Spm vedr pumping av morsmelk

FirstTime

Elsker forumet
Hei har noen spm

Jeg har fått beskjed om :

1. Den står seg i seks timer i romtemp, stemmer?
2. I kjøleskap ett og halvt døgn, stemmer det??

og to ting til..når jeg har pumpet litt..og det stått i kjøla..blitt kaldt..gjør det noe om jeg fyller på varm fersk melk noen timer etterpå på samme flaske??
Hvis dere pumper feks 150 ml dere skal bruke på kvelden, så gir dere ikke den alivel (gir pupp i stedet)...kan man da fryse ned melka som feks har stått i romtemp i noen timer?

Klems

heisann du!!
kan bare svare på spm. nr to...!!
Har lest i en brosjyre jeg fik med helsesøstra som heter "mat til spebarn"..der sto det at morsmelk står seg 6-8 dager i kjøleskap!![8|]

4 tima i romtemp tru ej

Det jeg har hørt er 6-8 timer i romtemperatur og 3-5 døgn i kjøleskap.
Du kan fylle på fersk melk på den du har hatt i kjøleskapet og du kan fryse den melka som har stått i kjøleskap. De gjør det på nyfødtintensiven på Lillehammer i hvert fall [:)]

Så nå at du spurte om å fryse melk som har stått i romtemperatur- går ut i fra at det også går greit hvis den ikke har stått mer enn 6-8 timer,men jeg ville satt den i kjøleskap med en gang den er pumpa ut for sikkerhets skyld. [:)]

Har kjøpt avent sin pumpe og i bruksanvisningen står det at morsmelk holder seg i kjøleskap i 48 timer... Litt forskjellig info rundt om kring..

Ville ikke latt melken stå lenge ute i romtemp nå på sommeren... 

Kan vel ikke være noe fare å tilsette ny melk på melk som allerede står i kjøleskap?  Men i bruksanvisning står der at man ALDRI skal tilsette ny melk på frossen melk...

http://www.jensthorn.dk/sw256.asp  (googlesøk på avent brystpumpe)

ej fekk ett papir me helsestasjonen om ditta , ska sjå om ej finne d ej[:)]

jeg pleier å samle all melka jeg samler i melkeoppsamleren i en flaske, dette samler jeg opp i løpet av dagen, og på kvelden fryser jeg det ned..-det kan fort bli endel i løpet av dagen, så vi har endel melk i fryseren nå[:)]

Har hørt at melka kan stå i romtemp i fire timer, og melka i kjøleskapet 48 timer..
og fryst melk holder ca 4 mnd..

Hvis du har tint melk og setter det i kjøleskapet, så holder det i et døgn

Back
Topp