Spontanaborterte, vil prøve igjen med en gang

*Håpefull*

Glad i forumet
Hei.

Jeg hadde en SA for 11 dager siden. Jeg var 10 uker på vei da jeg plutselig begynte å blø (dvs. etter sex). Jeg bestilte privat ultralyd og det viste seg at fosteret hadde vært dødt i 2 uker. Det var selvfølgelig en skikkelig nedtur men noe man også er klar over kan skje når man er gravid.

Nå er min eneste tanke å prøve igjen så fort som mulig, vet det er delte meninger om hvor vidt man bør vente eller ikke men jeg er i fin form og føler meg sånn sett klar for ny prøving :)
Man skal jo vente til man har sluttet å blø. Nå blør jeg bare bittelitt, dvs. det er så og si ingenting og det som er er blandet med slim. Så det er ikke rent blod lenger. Ville dere tenkt at det er trygt å prøve igjen nå? Eller må man vente til det er helt 100% fritt for noe blod? Vil en el-test slå positivt ut nå om jeg tar en test grunnet hcg-nivået i kroppen? Sånn at det da ikke er vits å prøve å måle ut fra el-tester fordi de da uansett slår ut positivt enten det er sant eller falskt? Graviditetstesten var fortsatt positiv for to dager siden.
Føler meg litt alene i verden, ikke så mange å snakke med akkurat som har opplevd dette, så da tenker jeg det er fint å få dele og høre noen tanker og erfaringer rundt lignende opplevelser her. Har dere fått klaff med det første etter SA, evt. hvor raskt gikk det?

Takker for svar og innspill, hilsen en litt lost og ensom sjel rundt dette ;-)

(Sniker)

Hei!

Leit å høre at du mistet. :/

Du bør vente til du er helt ferdig med å blø, men så kan du prøve igjen.
Det er bare gunstig at du har forhøyet hCG i kroppen, til et nytt forsøk, men det er ingen vits i å begynne å teste så mye enda, for hormonene er gjerne litt på bærtur en periode etter et avbrutt svangerskap.

Krysser fingrene for at dere får til en ny spire fort! <3

Leit å høre ar du har mistet.

Tror du bør vente med sex til du ikke har rød blødning lenger i hvert fall.

Hadde en sa i uke 8 og sluttet å blø etter en uke. Ville som deg bli gravid med en gang. Hadde sex hver dag de neste fem ukene (litt ekstremt kanskje, men var veldig koselig og), og da fikk jeg positiv test igjen.

Restene etter sa satt lenge i, og jeg hadde ikke negativ test før etter fire uker, og da kom også el. Kun noen dager negativt før den ble positiv igjen mao.

Lykke til!

Off, det er fælt å miste!

Jeg hadde en SA i midten av januar, og sluttet å blø 24januar - og da hadde jeg også tatt blodprøve hos legen og fått tilbake at HCG hadde gått ned fra 14 til 6. Mest sannsynlig var HCG ut av kroppen ganske raskt, for ca 2 uker etter siste blødning så det ut som om jeg fikk EL-slim og vi hadde samleie (uplanlagt faktisk, vi bare tenkte ikke noe på det) og nå på mandag satt jeg på doen med hele 3 positive graviditetstester!

Skal til legen på mandag å få litt mer info og snakke litt ang frykten fra SA og se om vi kommer frem til termindato, og så håper jeg på en tidlig ultralyd. (Ellers blir det privat ultralyd).

Jeg har hørt at noen anbefaler å vente minst en mensen før man prøver igjen, men det er vel mest fordi det er lettere å regne ut termin.

Ellers ville jeg ha ventet til du sluttet helt å blø, og dermed se om du får EL-slim 2-3 uker etter blødningene, og så tror jeg nok du kan kjøre på igjen - så lenge du er psykisk klar (er vel en større påkjenning psykisk enn fysisk med en SA/MA) :)

Sender deg en klem og ønsker deg lykke til [emoji173]️

Leit dere mistet.
Hvis kroppen ryddet opp på egen hånd skal det i utgangspunktet ikke være noe i veien for å starte igjen når du har sluttet å blø. Hvis du har trengt medisinsk eller kirurgisk abort anbefales det å vente en syklus for å få ut alle rester og få slimhinnen i orden.

Det er leit å miste. Selv har jeg opplevd det to ganger.

Du må vente med sex til hele blødningen har stoppet.

Det største ønsket etter en MA er å bli gravid igjen så fort som mulig. Jeg tenker det bare er å kjøre på når blødningen er over, og du er klar for det.

Ja, vi får håpe det klaffer igjen snart :) Selv om man vet at det kan skje får man likevel et slags slag i trynet når det faktisk skjer, blir litt sjokkert, målløs og tom etter noe sånt....
Trist på deres vegne som også har mistet, ikke det man ser for seg når man først er blitt gravid:Heartpink

Ja, det er nok det sikreste å vente til det ikke er antydning til blod...Blir bare så utålmodig (trodde jeg var ei tålmodig sjel, det er jeg tydeligvis ikke:bored: ) og kanskje litt redd for å "gå glipp av" ei fruktbar periode nå etter en sa siden man gjerne er litt ekstra fruktbar da. Men det er nok lurt å ikke blir for ivrig ja mtp å starte når det enda blør :)

Trodde jeg hadde utskrapning men fant ut noen dager etterpå at det hadde jeg ikke... Gyn tok ut restene med en tang, som jeg trodde var det samme som utskrapning. Men har forstått det sånn at med utskrapning er det en noe mer omfattende prosedyre og man blir bedøvd/lagt i narkose, noe jeg ikke ble. Så da virker det greit å kunne begynne rett på når blødningen stopper helt ja...

Hei 1986. Så leit å høre at du mistet <3. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i din situasjon om å ville prøve igjen med en gang. Jeg har også sittet med mange av disse spørsmålene (har opplevd to MA). Min lege gynekolog Sverre Sand (var sjef for føde/gyn og overlege på Ullevål i mange år før han startet på Oslogynekologene har svart meg på dette og vil formidle til deg:

1. Etter en spontanabort er det ikke noe i veien for å prøve igjen med en gang når du har EL. Du trenger ikke få en mens først.
2. EL kommer alt fra 2 uker etter SA til 8 uker (som med meg, hadde EL i går SA 4. jan).
3. EL tester funker bare når HCG er ute av kroppen. Veldig individuelt når det er ute av kroppen. Kjøp deg billige gravditietstester og sjekk. Når testen er heeelt negativ og hvit kan du teste EL.
4- Du kan ha sex når du slutter å blø, og etter 2 uker. Jeg hadde i ditt tilfelle hatt sex fra sånn ca helgen av uten noe dårlig samvittighet. Veldig liten risiko for infeksjon da.
5. EL tester kan slå ut falsk positiv grunnet hcg ja, fordi stoffene ligner hverandre. Vent på helt negativ g-test først.

Det er skikkelig vondt å gå gjennom, men det skjer nesten med 1/4 og jeg håper det går fint neste gang <3 Hvis du begynner med sex en 3-4 ggr i uken fra og med helgen tror jeg ikke du går glipp av en fruktbar periode.

Hei 1986. Så leit å høre at du mistet <3. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i din situasjon om å ville prøve igjen med en gang. Jeg har også sittet med mange av disse spørsmålene (har opplevd to MA). Min lege gynekolog Sverre Sand (var sjef for føde/gyn og overlege på Ullevål i mange år før han startet på Oslogynekologene har svart meg på dette og vil formidle til deg:

1. Etter en spontanabort er det ikke noe i veien for å prøve igjen med en gang når du har EL. Du trenger ikke få en mens først.
2. EL kommer alt fra 2 uker etter SA til 8 uker (som med meg, hadde EL i går SA 4. jan).
3. EL tester funker bare når HCG er ute av kroppen. Veldig individuelt når det er ute av kroppen. Kjøp deg billige gravditietstester og sjekk. Når testen er heeelt negativ og hvit kan du teste EL.
4- Du kan ha sex når du slutter å blø, og etter 2 uker. Jeg hadde i ditt tilfelle hatt sex fra sånn ca helgen av uten noe dårlig samvittighet. Veldig liten risiko for infeksjon da.
5. EL tester kan slå ut falsk positiv grunnet hcg ja, fordi stoffene ligner hverandre. Vent på helt negativ g-test først.

Det er skikkelig vondt å gå gjennom, men det skjer nesten med 1/4 og jeg håper det går fint neste gang <3 Hvis du begynner med sex en 3-4 ggr i uken fra og med helgen tror jeg ikke du går glipp av en fruktbar periode.

Takk skal du ha for veldig oppklarende innspill, her føler man seg hvertfall ikke helt alene om disse tingene. Min lege har ikke fulgt opp noe særlig, og hun har aldri tid til noe mer enn hun "må" virker det som. Så det er fint at du deler det du fikk fra din lege/gynekolog:) Da kan jeg fra helgen av begynne på an igjen ja, vil tro at alt skal være borte da av blod. Så og si helt "rent" når jeg tørker meg nå, så da tror jeg alt som skal komme ut har kommet ut, og hvertfall til helgen.

Veldig trist at du har mistet, håper det ordner seg igjen snart:Heartred:Heartblue. Prøver dere igjen nå eller venter dere?

Setter pris på alle innspill og tilbakemeldinger, dere er gode jenter/damer:Heartpink:Heartpink

Her er det snart 15 dager siden medisinsk abort (MA) har nå negativ gtest, og super negativ ELtest.
Jeg er litt i tvil om jeg vil prøve igjen, super redd for nok en MA, også har jeg bestandig sett for meg kun 2 barn, og det har jeg nå. Men den følelsen man sitter med når man har mistet, man mangler liksom noe i hverdagen, så tror jeg må prøve igjen på nr 3, selv om det er en skummel tanke.

Men om du har positiv gtest, så er det ingen vits å teste etter el, for den slår ut uansett da.

Må bare kommentere en ting til. Jeg fikk positiv eggløsningstest og svak positiv graviditetstest samtidig. Vet at elitestevnet var riktig for var negativ noen dager før og etter og fikk «ekte positiv» g-test 10 dager etter det igjen.

Så min erfaring er at man kan ha el mens graviditetstesten fremdeles er svakt positiv.

Må bare kommentere en ting til. Jeg fikk positiv eggløsningstest og svak positiv graviditetstest samtidig. Vet at elitestevnet var riktig for var negativ noen dager før og etter og fikk «ekte positiv» g-test 10 dager etter det igjen.

Så min erfaring er at man kan ha el mens graviditetstesten fremdeles er svakt positiv.

Ja, man kan fint få EL selv med forhøyet hCG, og da er det gunstig å prøve igjen! :)

I dag har blødningen stoppet helt og holdent, det er en fin ting:happy: Nå kommer det det som ligner på utflod, håper det er det og ikke el som kommer med en gang før vi har rukket å prøve igjen...Det er jo lurt å prøve hvertfall noen dager før selve el for å øke sjansen for at man skal rekke det :) Dere tror ikke det er el vel, skulle ha drøyd noen dager i såfall syns jeg:):wacky: Håper ikke jeg gikk glipp av muligheten, hehe❤❤

I dag har blødningen stoppet helt og holdent, det er en fin ting:happy: Nå kommer det det som ligner på utflod, håper det er det og ikke el som kommer med en gang før vi har rukket å prøve igjen...Det er jo lurt å prøve hvertfall noen dager før selve el for å øke sjansen for at man skal rekke det :) Dere tror ikke det er el vel, skulle ha drøyd noen dager i såfall syns jeg:):wacky: Håper ikke jeg gikk glipp av muligheten, hehe❤❤

Det er nok vanlig utflod, og kroppen som nå prøver å rense skjeden og få bygget opp slimhinnen igjen, men det er bare å ha samleie hvis dere orker, nå som blødningen er over.
Ikke bli overrasket om det kommer litt blod etter samleie, eller om første mens er litt annerledes, men ikke nøl med å si ifra til legen heller, om du tror noe ikke er som det skal. <3

Jeg ble gravid igjen på første EL etter MA, og fikk høre fra legen at det kan være lurt å ha en menstruasjon før ny graviditet, uten at hun hadde noen spesifikke argumenter annet enn at alt skulle bli «normalt» og «klart igjen» der inne. Men hun fikk rett da, ble MA igjen..

Takk skal du ha for veldig oppklarende innspill, her føler man seg hvertfall ikke helt alene om disse tingene. Min lege har ikke fulgt opp noe særlig, og hun har aldri tid til noe mer enn hun "må" virker det som. Så det er fint at du deler det du fikk fra din lege/gynekolog:) Da kan jeg fra helgen av begynne på an igjen ja, vil tro at alt skal være borte da av blod. Så og si helt "rent" når jeg tørker meg nå, så da tror jeg alt som skal komme ut har kommet ut, og hvertfall til helgen.

Veldig trist at du har mistet, håper det ordner seg igjen snart:Heartred:Heartblue. Prøver dere igjen nå eller venter dere?

Setter pris på alle innspill og tilbakemeldinger, dere er gode jenter/damer:Heartpink:Heartpink

Ja, det er skikkelig godt å høre om andre i samme situasjon! Jeg hadde eggløsning denne uka og har allerede begynt å prøve! Håper jeg blir fort gravid <3

Ang. hcg som jeg ser flere skriver om her så kan man ha EL med et veeldig lavt hcg nivå, men det mest vanlige er at el kommer når hcg er ute av kroppen. Det er veldig individuelt. Jeg ble helt sykt frustrert når mine EL tester var negative kjeeempelenge.

Lykke til! Det blir bare lettere fremover n å <3

Jeg ble gravid igjen på første EL etter MA, og fikk høre fra legen at det kan være lurt å ha en menstruasjon før ny graviditet, uten at hun hadde noen spesifikke argumenter annet enn at alt skulle bli «normalt» og «klart igjen» der inne. Men hun fikk rett da, ble MA igjen..

Det er ikke noe Som tyder på at man har økt sannsynlighet for ny sa/ ma om man blir gravid igjen før mens. Så her har du bare vært veldig uheldig. Veldig trist at du opplevde det to ganger på rad, men det betyr heldigvis ikke at grunnen var fordi du ble gravid med en gang.

Ja, det er skikkelig godt å høre om andre i samme situasjon! Jeg hadde eggløsning denne uka og har allerede begynt å prøve! Håper jeg blir fort gravid <3

Ang. hcg som jeg ser flere skriver om her så kan man ha EL med et veeldig lavt hcg nivå, men det mest vanlige er at el kommer når hcg er ute av kroppen. Det er veldig individuelt. Jeg ble helt sykt frustrert når mine EL tester var negative kjeeempelenge.

Lykke til! Det blir bare lettere fremover n å <3

Håper du blir fort gravid igjen ja, sender deg mange lykkeønskninger:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpinkxsmile9 Man blir såpass innstilt på å få det til at det går nesten ikke an å vente, blir litt obsessed merker jeg godt med meg selv hvertfall.

Ja, da får jeg tro og håpe at jeg ikke er for sent ute for denne sjansen, skal vel kanskje litt til at jeg evt. går glipp av den nå en dag etter blødning stopp..
Vi får håpe det går veien for oss denne gangen:smiley-angelic001:):):)

Det er nok vanlig utflod, og kroppen som nå prøver å rense skjeden og få bygget opp slimhinnen igjen, men det er bare å ha samleie hvis dere orker, nå som blødningen er over.
Ikke bli overrasket om det kommer litt blod etter samleie, eller om første mens er litt annerledes, men ikke nøl med å si ifra til legen heller, om du tror noe ikke er som det skal. <3

Da satser jeg veldig på det:)xsmile9 Så får vi håpe på at det skal gå denne gangen da. Har du nylig mistet også? :Heartpink Er dere i prøvingsfasen igjen nå?
Fint at du sier fra om det med blod etter samleie, greit å vite at det kan skje og at det da ikke trenger å være noe farlig ved det:)Ja, skulle gjerne hatt litt dialog med legen og oppfølging men der er ingen ledige timer nå og med en legesekretær som skremmer vettet av folk så er det litt risky å stikke dit for å sjekke om jeg får en time ila nærmeste fremtid:sorry: Rart hvor lite oppfølging en får når en står i sånne situasjoner, mange opplever dette for første gang og aner ikke hva som skjer videre osv. Takk og lov for dette forumet her ass..

Back
Topp