Språk

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
Når vi var på 8 mnd kontroll fikk vi "skjenn" for at vesla ikke har begynt å prate enda.

Det er normalt at de skal klare å si noen ord nå mente helsesøster.
MA , PA , DA , MA-MA, PA-PA, osv.

Hvor langt er babyene deres kommet når det gjelder språket?

Ps: Vesla bruker ikke smokk, brukte det kun et par uker, men allikevel ikke mye hun snakker.

Hva med partytriks ?
Klappe kake ?
Hvor stor? Sååååå stor.
 
Hun sier mamma og pappa, men det er det hele. Har ikke opplevd at de har tatt opp språk så tidlig med de to andre mine. Skal på en forsinka 8 mnd kontroll nå på fredag, og den helsesøstra vi har der har vi ikke hatt til de andre. Ble litt spent nå på hva vi har i vente :)

Hun kan forresten heller ikke så stor eller klappe søte ;) hun klapper i hendene, men det er kun når hun får til å sette seg opp eller vil ha oppmerksomhet.
 
Herrefred, de er jo ikke ett år engang babyene deres! Nå får helsesøster rulle inn altså! Mange sier ikke sitt første ord før de er 1 år, og språkforståelsen er myyyye viktigere enn barnets ord. De kan forstå mye, men si lite. Helt vanlig!
Mi er født i starten av oktober 2013 og sier bare Nam og iblandt noe som ligner på pappa. Men hun forstår alt vi sier nesten, og det er det viktigste :)
Hun er da altså 15(!!) mnd.
Syns mange helsesøstre bekymrer småbarnsforeldre unødvendig altså, det fins ingen fasit.
Sniker ;)
 
Mi begynte ikke å pludre med lyder engang før hun var ganske stor; og "dada" og slikt kom etter hun ble 1 år.
Men det kommer, hun viser kjempebra språkforståelse og det er det viktige :)
 
Snupp sier mama og baba, hun sa begge deler første gang før helga og hun er 9mnd. Syns hun var tidlig ute jeg :p
Noen hs burde ta seg en bolle altså :p

Kan ikke så mange partytriks enda - plystrer, vinker, spiser selv med gaffel og "synger" når jeg synger (babybabbel med tydelig melodi, hun kan bare 3 sanger/melodier foreløpig, men de synger vi til gjengjeld heeeele tida :p)

Tar ting som det kommer og med knusende ro - unger utvikler seg jo i sitt eget tempo ;)

Hvilke partytriks kan jenta di nå, Anna? :)
 
I alle dager..
Min er 8,5mnd, har ingen klare ord enda. Forventer ikke det av han på ei stund enda heller:).. Han har lyder, å sier "dadada", "mamama" osv, men ikke besvisst ord på noen måte:p..
"Partytriks" gjør han lite av, vinker ikke, vet ikke hvor stor han er:p, klapper ikke.. Han suldrer med sitt, å gjør seg jo til og utforsker alt mulig, både med armer/bein/hender og munn.. Men ikke noe på kommando:)

Eldste sa vel mamma fra hun var 9mnd, "pappa, hei, se, der, pus, kos" osv kom ganske kjapt og hadde mange ord før fylte ett år - å vi fikk høre hun var tidlig ute.. :p
 
Snupp sier mama og baba, hun sa begge deler første gang før helga og hun er 9mnd. Syns hun var tidlig ute jeg :p
Noen hs burde ta seg en bolle altså :p

Kan ikke så mange partytriks enda - plystrer, vinker, spiser selv med gaffel og "synger" når jeg synger (babybabbel med tydelig melodi, hun kan bare 3 sanger/melodier foreløpig, men de synger vi til gjengjeld heeeele tida :p)

Tar ting som det kommer og med knusende ro - unger utvikler seg jo i sitt eget tempo ;)

Hvilke partytriks kan jenta di nå, Anna? :)
Godt svart! :)
Føler meg litt lettet nå.

Vel, hun kan ingen party triks enda. Vi er fortsatt i opplæringsfasen vi:(
 
Takk for støttende ord jenter. Kjente jeg faktisk ble litt lettet nå:)
 
Godt svart! :)
Føler meg litt lettet nå.

Vel, hun kan ingen party triks enda. Vi er fortsatt i opplæringsfasen vi:(

De kommer nok snart ;) og jenta di var jo veldig tidlig ute med krabbinga (syns jeg iallfall), det er jo et "triks" det også da :p
Pappan her i hus bruker hvert ledige minutt med mini til å øve på triks og ord :p jeg kan ikke skryte på meg å ha lært henne noe egentlig, bortsett fra synginga da - jeg synger MYE og da må selvfølgelig mini herme ;)
 
Tulla kan ingen slike triks! Svigermor er besatt av det, hver gang hun har sett henne siden hun var 5(!) mnd har hun spurt om hun kan bake kake søte eller vise hvor stor hun er.. Du får lære henne det du sier jeg da! Så tullete å stresse med ord på 8 mnds kontroll! Aldri hørt om..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Han her sier mamma og pappa, sier titttitt og nesten "bojte" og drar dyna over hodet, når vi leker "borte , tittei" og så rister han på hodet mens han sier, neineineinei. Og myyyye babling. Og detta fikk hs med seg på kontroll uka som var. Hun mente han var tidlig ute og ble nesten litt sjokkert. Stor forskjell på hs rundt om skjønner jeg han er 9mnd i morgen!
 
Her sier han mamma og pappa.
Kan klappe søte og strekker armene når vi spørr hvor stor han er:)
Syns den helsesøstra forventer for mye for en baby på 8mnd. Vet om flere som ikke begynte å prate før di var over året.
 
De kommer nok snart ;) og jenta di var jo veldig tidlig ute med krabbinga (syns jeg iallfall), det er jo et "triks" det også da :p
Pappan her i hus bruker hvert ledige minutt med mini til å øve på triks og ord :p jeg kan ikke skryte på meg å ha lært henne noe egentlig, bortsett fra synginga da - jeg synger MYE og da må selvfølgelig mini herme ;)
Takk for det. Ja hun har vært tidlig ute motorisk. Smidig liten tass:) Stresser overhodet ikke med språket altså, vet at det kommer, men akkurat nå er hun litt for opptatt med å komme seg frem og utforske nye høyder.

Hørselen var helt som den skulle, og hun ler og fjaser. Men det er ingen ord som kan tydes enda. Derfor jeg var litt nysgjerrig på hvor langt de andre barna var kommet.

Hun blir 9 mnd 27/4.
 
Her sier han mamma og pappa.
Kan klappe søte og strekker armene når vi spørr hvor stor han er:)
Syns den helsesøstra forventer for mye for en baby på 8mnd. Vet om flere som ikke begynte å prate før di var over året.
Etter å ha snakket med flere med barn på min alder har jeg innsett nå at min helsesøster er i overkant drøy når hun gir "skjenn" for at hun ikke har begynt å snakke enda. Utfra hva andre forteller er det helt normalt at noen ikke snakker enda, som at noen babler frem noen ord.

Jeg bare gleder meg så innmari til å høre henne si mamma:)
Sukk❤️
 
Etter å ha snakket med flere med barn på min alder har jeg innsett nå at min helsesøster er i overkant drøy når hun gir "skjenn" for at hun ikke har begynt å snakke enda. Utfra hva andre forteller er det helt normalt at noen ikke snakker enda, som at noen babler frem noen ord.

Jeg bare gleder meg så innmari til å høre henne si mamma:)
Sukk❤️
Litt drøyt ja. Alt kommer til sin tid:)

Det skjønner jeg:) min gutt sa mamma, men nå går det bare i pappa:p
 
Storebror var veldig tidlig motorisk. Snakket seint, eller seint og seint. An sa ikke mamma og pappa når han var 9 mnd. Husker ikke når det kom, men ei i barselgruppa sa navnet sitt og mye mer lenge før han.
HS sa at de som er motorisk tidlige ofte er språklig seine. De bruker energien sin på en ting av gangen. Men når han begynte å snakke, snakket han reint med engang.
Skjønner du gleder deg til å høre henne si mamma. Men det kommer, og vil bli brukt svært mye. Nesten for mye.
 
Storebror var veldig tidlig motorisk. Snakket seint, eller seint og seint. An sa ikke mamma og pappa når han var 9 mnd. Husker ikke når det kom, men ei i barselgruppa sa navnet sitt og mye mer lenge før han.
HS sa at de som er motorisk tidlige ofte er språklig seine. De bruker energien sin på en ting av gangen. Men når han begynte å snakke, snakket han reint med engang.
Skjønner du gleder deg til å høre henne si mamma. Men det kommer, og vil bli brukt svært mye. Nesten for mye.
Tusen takk for koselig innlegg:)
HS s det samme til meg, nettop det at de tar en ting om gangen. Og siden hun var tidlig ute mororisk så var der ikke unormalt at språket lot vente litt på seg, men at hun da til gjengjeld mest sansynlig kom til å snakke rent fort :)

Haha kan tenke meg mamma blir brukt i overkant mye ja. Hahaha.
Lo godt nå:)
 
Ma-ma, pa-pa, dæh (der), bø, titt-te (titt-tei), nam-nam, bah (bade), bæh (bæsj og bæbæ lille lam). Forstår også kose, suss, klappe, hvor stor, drikke vann, mamma/pappa få, navnet på favorittbamsen

Men hun er også veldig tidlig motorisk. Reiste seg før hun var 7 mnd, står 5-10 sek uten å holde seg nå. Venter egentlig på at hun skal ta sitt første steg uten å holde seg.
 
Her er det heller ingen ord, bare dadada, mamama :p begynner å få til å vinke hadet og kan lage slik indianer lyd med hånd over munn, ellers lite triks :p
 
Poden her hadde heller ikke "språk" ved 8mnd alder. Han er nå 9, snart 10mnd (28.01) og det går i litt BA-BA-BA og andre lyder som vi ikke forstår, men som han nok får en hel samtale ut av :)
Kan ikke ta igjen at helsesøster sa noe om dette på 9mnd kontrollen...
 
Back
Topp