Språk

torhildy

Betatt av forumet
Korleis er det med desse små og språk? Gutten var er VELDIG glad i å prata, men han har ingen ord enno! Ikkje mamma og pappa ein gang... Han skravler i vei og ler og kjefter, men det gjer jo ingen meining for oss. Han seier mmmm om han er svolten eller tørst (og ein nesten lik lyd når han koser seg med maten).
Han er på ingen måte dum, han er kjempeflink å gå, tegne, bygge ting og hermer fort etter oss, men virker ikkje som om han er så interesert i å læra seg ord.
Helsesøstra meinte at det var litt "seint", men dei gjer ikkje noko med det før han blir to år. Eg får no virkeleg håpe at han har lært seg nokon ord til dess: )
Fleire som henger litt etter?
 
Korleis er det med desse små og språk? Gutten var er VELDIG glad i å prata, men han har ingen ord enno! Ikkje mamma og pappa ein gang... Han skravler i vei og ler og kjefter, men det gjer jo ingen meining for oss. Han seier mmmm om han er svolten eller tørst (og ein nesten lik lyd når han koser seg med maten).
Han er på ingen måte dum, han er kjempeflink å gå, tegne, bygge ting og hermer fort etter oss, men virker ikkje som om han er så interesert i å læra seg ord.
Helsesøstra meinte at det var litt "seint", men dei gjer ikkje noko med det før han blir to år. Eg får no virkeleg håpe at han har lært seg nokon ord til dess: )
Fleire som henger litt etter?
Glad for å se at det ikke bare er lillemor som er sein!
Hun har heller ingen ord enda, kan si mamama osv, men det er bare babling, ikke "mamma". Hender hun roper "neineinei" når hun er sint da. Håper virkelig det kommer noen ord snart!
 
Hun sier mamma og dada (pappa), nei, hei og hade. Se, der og oi!
Men størsteparten av tiden går det i uforståelig babling og nynning :p
Helsesøster her spurte ikke så mye om språk i grunn, hun lurte på om hun sa mamma og pappa, og det var det. Fikk inntrykk av at de ikke fokuserte så mye på det med språk før barna var nærmere to. Ser det er store forskjeller på hva de forskjellige helsesøstrene er opptatt av. Jeg har også inntrykk av at noen barn er mer fysiske mens andre er mer verbale, altså at de utvikler seg først innen det ene før de tar for seg det andre. Gav det mening? :p
 
Gutten min lå visst godt an språkmessig ifølge helsesøster på 15-mndskontrollen.
Han sier mange ord (namnam, æsj, heihei, neinei, deeer, borte, bø, jaja, mamma, tante, lys mm)
Kan lydene til mange ulike dyr (tiger, løve, ugle, ape, katt, hund, mus, sau, hest, ku, kråke, gås mm)
Og lydene på mange ulike kjøretøy (bil, motorsykkel, fly, traktor mm)
Og flere andre ulike lyder (brannvarsler, baby, klokke, kaffemaskin, støvsuger, ventilator mm)
 
Og nå ser jeg at jeg egentlig ikke burde svare på denne tråden... Jaja :p
 
Korleis er det med desse små og språk? Gutten var er VELDIG glad i å prata, men han har ingen ord enno! Ikkje mamma og pappa ein gang... Han skravler i vei og ler og kjefter, men det gjer jo ingen meining for oss. Han seier mmmm om han er svolten eller tørst (og ein nesten lik lyd når han koser seg med maten).
Han er på ingen måte dum, han er kjempeflink å gå, tegne, bygge ting og hermer fort etter oss, men virker ikkje som om han er så interesert i å læra seg ord.
Helsesøstra meinte at det var litt "seint", men dei gjer ikkje noko med det før han blir to år. Eg får no virkeleg håpe at han har lært seg nokon ord til dess: )
Fleire som henger litt etter?
Har hørt at de i perioder kan konsentrere seg om det motoriske, i andre perioder om språk... Så det går vel litt i rykk og napp. Plutselig kommer ordene på løpende bånd :D
 
her kan han noen få ord (hei, hadet takk dysj pus og ja) men babler jo i ett sett. så lenge de har tonefall når de babler uforståelig så er det ingen fare :) språket kommer etter hvert. Mini her viser forståelse for ord, selv om han ikke klarer si dem selv. "gå til pappa" så går han til pappa.
 
Han skjønner det meste av det me seier, så det kjem nok etterkvart :) Tonefallet er i alle fall på plass.
Eg berre lurte på om han var den "einaste" som ikkje hadde ord enno om de skjønner :)
Onkelen hans var visst treig han og, men når han først begynte å prata så var det omtrent heile setninger. Kanskje han berre venter til han kan snakke skikkeleg ;)
 
Det der går nok i rykk og napp ja;) plutselig kommer det! Her er det fossefall av ord som kommer. Hun repeterer mye og har så mange ord at eg ikke gidd ramse opp. Men hun er veldig tidlig da! Nett som mamman sin;)
 
Her er det vel ca 10 ord på plass, samt han har god språkforståelse. Og han har hatt sin første dyrelyd i dag :D

Jenta mi tok det meir piano, sa lite fram 2 års alder og da kom det på løpende bånd.
 
Jeg kan ikke huske at helsesøster spurte noe om språket. Her har det kommet veldig mange nye ord den siste tiden; hei, hade, mamma, pappa, nei, sitte, tomt, borte, æsj, bæsj, natta, vann, mer, mat og sikkert mer også. Man må så klart kjenne henne for å forstå alle ordlydene ;) Ellers babler hun i ett sett.

Du må ikke være redd for at noen tror barne ditt er "dum" fordi h*n ikke har så mange ord enda. Jeg synes jenta mi er veldig tidlig ute, jeg tror ikke storesøster var på langtnær så tidlig.

Når det er sagt, så GÅR IKKE jenta mi enda. Straks 17 mnd. Hun KAN gå, men hun har gått på knærne siden hun var ca 10 mnd og raser rundt. Jeg tror ikke hun ser fordelen med å reise seg. Kanskje det er noe i det flere sier om at barn fokuserer enten på språk eller motorikk.. Ikke vet jeg, men jeg stresser ikke med det før hun blir 18 mnd uansett :)
 
Hun fårstår veldig masse. Kan si at hun skal hente ting, gi ting til meg, papapen eller storesøster og det gjør hun.
Hun sier mamma og pappa, bø, hei, vovvov, bæ, mø "e", som betyr ja, rister på hodet for nei, nynner, roper og babler ellers.
 
Her går det i nei,her,hei,og vovva.Sa mamma og pappa før men det er lite hun bruker det nå.Men nei er absolutt favoritt ordet hennes.Prater mye,men ikke menneskespråk for å si det slik;-)) Men forstår det gjør hun veldig godt
 
Back
Topp