Språk hos våre små

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Ja hvor langt har våre små kommet i språket sitt?

Vet at det er forskjeller her inne, men hadde vært moro å høre hvordan de er nå likevel :)

Her synes jeg frøkna har kommet fryktelig langt! Er mye flinkere enn det storebror var på samme alder. Han hadde såvidt begynt å si mamma og pappa da han var halvannet. Men så raste det på hos ham og.

Frøkna derimot har skravla lenge, og nå har hun to-ordssetninger også.
Sier feks :" dikke vann", " mye vann", "vake (vaske) munnen", natta mamma/pappa", og flere kombinasjoner. Her om dagen hadde vi en lang samtale om snø, om "nøen faali", og "nøen fedi (ferdig)".
"Bæsje beia" er også ofte brukt :p

Ellers er det haugevis med ord, og hun synger med på hele "bæ, bæ lille lam", og siste ordet i hver verselinje på mange sanger.

De i bhg sier også at hun er veldig langt fremme språklig.

Her er det mest skravling og babling vi ikke skjønner noe av, men han har begynt å herme mye etter oss når vi prater, prøver å si de samme ordene som vi sier.

Er noen få korte setninger som er forståelige "se på denna" "sitta her" "natta mamma/pappa" "nei vov vov"(han kjefter på den stakar bikkja vår hele tia ;) ) "ikke den" "hei mamma/pappa" "hadet mamma/pappa"

Ellers går det mye i; ææææsj, hade, nam nam, vov vov(alle dyr han ser er vov vov), bæsj, au au, nenne(betyr hjemme), tatt tatt(betyr takk takk), den, denna, ja, nei, mammaaaaa og pappaaaa.

Merker at han begynner å skjønne mer og mer da, nå peker han som regel riktig hvis vi spør han om hvor forskjellige ting er, eller hvis vi f.eks. spør om han kan hente forskjellige ting kommer han som regel med riktig :) Morsomt å se utviklinga :)

Her også synger han med på bæ bæ lille lam :D

Har fått veldig mye skryt for språket til vesla. Hun snakker mye, og kan utrolig mange ord. Hun setter sammen flere setninger også, -Æ få den, -Mamma, lese boka. -tørst, finne vann. -smøre kinnan. -kle på, gå ut Osv.
Hun har også lært å si r, hun får ikke til i alle sammenhenger, men de fleste, jeg synes det er imponerende.
Synes også hun er flink med uttale, eneste noen lange ord forkorter hun selv enda som fantorangen = frángen, papegøye =gøye.
Bla. St, sk, tr lyder får hun ikke helt til: stempel-demel, skall - gall, trille -tille.Hun snakker hele tiden, hun elsker å lese også er jeg selv veldig skravlete, snakker mye til henne om hva vi gjør og hvordan vi skal gjøre ting. Det har sikkert en sammenheng. Hun synger også, feks bjørnen sover, bæ bæ lille lam, Pippi langstrømpe, hun hopper over noen ord, men kan mye av teksten. Veldig morsomt :)
har også brukt litt tegn til tale, og hun husker flere tegn, om noen sier arbeid feks, så viser hun tegnet mens hun også sier arbeid.

Så flinke deres er da :D
Min snakker, men er ikke så mange ord vi forstår enda, men mye babling på babyspråk! Ordene som han kan er:
Se, mamma, æsj, namnam (mammam som han sier), pus (sus), se, uff, oi, hei, der, datta (natta) og så sier han se der :) Er det jeg kommer på nå hvertfall!
Men han viser forståelse for mye! Spør vi han om han skal skifte bleie, går han til trappa for å gå opp på badet. Spør vi hvor skoene er finner han de, samme med traktoren ovs. :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Last edited:
Hun kan faktisk også "telle til 10", sier jeg et tall mellom 1-10 sier hun neste tall. Sjelden hun tar feil.
Ja sånn er frøkna her og. Men.vi teller alltid til 20 når hun får medisin, så hører regla fire ganger om dagen ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)

Har fått veldig mye skryt for språket til vesla. Hun snakker mye, og kan utrolig mange ord. Hun setter sammen flere setninger også, -Æ få den, -Mamma, lese boka. -tørst, finne vann. -smøre kinnan. -kle på, gå ut Osv.
Hun har også lært å si r, hun får ikke til i alle sammenhenger, men de fleste, jeg synes det er imponerende.
Synes også hun er flink med uttale, eneste noen lange ord forkorter hun selv enda som fantorangen = frángen, papegøye =gøye.
Bla. St, sk, tr lyder får hun ikke helt til: stempel-demel, skall - gall, trille -tille.Hun snakker hele tiden, hun elsker å lese også er jeg selv veldig skravlete, snakker mye til henne om hva vi gjør og hvordan vi skal gjøre ting. Det har sikkert en sammenheng. Hun synger også, feks bjørnen sover, bæ bæ lille lam, Pippi langstrømpe, hun hopper over noen ord, men kan mye av teksten. Veldig morsomt :)
har også brukt litt tegn til tale, og hun husker flere tegn, om noen sier arbeid feks, så viser hun tegnet mens hun også sier arbeid.
Så flink hun er :)
Og kjempeflink som.kan r!

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Ja sånn er frøkna her og. Men.vi teller alltid til 20 når hun får medisin, så hører regla fire ganger om dagen ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Så bra:) det synes jeg er helt utrolig at de klarer å sette i sammenheng.

vi har ikke kommet så langt enda, men det kommer stadig flere om dagen.

hun sier mamma og pappa, typisk nok sia vi skal bruke mor og far:p, hun sier takk når hun får noe, trix og pus, mat, nei, uff og sikkert mere je ikke husker i farta...

men hu kakler mye som vi ikke skjønner da, og hun forstår tydelig det meste av hva vi sier

Min sønn er 4 nå og endelig har helsestasjon og øre-nese-hals funnet ut at han har hørt dårlig siden han ble født. Jeg har kjempa en hard kamp og fra han var 2-3 år gikk vi til ØNH før han endelig fikk lagt inn dren, dette er 13 mnd siden, så alt det språklige han har "gått glipp av" har han tatt igjen nå. Han sliter litt med r, s og disse skj,kj,sj-lydene enda men det kommer seg. Han synger sanger og teller som bare det. Jeg har fått en meget bestemt ung herremann som vet hva han vil og ikke og han sier i fra :)

Lillegutt sier bare au og hei..:)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Har han begynt å snakke litt? Så flink han er :D

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Last edited:
Lillegutt sier bare au og hei..:)

så bra at han snakker litt da :) nå kommer det nok snart rasende på med flere, kommer stadig noen nye her :)

Tror je glemte det på oppramsinga her men vesla sier oxo HEI, hu sier det til alle a ser :)

Noen ord her, men ho er som søstera. Motorisk langt fremme og henter ting ho vil selv. Trenger ikke snakke da;) det kom over natta med søstera så regner med det her også. Høre stadig nye ord. Mest mamma, pappa, tiger, lys, hei, hadet, takk, sije( navnet på storesøster) og noen til.

Sent from my iPad using BV Forum

så bra at han snakker litt da :) nå kommer det nok snart rasende på med flere, kommer stadig noen nye her :)

Tror je glemte det på oppramsinga her men vesla sier oxo HEI, hu sier det til alle a ser :)
Er veldig glad for det lille han kan:D

Back
Topp