Språk...

*naftaline*

Forelsket i forumet
Er det bare M som er treg? Var på kontroll i går, og hs mente også at han burde snakket bedre. Hun sa imidlertid også at om jeg lurte på noe måtte jeg ta kontak, for de lot ikke høre fra seg før han er 4 nå.

Hva er egentlig sent? Og dere andre som har barn som er litt seine språklig, hvordan ligger de an?

Jadda.. Man skal ikke sammenligne og jeg skal ikke stresse med det.. [8D] Men man er jo nysgjerrig på og ønsker jo å følge med på barnets utvikling.

Vel, JEG synes Tobias er treg med språket, men HS var storfornøyd. Men jeg sammenligner han med Ida, som snakka rene lange setninger innen 2-årsdagen sin.
Jeg merker jo at alle andre enn meg spisser øra litt når gutten snakker, men han gjør seg forstått da. For det meste i allefall. Jeg selv skjønner alt han sier, sånn blir det vel bare.

Språket kommer jo alltids, sånn tenker jeg i allefall. Sitter ikke med han og pugger og terper [:)]

ORIGINAL: **vimsa**

Markus er treg så vi venter på innkallelse til logopedgruppe på HS vi....

Hvordan snakker han da?

Hs klarte liksom ikke å få en skikkeli vurdering av M, han var altfor opptatt av alt annet enn henne... [8D] Men hun bemerket at det var endel lyder han ikke fikk til. Han sier "ne" istedetfor "sne" (snø), og litt sånne ting. Han har også masse egne ord som han nekter å forandre på. Scooter f.ex heter visst eka, uansett hvor mange ganger han hører ordet scooter.

Emil snakker så å si helt rent , og sier stort sett alt .. men han er i følge hs og bhg veldig langt fremme språklig

ORIGINAL: Skrållan

Vel, JEG synes Tobias er treg med språket, men HS var storfornøyd. Men jeg sammenligner han med Ida, som snakka rene lange setninger innen 2-årsdagen sin.
Jeg merker jo at alle andre enn meg spisser øra litt når gutten snakker, men han gjør seg forstått da. For det meste i allefall. Jeg selv skjønner alt han sier, sånn blir det vel bare.

Språket kommer jo alltids, sånn tenker jeg i allefall. Sitter ikke med han og pugger og terper [:)]

Sånn er det her med mine to og[:)] Har kommet seg veeldig i det siste da[:)]

Mikael har bare ekslodert nå den siste stunden,han skravler hele tiden[:D]
De i bhg sier han ligger forann der han skal språkmessig,å det er jo bra..

Men om vi har besøk å sånn så er det ofte de ikke forstår hva han sier å ler av han,jeg forstår jo godt hva han sier men det er vel for att han går sammen med meg mest..pappaen forstår ikke like mye,men han hører lissom ikke godt nok etter hele tiden heller da så[:@]mannfolk[:)]

Men du skal se det kommer plutselig,det gjorde det her hvertfall..søstra mi har 3 barn,å hu har ment att mikael har vært treig i alt,pga att hennes barn har vært rask på ting....Overse det,det kommer når det kommer[;)]

ORIGINAL: Skrållan

Sånn er det her og! Håvard ligger godt innen for alle skjema. Men Magnus snakket jo lage setninger lenge før han var 2! Da vi var i Riga da han var 1 år og 8 mnd sa han etter noen dager "tænk ju" når han fikk maten på restaurant!
Det er farlig å sammenligne sånn!!

Men siste halve året har Håvard kommet seg han og, sier opp i 5 ordsetninger mer eller mindre forståelig.

Vet egentlig ikke hva som er veldig sent, men i bhg og på helsestasjon har de jo god kompetanse på dette, så hør om de kan observere litt ekstra der, og be om ny time om 6 mnd på helsestasjonen om du fremdeles er bekymra?

Thea har blitt utrloig flink til å snakke i romjula [:)]
Men skal til HS på tirsdag så få høre hva hun sier,men Thea forstår og blir forstått veldig godt

Takk for svar. Det er ikke sånn at jeg går rundt med angst for dette, men om det er noen ting som faktisk er i veien for at han ikke snakker så bra er det jo bedre om han får hjelp?

Skal se det litt an ei stund ennå, hører jo nye ord hver dag.

Fikk sånn skjema ja, men hs så ikke på det. Dessuten føler jeg at det gir et litt skjevt bilde, for man skulle jo krysse av også om barnet sa ordet, men ikke nødvendigvis rent eller på "voksennormen". Og der har han haugevis av ord, sier f.eks /mækj/ om melk, /eka/ om scooter o.l. Og disse ordene endrer han ikke på, samme hvor mange ganger han får repetert "melk" og "scooter". Stabeist! [8D] (Mamma forstår meg jo, hvorfor gjøre en større innsats? [:D])

Vi får se, snakke gjør han nok til slutt. [:)]

Jeg synes det er latterlig at de begynner å pirke på språket allerede nå. Visst ungen ikke klarer å gjøre seg forstått når de er i treårsalderen kan man jo begynne å vurdere logoped. Dessuten lærer jo mange å snakke kjempebra i løpet av bare ett par uker - helt plutselig. Dårlig gjort av helsestasjonene rundt omkring å begynne å pirke så tidlig..

Mia er ikke spesielt lngt fremme med språk, var på kontroll rett før 2-års dagen og helsesøster sa hun var der hun skulle være, men viss jeg ville kan jeg få en innkallelse i mellomtiden og sjekke språkutviklingen.

det er vel og grunnen til at mange kommuner venter til etter 2 år til å ha kontroll, mye som skjer med språket i denne perioden

Back
Topp