barna går på en nederlandsktalende skole og jeg jobber på fransk og fransk er språket de fleste snakker her vi bor. Barna snakker best nederlandsk og de snakker ganske så bra norsk. Engelsk kan de forstå. De sier foreløpig bare noen få ord på fransk, men tenker det kommer etterhvert.

Kan faren ta rollen for å lære samisk?
Det er en av de språkene vi ønsker å gi... og det må være meg, da mannen kan ikke.. men jeg har enda en til språk i meg å gi videre...
hmm, tenker om det er nok med bare samisk barnehage? Og da kan jeg fokusere på den andre språket

Er min familie som er samiske. Men fordi vi er fra kysten i finnmark så sluttet de å bruke samisk da de trodde man kun kunne lære et språk skikkelig. Og skulle man kunne få jobb, så måtte man kunne snakke norsk. Men selv om denne myten ble avkreftet så fikk aldri jeg lære noe særlig samisk. Pappa gjør ennå narr av seg selv når han skal snakke samisk, så skammen over å ikke snakke samisk så godt sitter ganske dypt i han. Men gutten har bestemødre og tante og onkler som snakker samisk, også gammel tanter. Å synes man skal ta vare på arva. Så hadde han kunnet snakket samisk i barnehagen og med øvrig familie så hadde han iallefall hatt litt mer sjans enn meg som kun kan lette enkle ord.

Men tror barn som lærer flere språk enn bare ett, har lettere for å lære et tredje og et fjerde senere i livet.

Kan nok være du må praktisere litt samisk hjemme også, men i mindre grad enn ditt andre språk, kanskje bare gjenta på samisk om noe ikke blir forstått. Kommer litt ann på barnehagen også, i forhold til hvor mye de praktiserer samisken. Hørte en samisk barnehage stort sett praktiserte norsk selv om de var samisk barnehage og far måtte bruke tid hjemme med barna for å få samisken inn. Mens barnehagen jeg jobba i som var norsk, vi brukte enkle ord som barna som var samisk brukte selv.

Back
Topp