Takk for at du deler dine egne erfaringer. Så trist å høre at du også har fått en liten som ikke levde, rett før jeg mistet selv.Kjenner på veldig mye av det du skriver; at kroppen samtidig er frisk og sliten, vanskeligheter med hva man vil og orker, og bekymringene omkring nytt svangerskap. Magen syns jeg var grei å ha i tiden mellom vi fikk den triste meldingen og fram til fødselen. Etter fødselen mislikte jeg den sterkt, nestet hatet den.. Det ble heldigvis bedre etter at jeg kom meg inn i (de største av) mine vanlige klær. Det gjør snart kroppen din og
Jordmor skrev en lapp til meg, for hun var redd jeg ikke fulgte rådene dersom hun bare fortalte de til meg:
- Det du gjør er godt nok
- Du vet best selv
Jeg prøver å bruke disse i alle sammenhenger jeg er i tvil og begynner å overtenke ting. Og det er en del sånne situasjoner nå, 3 uker etter at jeg fødte vår lille gutt som ikke levde.
Min største bekymring om dagen, derimot er om jeg blir redd og stressa hvis jeg blir gravid igjen. Og når vi skal tørre å prøve igjen.. Vi bestilte et par brosjyrer på lub.no, og spesielt den om nytt svangerskap etter å ha mistet er god å lese gjennom når jeg bekymrer meg. Den ligger også ute på nett i pdf-format.
God å lese at du føler tiden hjelper noe, det trenger jeg å høre! For kaos er det her og...
Jeg har sett på de brosjyrene nå, de er jo utrolig fine!
La oss bare klare oss gjennom dette nå, begge to, alle sier at det blir bedre. Jeg synes at det hjelper å nesten ikke blø lenger, og at jeg klarer å løpe etter bussen uten å få ekstrem følelse av melkesyre. Jeg ser fram til å ha en sunn farge i kinnene igjen og til å kunne konsentrere meg i lengre perioder enn jeg kan nå. Men det at et liv har gått tapt er fremdeles vanskelig, og det er vanskelig å ikke kunne vite sikkert at man ikke hadde kunnet forhindre det. Det siste ble ikke lettere av at jeg regnet meg fram til at fosteret må ha dødd ca samtidig som jeg fikk en svær, full fyr over meg som dyttet meg inn i en bardisk (jeg var ute for første gang på år og dag), så hardt at jeg ble kjempekvalm og hadde mye vondt nederst i magen de neste dagene. Siden jeg var i første trimester henviste ikke legen meg videre. Hadde hun gjort det ville de nok ha sett et dødt foster.