Spotting eller mensen

Baby_2019

Glad i forumet
Septemberskattene 2023
Hei! Sliter med å vite om jeg skal registrere spotting eller mensen. Bruker appen fertility friend og prøver å følge det de skriver (se vedlegg).

4.nov: helt klart spotting
5.nov: Litt I tvil om det var spotting eller starten på mensen. Var rødt blod på papiret. Forsvant mot kvelden. Litt blod på bindet. Registrerte som mensen.
6.nov: Blod på papiret på formiddagen uten at det rant noe ut i truse/bindet. Helt hvitt bind resten av dagen
7-11: vanlig mensen

Får også varsel i appen om at lutealfasen varierer mer enn normalt og det vil jeg tro er fordi jeg ikke alltid vet når jeg skal skrive mensen istedet for spotting..
 

Vedlegg

  • Screenshot_20221124-172257_FF App.jpg
    Screenshot_20221124-172257_FF App.jpg
    430,5 KB · Visninger: 41
  • Screenshot_20221124-173034_FF App.jpg
    Screenshot_20221124-173034_FF App.jpg
    465,5 KB · Visninger: 36
  • Screenshot_20221124-174946_FF App.jpg
    Screenshot_20221124-174946_FF App.jpg
    325,2 KB · Visninger: 49
Jeg registrerer bare den første dagen med ordentlig blødning. Hvis man har et «spotteproblem» så skjønner jeg behovet for å registrere mer, men du kan også skrive opp spotting i «Daily Notes» så det ikke påvirker kalkulasjonene. Ved å registrere kun 1. dag med blødning, så vil du nok få bedre regelmessighet.
 
Jeg registrerer bare den første dagen med ordentlig blødning. Hvis man har et «spotteproblem» så skjønner jeg behovet for å registrere mer, men du kan også skrive opp spotting i «Daily Notes» så det ikke påvirker kalkulasjonene. Ved å registrere kun 1. dag med blødning, så vil du nok få bedre regelmessighet.
Synes det er så vanskelig å vurdere..

Fertility friend skriver man skal registrere mens selv om det er veldig lite "hvis du trenger bind OG fargen er klar rød".. og det gjaldt jo 5.nov og formiddagen den 6.

Spiren (privat klinikk) skriver:

Spotting regnes ikke som mens. Den dager du blør friskt og mensen er kommet ordentlig i gang, er syklusdag 1. Dersom mensen kommer sent på kvelden, er det dagen etter som regnes som syklusdag 1.

Du ville registrert den 7. som første mensdag i mitt tilfelle?
 
Syklusdag 1 er første dag med ordentlig mensen. Det vil si 7. som første mensdag for deg :)
Takk. Endra nå og da matcha grafen bedre med forrige mnd. Men da hadde jeg også rar start på menstruasjonen. Blødde masse dag 1, full stans neste og vanlig mens dag 3.. Der registrerte jeg dag 1 som starten.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20221124-195013_FF App.jpg
    Screenshot_20221124-195013_FF App.jpg
    832,1 KB · Visninger: 36
Synes det er så vanskelig å vurdere..

Fertility friend skriver man skal registrere mens selv om det er veldig lite "hvis du trenger bind OG fargen er klar rød".. og det gjaldt jo 5.nov og formiddagen den 6.

Spiren (privat klinikk) skriver:

Spotting regnes ikke som mens. Den dager du blør friskt og mensen er kommet ordentlig i gang, er syklusdag 1. Dersom mensen kommer sent på kvelden, er det dagen etter som regnes som syklusdag 1.

Du ville registrert den 7. som første mensdag i mitt tilfelle?
Ja, den 7. som CD1 ville jeg gjort. Mulig Vitex/Wild Yam (eller progesteronlegemidler) kunne hjelpe med å redusere spottinga om du synes det er plagsomt.
 
Jeg teller første dag med blod som kommer ut (ikke bare på papiret) som CD1. Er jo ca det de skriver i screenshoten din også - if you need a tampon. Så lenge det kun er bittelitt trenger man jo ikke tampong etc ;)
 
Jeg spottet så sjukt mye før og etter mens, før jeg fikk nr2. Men tok det som de skriver der..
Kun på papiret= spotting. Men om man trenger bind/tampong for at det ikke skal komme i trusa, så er det light flow.

(Etter jeg fikk nr2 har det ikke vært noe problem dog. Spesielt etter nr3. Da har det vært enten ingenting, eller heavy flow :p)
 
Nå er jeg igang igjen.. med 4 dagen på rad med spotting..og usikker på om jeg burde ha registrert mensen i går 5.des eller i dag? Hjelp?

Sorry for TMI her..
3.des: Spotter kveld. En god klatt mørkerødt blod/slim.
4 des: Rosa slim på papiret morgen. Ingenting resten av dagen før kl 22.50
5.des: En god del spotting(?), men ikke "ordentlig mensen". Renner ikke ut i trusa, men blir flekker. Vanskelig å bedømme om mensen eller spotting. Blodet på papiret er noe rødt, men også rosa slim.
6.des: rødt frisk blod på papiret, men fortsatt ikke noe som renner ut i bindet.. (klokka er bare 11.20, så kan jo skje noe mer i løpet av dagen)



Vis vedlegget 393819

Screenshot_20221206-112019_FF App.jpg
 

Vedlegg

  • Screenshot_20221203-191222_FF App.jpg
    Screenshot_20221203-191222_FF App.jpg
    343,5 KB · Visninger: 24
Back
Topp