Spm til alenemødre

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Frøgen*

Utvidet barnetrygd
Supplerende overgangsstønad
Jeg har vel en.. 18 000 i måneden tror jeg.

Hva betyr supp. overgangsstønad?

Og mottar du ikke bostøtte?

Redusert[:D] Altså jeg får det jeg ikke får i lønn[:)] Men den forsvinner jo når LJ er tre år. Jeg har ikke fått bostøtte grunnet at jeg har tjent for mye. Går på AAP nå,derfor får jeg ikke barnetilsyn heller.

Går du på 100% AAP? Får man ikke barnehagetilsyn om man feks går på 50% AAP? Det har NAV sagt til meg i alle fall.. at så lenge jeg er 50% aktiv.. så skal jeg ha krav på dette.

ORIGINAL: Blædæ!

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL

Bosøtte: 3200
Barnetilsyn: 1600
Barnetrygd: 1970
Utdanningsstønad: 7000 til skolebøker, 350 hver mnd til busskort og 80% av semesteravgifta betaler de.

Så får jeg i tillegg stipend/lån fra lånekassen

Når han var under 3 år fikk jeg også småbarnstillegg på 600 kr.

Steike!! Hadde lønt seg for meg å være alenemor. Her jeg bor er det forholdsvis billig å leie! Jaja... [:)]

Skal mye til for at det lønner seg.Kan de sånn ut på grunn av summen man får utbetalt,men når ALLE utgifter går fra en lommebok så er det ikke så mye alikevel. :)

Nå er ikke jeg alenemor men husk nå også at dagpenger gir deg mange flere rettigheter enn overgangsstønad. Ved overgangsstønad får du ikke feriepenger, du tjener deg ikke opp rett på dagpenger eller foreldrepenger..Og stønaden varer jo bare noen få år, er jo mye bedre å være arbeidssøker og komme deg ut i jobb før disse årene er omme sånn at du kan forsørge deg selv og barnet når os er borte.... Kortsiktig gevinst er ikke alltid det beste...

Jeg får
OS
Dobbel barnetrygd
Bostøtte
Bidrag

Jeg får overgangstønad (fram til mars, da er gutten min tre år), stønad til barnetilsyn, utvidet barnetrygd. Får utbetalt ca. 10000,-
Arbeider da +/- 70 % stilling.

Bostøtte får jeg av Husbanken, 1500,-

ORIGINAL: Fridasinmamma

Utvidet barnetrygd

Redusert[:D] Altså jeg får det jeg ikke får i lønn[:)] Men den forsvinner jo når LJ er tre år. Jeg har ikke fått bostøtte grunnet at jeg har tjent for mye. Går på AAP nå,derfor får jeg ikke barnetilsyn heller.

Går du på 100% AAP? Får man ikke barnehagetilsyn om man feks går på 50% AAP? Det har NAV sagt til meg i alle fall.. at så lenge jeg er 50% aktiv.. så skal jeg ha krav på dette.

Opp sånn at Lissy ser det

ORIGINAL: Lillezilje

Hva mener du med trygd egentlig ?

At jeg heller velger å få alle stønader jeg har rett på som alenemor fremfor å motta dagpenger.
Vil jo si at man er trygdet hvis man kun får trygdeytelser fra nav. (bortsett fra dagpenger da....) Selv om det også er trygd[;)]

Får man ikke det samme om man går på dagpenger også da? Bare at OS`en blir redusert alt etter hvor mye dagpengene utgjør ?

Skulle jo tro det, men greia er jo at man ikke får bostøtte når man får dagpenger, i tillegg betaler man mer skatt.
Men det var det om det lønner seg i lengden?

Om man får dagpenger eller andre penger spiller da vel ingen rolle? Er vel den totale inntekten som har noe å si der.

Men en ting JEG synst er teit er at man ikke får dekket barnehageregning om man er sykemeldt eller går får AAP, man går jo liksom hjemme fordi man er SYK, så hvorfor skal ikke man da få dekket utgiftene til barnehage da?

Jeg fikk støtte til barnetilsyn da jeg var sykemeldt....

Jeg hiver innpå et spm om bostøtte. Jeg ser at så å si alle alenemødre her sier de får (ihvertfall de som studerer)

Jeg har fått avslag tre ganger pga for høy inntekt (Og ja, jeg har skrevet at de ikke må sjekke likning fra typ tre år tilbake eller hva de gjør. jeg ble jo alene i 2009)

men jeg har jo ingen 'intekt' sånn sett. annet enn stønader.

Jeg har ringt en gang og da sa dama at studielånet også telte med som inntekt.. et lån? som inntekt? får det ikke til å stemme.....

jeg eier leilighet i borettslag. betaler avdragsfritt (har ikke råd til mer) og pluss husleie blir det da ca 7500 i mnd...

Tror dere jeg har rett på bostøtte?

ORIGINAL: Fridasinmamma

Utvidet barnetrygd

Går på 100 % ja. Fikk det dekket når jeg gikk på 80 % også jeg,er bare når man går på 100. Jeg mottar ikke bostøtte nei. De går utifra ligningen i 2009 og jeg sa ikke opp jobben før i september (på legens anbefaling selvfølgelig)

Phu[:)] Er så redd for alt jeg kommer til å miste... Tror du jeg også kommer til å motta litt OS når jeg er 50% aktiv?

Jeg skal jo egentlig søke på 50% ufør jeg.. men i og med at jeg nå jobber prosentvis 30... og målet mitt er 50% aktiv.. så fikk jeg ikke nå i dag lov til å søke på 50% ufør.. i og med at jeg ikke har klart å jobbe meg opp til det enda..

Kan vel slenge inn en søknad etter jeg har jobbet feks 3-4 mnd 50%..tror du ikke?

Om du skjønner hva jeg mener da[:)]

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL
Kan stemme det ja!
Ja, om ungen er mellom 1 og 3 år så

Satan i h...... Det er sinnsykt mye penger! Det vil da faktisk lønne seg for meg å droppe dagpenger og heller ha trygd... Helt vilt.
Her får man gevinst for å ha arbeidet ja............
Men tusen hjertelig takk for et godt og utfyllende svar!!

Og en ting til.. Når man søker om bostøtte, hva oppgir man som inntekt da? Alle stønader, eller OS eller...?

Du har jo ikke arbeid!!!!

Back
Topp