Språk hos våre små

Her går det i hei, hadet, mamma, pappa, tatte (tante), elle (storesøster sitt navn), my (mor), ma (navn på ene tanta), meir ( betyr stortsett mer mat), dikke (drikke), æsj, pus, bil, buss, pusse, jacka ( lille Jack), stig ( pappaen), babyen, og sikkert noen til jeg ikke kommer på i farta. Elkers gjør han seg lett forstått ved å peke masse og hente ting :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Her tror jeg hun ligger langt fremme i språket og hun har utviklet seg veldig i bhg. Hun er jo snart 16,5 mnd bare.

Hun sier natta, hadet, titt titt, bø, bæ, mjau, pus, hestelyden, mamma, pappa, deg, kjeks, gris, oi, brød, hmm, gabligabliga( ikke aning hva det betyr), hva er det?, der, det der, takk (sier det hele tiden når hun får eller gir fra seg ting), kake, mer, gå, kall (kaldt).
Sagt jakke, due (drue), ball, bikkje, øe (øre) og sko et par ganger.
Det jeg kommer på nå.

Hun forstår alt det vi sier til henne og er flink til å vise hva hun mener. Drar oss ned for at vi skal sette oss på gulvet, drar oss med og peker på ting hun vil ha osv.

Her er det ikke så veldig mange ord, mest babling og hyling mens de peker på ting :p Sier jo hei og hadet og slikt, men setninger er vi nok langt unna enda. Men de forstår mye og er flinke til å gjøre seg forstått. Med storebror løsnet det like før han fylte 2 år, og etter det har skravla gått i ett! Spent å se hvordan det blir med disse to :)

Mest babling, men er enkle ord innimellom :-)

♥ Prinsesse 03.06.12 ♥
♥ Venter 25.02.14 / 03.03.14 ♥
★ Sladrer med PrinsOgPrinsesse Mamma og RonjaR ★

Så flinke alle junibarna er:) alle på hver sin måte:)

Her snakker snuppa en del, og forstår enda mer. Jeg tipper hun kan oppimot 100 ord som hun sier, og vi forstår. Og har begynt å si noen setninger. Veldig gøy å følge utviklingen:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Sier ikke så mye enda, har vann i ørene og venter på dren så mulig det er medvirkende.
Men han sier "gakk" (takk) når han får noe, gakk-gakk, bææ, diss (tiss). :)

Esther har utrolig godt språk for alderen og har både 3 og 4 ords setninger.
Hun gjør seg lett forstått og prøver ivrig å fortelle om det er noe som opptar henne.
I dag skulle hun fortelle hva som skjedde da hun slo seg.

Æ datt ned der sa hun og peka fra sofaen og til bordet.

Synge gjør hun også, og jeg kan kjenne igjen mange sanger hun har lært seg.

Blinke blinke stjerne lill.
Bæ bæ lille lam.
Tommel finger sangen.
Klappe klappe søte.
Hjulene på bussen.

Hun skjønner tydelig alt vi sier og jeg blir smått satt helt ut når hun kommer med forskjellige ord og setninger jeg ikke trodde hun kunne.

Her er og mye babling og noen ord innimellom...

Ord hun kan si er
Hei hei
Alo - hallo
Iau - mjau for pus
Tiss
Bade
Dusje
Æsj- flere benevninger, bla bæsj
Næne- stjerne
Eller er hun flink til å prøve si ord etter oss

Han sier:
Mamma
Pappa
Brrr (bil)
Shh (lys, fly, gravemaskin, alt etter som :p)
Nei
Bææ
Voff

Takk takk
Gakk gakk
Au

Setter sammen feks "brrr pappa", "pappa nei".

Forstår "alt" og har ingen problemer med å gjøre seg forstått med kropp-språket.

Bæbæ
Merr
Mamma
Pappa
Muimui (mormor)
Jys(lys)
Se derr
Ma (mat)
Æsj
Bann (vann)

Vovvvovv (hund)
Ja
Nei
Oppe derr
Takke takk
Ha det
Hei
Yes!

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Hehe...ja, han har 2 ord:p
Alt er bedre enn ingenting:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Men et sted må man jo begynne ;) Da vet dere hvertfall at han kan! Og så komner det nok mere etterhvert! Hørt flere sagt at det "plutselig" kommer da ungen blir 2 :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Men et sted må man jo begynne ;) Da vet dere hvertfall at han kan! Og så komner det nok mere etterhvert! Hørt flere sagt at det "plutselig" kommer da ungen blir 2 :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
Ja, krysser fingre for at han bare er treg...:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Fortsatt mye babybabling her, men det har kommet flere og flere ord sakte men sikkert:) Sier: Mamma, pappa, hei, bæ (bø), vovv vovv, dikke(drikke), nam, mø, æsj, hadet, næh (nei):) Forstår omtrent alt vi sier til han/ber han om:)

Sent from my iPhone using Tapatalk -

Her strømmer det på med ord om dagen. Tenkte i går at jeg må sette meg ned å lage en liste. Synes det er artig å se på senere hva han kalte ting. :)

I helga har han vært hos faren sin og lært et nytt ord. MaaaaaaaaaaaT, med veldig lang a og veldig tydelig T. :D

Her går det litt tregt med ordproduksjonen, men har meget bra ordforståelse. Spør jeg hvor ting er i bøker eller om hun kan hente eller gi bekjeder om noe annet, er hun veldig treffsikker, er bare priduksjonen som er treg (synes jeg)

Ordene jeg kommer på er;
Mamma
Pappa
Ball (baaa)
Hei (eii)
Der (dæh)
Blåbær (båbæ)
Drue?! (bue)
Sitte (ditte)
Nei (neh)
Ja
+ noen få dyrelyder.

Så venter i spenning;-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Last edited:
Her er det mest babling enda, men hun sier mamma, hei, æsj, bæsj, voffvoff, hest, ja, nei, og det tror jeg var det:p

Frida sier en del faktisk :) Som søsse (søster),Hysj ,fova(sova), vova ,pus ,mek (melk), Bakus (Markus), Eah (Leah), Pippip,mokk (smokk) ,bæsj, uffuff til ovnen , jys, nei ,ja, mimmi , fafa (farfar), mamma og pappa så ord har hun masse av og hun teller til 3 og synger bake kake søte dutte den i føte ;) og hun har forståelse mye som vi sier til henne . MEN derimot å gå er vi ikke så intressert i :/ Går rundt bordet nå da hvertfall .

Last edited:
Back
Topp