Spotanabort

solasola

Flørter med forumet
Hei på dere som har vært borti dette før!

Kordan er det med spotanabort og slikt? Er dette noe som merkes? eventulet skal man drive å ta graviditetstester i ny og ne for å forsikre seg om at en fremdeles er gravid? eller kommer mensen med en gang dersom man lenger ikkje er det?

Hilsen Solasola

Vanligvis merker man en SA ved at det blør en del og at man har menssmerter. Men det er mange som sier de ikke har så mye smerter heller, så det er nok litt opp og ned. Men ved en SA kommer det gjerne ganske mye blod, som ved en vanlig mens eller mer. En MA, derimot, missed abortion, merker man ikke så godt, for da støter ikke kroppen ut fosteret selv. Jeg har hatt en sånn og da fikk jeg bare litt rosa blod på morgenen to dager på rad. Da stopper utviklingen pga at det er noe feil med fosteret, men det blir liggende til i enten får utskrapning eller tar abortpiller. Derfor sies det som regel at dersom man blør ifm et svangerskap så skal man oppsøke lege. Litt farge på utflod er visstnok ganske vanlig og man kan blø litt uten at det er farlig også, så det trenger ikke være noe galt. Visstnok opptil 25% av gravide blør litt i svangerskapet uten at det er noe galt. Som svar på spm så skal man merke en SA som en mensblødning og ofte menssmerter, selv om det finnes noen unntak.. Blør du en del, ville jeg uansett oppsøkt lege. Håper det hjalp litt

Jeg tror ikke du skal tenke på spontanabort hvis du nettopp har blitt gravid. Jeg gikk hele tiden og kjente etter og stresset over dette som første til at jeg var til ultralyd, privat! tre ganger før vanlig ultralyd. Er du smertefri, (sterke menssmerter, kvalme og litt stikking er heelt normalt) og du ikke blør med enn kanskje en gang bittelitt (festeblødning rundt uke 3-4) så er nok alt helt i orden! Er du veldig urolig ville jeg gått til en ultralyd rundt uke 7, da får du se hjertet slå og du kan kose deg videre med å bare være gravid:) Det er ikke morsomt å uroe seg for mye!

Jeg har hatt en spontanabort og da var det ikke noe tvil. Jeg blødde MYE! Mye mye mer en vanlige mensen og med fæle store klumper (ekkelt i know) 
Også hadde jeg kjempe smerter og følte på andre formiddagen etter at blødningene startet at jeg var i fødsel, hadde skikkelig rie smerter som gyn. sa at var helt naturlig fordi dette er egentlig en mini fødsel, kroppen får jo fosteret ut på samme måte som om det var fødsel. 

Grusom og vond opplevelse altså. Men ikke stresse med det!! Nyt svangerskapet dit og du kan ikke gjøre noe annet en å håpe for at det går bra :) 

oki, takk dere=)Er ikkje så veldig bekymret. Er bare greit å vite om ein merker noe, så ein ikkje går rundt og at en fremdeles er gravid=)

Ikke bekymre deg :)

Man merker om man opplever en SA, og for min del var det som en vanlig menstruasjon bare at det var noen klumper. Var veldig tidlig, ca uke 5.

Jeg har opplevd båpde SA og svangerskap utenfor livmor, og jeg finnes ikke bekymret denne gangen heller. Jeg bare håper at det går fint, og så vet jeg at det går bra dersom det ikke gjør det. Da må jeg prøve igjen!

Det er litt uvirkelig enda siden jeg bare er litt trøtt og har mensmurringer, men jeg satser på at vi alle holder fast her til termin :)

Back
Topp