Sportsdel på vogna og soving

ElisabethI

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Vi har jobbet med å venne lille til å sove dagsovingen sin i vogna si ute. Dette går over all forventning og hun sover ca 1.5 -2 timer på første soving og 1.5 på andre soving.

Hun er pinlig avhengig av å bli lagt på siden for å i det hele tatt ha sjans til å sove, dette både i vogna og i sengen for natta. Hvis hun våkner før hun skal er det bare å vippe henne på siden igjen så sover hun videre.

Med dette har jeg begynt å tenke på bytting til sportsdelen på vogna. Der er det jo seler som jeg vil hun skal bruke pga sikkerhet når hun begynner i barnehage. Vi har emmaljunga med 5 punkt (?) sele, og da er det ikke like enkelt å få henne sovnet på siden.

Vi har virkelig prøvd å venne henne til å sovne på ryggen, men hun er sta som et esel og har faktisk holdt det gående til laaaangt på natt (morrakvisten) uten å gi seg. Hun har vært sånn siden hun var så vidt fyllt en mnd

Jeg føler vi trenger goooood tid på å få henne vandt med soving i sportsdelen, samtidig som jeg vil bruke baggen så lenge jeg kan i vinter da den er så lun og god ☺

Noen med tips? Erfaringer fra storesøsken?

Last edited:
Nå er jeg førstegangs mamma så har ingen andre barn å sammenlikne med, men vi byttet til sportsdelen veldig tidlig (mest fordi baggen ble forliten)
Vi har brio smile vogn (også 5pungt sele) men vi har lammeskinns pose oppi vogna, uten uttag til selen. Så jeg har aldri spent fast min når hun sover i vogna. Nå snur hun seg ikke i vogna når hun sover heller.
Men kan du ikke slakke litt på selen? Eller prøve å ha voksi pose i sportsdelen? De fleste voksiposer skal ha uttag for 5 pungt sele.

Kan du kjøpe nye seler og forankre de i vogna på et vis? Mener de gjorde det i bhg gutten min gikk i. Synes de selene som er i vogner er noe drit, de er alltid for små!

Nå er jeg førstegangs mamma så har ingen andre barn å sammenlikne med, men vi byttet til sportsdelen veldig tidlig (mest fordi baggen ble forliten)
Vi har brio smile vogn (også 5pungt sele) men vi har lammeskinns pose oppi vogna, uten uttag til selen. Så jeg har aldri spent fast min når hun sover i vogna. Nå snur hun seg ikke i vogna når hun sover heller.
Men kan du ikke slakke litt på selen? Eller prøve å ha voksi pose i sportsdelen? De fleste voksiposer skal ha uttag for 5 pungt sele.
Jo vi har voksi city, så selen skal gjennom, og Per i dag så har jeg skinn oppi posen, også med mulighet for å klippe hull til sele. Jeg jobber i barnehage og ser så slakke selene må være om de skal kunne snu seg, og da er de ikke vits i å ha der. Per i dag sover hun i bag. Vi har emmaljunga edge, og der er baggen ganske stor. Her ligger hun stille, men hun er en tur turbokanin og tør ikke tenke på hvordan det blir om noen mnd. Spesielt ikke i bhg hvor det sover kanskje 20 barn tilsammen. I min bhg er det påbudt med sele, så tenker det er like greit å venne henne til den. Jo før jo bedre

Skulle si akkurat det samme som Vifsla :) kjøp nye seler som er lengre og fest i vognen så det fortsatt går å ligge på siden. Vår er helt lik og sover så godt på siden, skjønner han, jeg er helt lik! Har også Emmaljunga, men tenker at vi kjøper nye lengre seler til dagsoving! Håper vi kan bruke bagen for all tid :P den er så deilig og lun!

Vi kjøpte nye seler fordi vogna står i en kald bod og jeg ville ha en enkel mulighet til å ta med meg vognposen inn og ut så den ikke blir kald. De originale selene som følger med vogna gjorde dette vanskelig. Løsningen ble denne:
ImageUploadedByBV Forum1453713073.651573.jpg
I løkkene i vogna har jeg festa snorene(de jeg har tatt ring rundt) også tar jeg på Emil selve selen inne.
ImageUploadedByBV Forum1453713214.962396.jpg
Den er enkel å justere slik at det ikke blir stress for meg og da kan sove på siden hvis han vil ved å justere side snorene. Skal du ut og gå så går det fort å stramme til igjen ;)
Kjøpte på BabyShop.

Jo vi har voksi city, så selen skal gjennom, og Per i dag så har jeg skinn oppi posen, også med mulighet for å klippe hull til sele. Jeg jobber i barnehage og ser så slakke selene må være om de skal kunne snu seg, og da er de ikke vits i å ha der. Per i dag sover hun i bag. Vi har emmaljunga edge, og der er baggen ganske stor. Her ligger hun stille, men hun er en tur turbokanin og tør ikke tenke på hvordan det blir om noen mnd. Spesielt ikke i bhg hvor det sover kanskje 20 barn tilsammen. I min bhg er det påbudt med sele, så tenker det er like greit å venne henne til den. Jo før jo bedre
Hvis baggen fortsatt passer så kan dere sikkert vente litt med sportsdelen :) men du kan jo prøve deg litt frem :)

Hvis baggen fortsatt passer så kan dere sikkert vente litt med sportsdelen :) men du kan jo prøve deg litt frem :)
Ja, jeg ønsker å vente til kaldeste vinteren er over. Jeg ser hun begynner å bli for lang til den, men siden hun ligger på sida så krøller hun automatisk beina litt, så vi kan bruke den ei stund til ☺

Vi kjøpte nye seler fordi vogna står i en kald bod og jeg ville ha en enkel mulighet til å ta med meg vognposen inn og ut så den ikke blir kald. De originale selene som følger med vogna gjorde dette vanskelig. Løsningen ble denne:
Vis vedlegget 158281
I løkkene i vogna har jeg festa snorene(de jeg har tatt ring rundt) også tar jeg på Emil selve selen inne.
Vis vedlegget 158282
Den er enkel å justere slik at det ikke blir stress for meg og da kan sove på siden hvis han vil ved å justere side snorene. Skal du ut og gå så går det fort å stramme til igjen ;)
Kjøpte på BabyShop.
Takk for tips ☺ får se litt hva de har i butikkene her. Vi har ikke babyshop, men hvis ikke det funker med de selene som er der i dag så får jeg prøve meg frem.. og de har vel nettbutikk vogna vår står inne, og i bhg hvor hun forhåpentligvis får plass står de også inne i bod med litt varme om natta og trilles ut når de skal brukes, så det er ikke noe stress her

Skulle si akkurat det samme som Vifsla :) kjøp nye seler som er lengre og fest i vognen så det fortsatt går å ligge på siden. Vår er helt lik og sover så godt på siden, skjønner han, jeg er helt lik! Har også Emmaljunga, men tenker at vi kjøper nye lengre seler til dagsoving! Håper vi kan bruke bagen for all tid :p den er så deilig og lun!
Haha! Sånn tenker jeg også.. vil ikke bytte heldigvis har vi emmaljunga, så hun kan få sitte når hun ønsker det og det gjør at vi kan vente litt til ☺

Haha! Sånn tenker jeg også.. vil ikke bytte heldigvis har vi emmaljunga, så hun kan få sitte når hun ønsker det og det gjør at vi kan vente litt til ☺
Føler meg så dum, men aldri skjønt hvordan man setter opp den ryggen. Ser så rart ut under madrassen :P

Føler meg så dum, men aldri skjønt hvordan man setter opp den ryggen. Ser så rart ut under madrassen :p
Der er en svart stoffnetting som ligger over den platen man skal heve. Jeg knotet litt første gangen jeg også, men så tok jeg den platen foran den stoffnetting-tingen og da var det ingen problem. Da får du hevet platen og støttet den til den støttestanga. Der er ei jernstang som går på tvers som du støtter den som holder oppe ryggen med.. VELDIG dårlig forklart, men hvis du ikke får det til kan jeg godt ta bilder for deg :) Vi er VELDIG glad vi fikk det til nå som hun er turbokanin og skal få med seg absolutt alt som skjer rundt seg :P

Der er en svart stoffnetting som ligger over den platen man skal heve. Jeg knotet litt første gangen jeg også, men så tok jeg den platen foran den stoffnetting-tingen og da var det ingen problem. Da får du hevet platen og støttet den til den støttestanga. Der er ei jernstang som går på tvers som du støtter den som holder oppe ryggen med.. VELDIG dårlig forklart, men hvis du ikke får det til kan jeg godt ta bilder for deg :) Vi er VELDIG glad vi fikk det til nå som hun er turbokanin og skal få med seg absolutt alt som skjer rundt seg :P
Takk :D heldigvis trives han fortsatt fantastisk godt i bagen fortsatt og klarer seg fint med en leke om han er våken, men er nok ikke lenge til han helst vil sitte :)

Back
Topp