Språk? Hva sier barnet deres nå?

Mamma_2013

ØnskerMegEnGullUnge2013<3
Hei dere :D

Håper alt står bra til med dere. :)

Jeg lurer faktisk på om barna/barnet deres snakker nå? Er det setninger? Ord? Evnt når kom språket?

Han her sier så lite egentlig... Hører han så sjelden si mamma og pappa.

Sier bare vil ha på det språket vi snakker hjemme utenom norsk. Så vet ikke om det har noe å si? Noen som har andre erfaringer her?

Hva bør jeg gjøre for å hjelpe guttungen min?

Han var veldig rask og effektiv på andre områder men akkurat språket er han ikke helt på banen enda. Og jeg må kanskje si tusen ganger at han skal vinke hei/Hade og det kommer kun når han VIL. Andre barn gjør det i ny og ne.

Kanskje jeg burde ta med han til åpen barnehage. Har vært på en i nærheten av meg, men føltes ubehagelig å være der så skal se om jeg finner en an som ikke er så langt unna.

Ops, ble litt langt det her :p
 
Vår sier mamma, pappa, hjelpe, denna, den, nei, is, pus, bil, vov-vov, gokker= sokker og sko :) Er de jeg husker nå. Han sa flere ord før som han ikke sier så ofte nå lenger. Gleder meg til hele setninger slik at vi skjønner han mer.
 
Mamma, pappa, lastebil, voff, sokker, jakke, sko, smake, kutt ut, nei, ja, hade, natta, traktor, bil, båt, YouTube (veldig glad i baby Einstein , avvenning.no), flaska, tutta, hei, hallo, tante, potta, au. Va det æ huska i farta :)
 
Hu jabbe i ett set men setningen jeg hører mest er: den der er min! Hehe men hun bruker mye ord og sier i fra når hun må bæsje og når hun er sulten sier hun hva hun vil ha. Sier ifra om hun vil ut og leke og snakker i ett bankende kjør hele dagen ;-)
 
Jeg har lest at tospråklige barn ofte begynner å snakke senere enn andre barn. Til gjengjeld har de språklige fordeler av det på andre områder når de blir eldre. Uansett er det store individuelle forskjeller på når barn begynner å snakke, og jeg ville ikke begynt å bekymre meg på en stund enda om jeg var deg.

Her sier han kun enkeltord, og det er de mest "basic" som hallo, hade, mamma/pappa, ja/nei osv. I tillegg kommer det fortsatt mye uforståelig babling også.
 
Hei
Hvordan går det med språk hos dere?

Syns det går så sakte hos oss, sier bare mamma/pappa, vil ha (på det språket vi snakker)

Jeg prøver å lære han ord osv? Hva gjør dere? De fanger vel ord selv? Eller ? Jeg skjønner ikke helt hvordan å hjelpe han, men han prøver heller ikke å gjenta meg så aner ikke?

Første barnet mitt... Og jeg er så usikker på enkelte ting fortiden. :(
 
Heisann:) mi va å sånn længe å de siste uken har d løst sæ vældig og ho e bynt å prate meir! D kjæm sæ nokk ætterkvært!:) alle onga e førskjellig!:)
 
Back
Topp