Spontanabort (eggdonasjon)

Hei
Jeg finner så lite informasjon om hvor vanlig det er med spontanabort ved eggdonasjon. Er det noen med erfaring? Vi fikk beskjed om at blastocystene som ble tatt ut var av topp kvalitet, beste av det beste. Innsett gikk fint og hjemmetestene har vist seg sterkere og sterkere. Plutselig masse blod og måling av hcg viser at fosteret er dødt. Dette skjedde tidlig, dpo 14.
Har blitt utredet og alt ser bra ut. Sædkvalitet er nøye sjekket og er av topp kvalitet. Høy motilitet.
Eggdonor er veldig ung (vi vet alder), og har tidligere vellykket donerte egg som har ført til levende baby/babyer.

MÅ det nødvendigvis være min livmor eller noe ved meg som gjør at det glapp nå? Jeg ser at immunsykdommer, høy bmi, alkohol og røyk er risikofaktorer. Eller at det er noe galt i livmora. Er nå kjempebekymret for at det er livmoren det er noe galt med, og at det aldri var noe feil med mine egg.

Noen med tanker, tips eller erfaring?
Tenker forresten at det å miste donoregg må sammenlignes med at du ikke blir gravid med donoregg. Statistisk er det 65 prosent av topp rated donorembryoer som blir barn. Altså er selv 35 prosent av disse aneuploide, noe som enten vil føre til at de ikke fester seg eller at du mister. Det trenger altså ikke være noe med livmoren din. Har ikke lest hele tråden her grundig, men hvis du har mistet mange ganger (egne og donor) så ville jeg ha testet. Men er altså ikke helt uvanlig at også topp rangerte donoregg også kan være aneuploide.

Har brukt albyl-e og prednisolon hver runde.
Mannens sæd har motility 10-20 (donor sæd, klarert og bra). Endometritest må sjekkes ut! Takk! Noen som vet hva denne biopsiprøven heter? Vi håper å kunne ta det raskt privat.
Dette er dessverre ikke en god test. Motilitet er én ting, men DNA-fragmentasjon en annen. DNA-frag synes ikke i mikroskop. Sæden kan se helt fin ut uten å være det. Testen koster 7000,- hos Hausken. De har eget utstyr, så anbefaler dem fremfor Medicus som fryser sæden og sender den til UK. Det er dyrere hos Medicus også.

Vet du om det også hjelper for å holde på foster? Blir gravid omtrent hver gang, men mister mellom uke 4 og 8. Jeg kan google litt! Tusen takk for tips. Alt må sjekkes.
Har du gått på progesteronstøtte?

Tenker forresten at det å miste donoregg må sammenlignes med at du ikke blir gravid med donoregg. Statistisk er det 65 prosent av topp rated donorembryoer som blir barn. Altså er selv 35 prosent av disse aneuploide, noe som enten vil føre til at de ikke fester seg eller at du mister. Det trenger altså ikke være noe med livmoren din. Har ikke lest hele tråden her grundig, men hvis du har mistet mange ganger (egne og donor) så ville jeg ha testet. Men er altså ikke helt uvanlig at også topp rangerte donoregg også kan være aneuploide.
Takk! Det er egentlig det vi håper på. At dette egget bare dessverre hadde noe feil ved seg. Det er første donoregg som er forsøkt. Derfor vi vurderer ett forsøk til før vi starter mer testing av livmor. Vi er nok bare veldig slitne av spontanaborter og ønsker å gjøre alt for å unngå en ny nedtur.

Dette er dessverre ikke en god test. Motilitet er én ting, men DNA-fragmentasjon en annen. DNA-frag synes ikke i mikroskop. Sæden kan se helt fin ut uten å være det. Testen koster 7000,- hos Hausken. De har eget utstyr, så anbefaler dem fremfor Medicus som fryser sæden og sender den til UK. Det er dyrere hos Medicus også.
Takk for innspill! Vi har tenkt på det som en siste løsning at donorer skal skiftes, men begge donorer har gitt barn. Visste faktisk ikke at sæden nødvendigvis ikke er bra selv om den er testet hos sædbankene. Vi driver ikke i Norge, men kan evt ha en slik testing som en siste løsning ved nytt donorvalg (nå er jo egg og sæd frosset ned til blastoer)

Setter utrolig stor pris på absolutt alle innspill her!

Av nysgjerrighet, hva slags medisiner fikk du mot de vibrasjonene? Jeg fikk nemlig stesolid ved sist innsett og livmoren min har aldri vært mer i ro, og jeg ble gravid.
Husker ikke hva de het, det må jeg sjekke. Men jeg tok de en stund etter innsett daglig, tror det var iallefall i 2-3 uker.

Tusen takk for at du delte din erfaring!
Vet du hva denne måleren heter? Vi tar med oss alle slags triks til vårt behandlingssted for å høre om det kan være en idé å prøve.

Gratulerer med baby på vei!:Heartred
Vet dessverre ikke hva det het, men fikk kun en forklaring på hva det var. De gjorde sjekken ca 1 time før innsett. Fikk tablett og hentet ut mer fra apoteket jeg tok daglig en god stund etter innsettet. Vi var på Institutt Bernabeu i Spania. Du kunne jo også bedt om en Teams samtale med en klinikk og hørt om de ville gjort noen ekstra tester ift din problemstilling. Min lege var veldig klar på at vi ikke bare skulle kjøre på å prøve på nytt før de hadde tatt ytterligere undersøkelser og prlvd å forstå hvorfor alt plutselig stoppet opp med første forsøk når de satt inn toppratede egg i toppratet miljø. Vi prøvde jo en del stimulering via Medicus før vi gikk for eggdonasjon og da prøvde vi bare det samme om og om igjen. Følte at de hadde en litt annerledes holdning til å finne svar på hvordan få det til på den klinikken vi var på i Spania. Iallefall den legen vi hadde, Christina het hun og holdt til på Palma.

Back
Topp