Spm til alenemødre

Frøgen*

Glad i forumet
Jeg lurer på hva slags stønader dere har, og hva dere får både brutto og netto?
Er alene selv, men jeg har dagpenger nå, men lurer nesten på om man får mere hvis man kun er trygdet.....
Har hørt at man betaler mindre skatt også når man kun får trygd?
Hva sitter dere igjen med, utbetalt pr mnd?

Overgangsstønad
Utvidet barnetrygd
Bostøtte
Tilskudd til barnetilsyn

Er det mere?

Tusen takk for svar!

Jeg er i jobb da.. foreløpig.. men sykemeldt prosentvis

Jeg kommer til å starte på AAP nå.. og forhåpentligvis gå over på 50% ufør om en liten stund..

Jeg får ca

Barnehagetilsyn; 1400
Dobbel barnetrygd; 1970
Barnebidrag; 1500

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL

Bosøtte: 3200
Barnetilsyn: 1600
Barnetrygd: 1970
Utdanningsstønad: 7000 til skolebøker, 350 hver mnd til busskort og 80% av semesteravgifta betaler de.

Så får jeg i tillegg stipend/lån fra lånekassen

Når han var under 3 år fikk jeg også småbarnstillegg på 600 kr.

Så hvis jeg regner riktig så har/hadde du 19370kr utbetalt hver mnd? (pluss 350 til busskort, som ikke er aktuelt for meg...)

Men hvis man "bare" går hjemme så får man vel ikke barnetilsyn, da får man vel kontantstøtte?

Kan stemme det ja!
Ja, om ungen er mellom 1 og 3 år så

Satan i h...... Det er sinnsykt mye penger! Det vil da faktisk lønne seg for meg å droppe dagpenger og heller ha trygd... Helt vilt.
Her får man gevinst for å ha arbeidet ja............

Men tusen hjertelig takk for et godt og utfyllende svar!!

Og en ting til.. Når man søker om bostøtte, hva oppgir man som inntekt da? Alle stønader, eller OS eller...?

ORIGINAL: Frøgen*

Kan stemme det ja!
Ja, om ungen er mellom 1 og 3 år så

Satan i h...... Det er sinnsykt mye penger! Det vil da faktisk lønne seg for meg å droppe dagpenger og heller ha trygd... Helt vilt.
Her får man gevinst for å ha arbeidet ja............

Men tusen hjertelig takk for et godt og utfyllende svar!!

Og en ting til.. Når man søker om bostøtte, hva oppgir man som inntekt da? Alle stønader, eller OS eller...?

Hva mener du med trygd egentlig ?

ORIGINAL: Lillezilje

At jeg heller velger å få alle stønader jeg har rett på som alenemor fremfor å motta dagpenger.
Vil jo si at man er trygdet hvis man kun får trygdeytelser fra nav. (bortsett fra dagpenger da....) Selv om det også er trygd[;)]

ORIGINAL: Lissyjane

Utvidet barnetrygd
Supplerende overgangsstønad
Jeg har vel en.. 18 000 i måneden tror jeg.

Hva betyr supp. overgangsstønad?

Og mottar du ikke bostøtte?

At jeg heller velger å få alle stønader jeg har rett på som alenemor fremfor å motta dagpenger.
Vil jo si at man er trygdet hvis man kun får trygdeytelser fra nav. (bortsett fra dagpenger da....) Selv om det også er trygd[;)]

Får man ikke det samme om man går på dagpenger også da? Bare at OS`en blir redusert alt etter hvor mye dagpengene utgjør ?

Kupper tråden litt, og håper på svar selv om jeg kanskje er litt uhøflig[:)]
Skattetrekning til dere med OS, hvor mye?
Har nettopp fått beskjed om at jeg må betale 26% skatt fra nå av [&:]

Får man ikke det samme om man går på dagpenger også da? Bare at OS`en blir redusert alt etter hvor mye dagpengene utgjør ?

Skulle jo tro det, men greia er jo at man ikke får bostøtte når man får dagpenger, i tillegg betaler man mer skatt.
Men det var det om det lønner seg i lengden?

ORIGINAL: oiskipoiski

Kupper tråden litt, og håper på svar selv om jeg kanskje er litt uhøflig[:)]
Skattetrekning til dere med OS, hvor mye?
Har nettopp fått beskjed om at jeg må betale 26% skatt fra nå av [&:]

Betaler 6 jeg.. Får tilbake alt også.

Så i prinsippet betaler du ikke skatt da??

Vet du hva du la til grunnlag for bostøtte? For jeg prøver bostøttekalkulatoren og det virker ikke som man kan få så mye som 3200kr i bostøtte...
Sorry for mange spørsmål her...!! [8|]

Skulle jo tro det, men greia er jo at man ikke får bostøtte når man får dagpenger, i tillegg betaler man mer skatt.
Men det var det om det lønner seg i lengden?

Om man får dagpenger eller andre penger spiller da vel ingen rolle? Er vel den totale inntekten som har noe å si der.

Men en ting JEG synst er teit er at man ikke får dekket barnehageregning om man er sykemeldt eller går får AAP, man går jo liksom hjemme fordi man er SYK, så hvorfor skal ikke man da få dekket utgiftene til barnehage da?

Om man får dagpenger eller andre penger spiller da vel ingen rolle? Er vel den totale inntekten som har noe å si der.

Men en ting JEG synst er teit er at man ikke får dekket barnehageregning om man er sykemeldt eller går får AAP, man går jo liksom hjemme fordi man er SYK, så hvorfor skal ikke man da få dekket utgiftene til barnehage da?

Det er jo det som er greia med bostøtte, man får jo ikke det når man har inntekt. Må ha jæskla lav inntekt isåfall, og min totalte
inntekt overstiger bostøtte grensa. Men om jeg velger å kun motta trygdeytelser (og ikke dagpenger) så vil jeg få bostøtte, selv
om det er samme beløp, pengene bare heter stønader istedet for dagpenger. Om du skjønte det...[8|] Begynner å bli trøtt kjenner jeg[&:]

¨
Jeg vet ikke helt hva AAP er, men det er hvertfall merkelig at man ikke skal få dekket utgifter til bhg, er man syk så er man syk...
Men de regner vel med at man kan ta vare på barnet etter en evt barnehage, og da kan man vel ta vare på barnet hele dagen også..
Men da bør man jo kunne søke om kontantstøtte hvis ungen er under 3 år? (vet ikke hvor gammel din/dine er?)

Edit: kontantstøtte hvis du har ungen hjemme da vel og merke....

Det er jo det som er greia med bostøtte, man får jo ikke det når man har inntekt. Må ha jæskla lav inntekt isåfall, og min totalte
inntekt overstiger bostøtte grensa. Men om jeg velger å kun motta trygdeytelser (og ikke dagpenger) så vil jeg få bostøtte, selv
om det er samme beløp, pengene bare heter stønader istedet for dagpenger. Om du skjønte det...[8|] Begynner å bli trøtt kjenner jeg[&:]

Er du sikker på det ?

I følge kalkulatoren så har jeg rett på bostøtte.. men det er bare snakk om et par hundrelapper. Jeg er sykemeldt, hadde dagpenger før. Får utbetalt totalt nesten 21000fra nav.. og så får jeg 3500kr i barnebidrag også

¨
Jeg vet ikke helt hva AAP er, men det er hvertfall merkelig at man ikke skal få dekket utgifter til bhg, er man syk så er man syk...
Men de regner vel med at man kan ta vare på barnet etter en evt barnehage, og da kan man vel ta vare på barnet hele dagen også..
Men da bør man jo kunne søke om kontantstøtte hvis ungen er under 3 år? (vet ikke hvor gammel din/dine er?)

Er man sykemeldt så kan de da ikke forvente at man skal kunne ta vare på ungene 24/7 vel ?
Jeg er ikke frisk nok til å ta meg av han 7 dager i uken selv om han går i barnehage jeg.. enkelte dager klarer jeg jo ikke engang å ta vare på meg selv.

Sitat fra husbanken.no
Har du lav inntekt og problemer med å betale boutgiftene? Da kan du ha rett til statlig bostøtte.

Hvem kan få bostøtte?

Som hovedregel kan alle over 18 år søke bostøtte. Men det finnes noen unntak for studenter og vernepliktige. Videre stilles det krav om at boligen er en helårsbolig og er en selvstendig enhet.

husminiatyr jpg

* Alle som er over 18 år kan søke bostøtte, med unntak av studenter uten barn med rett til lån fra Statens lånekasse og personer i førstegangstjeneste/siviltjeneste. Disse gruppene har egne ordninger som skal dekke utgifter til bolig.
* Dersom du er under 18 år og har egne barn, kan du søke.
* Du kan også søke dersom du er student uten barn og studiet ditt er et ledd i et offentlig program for arbeidskvalifisering, for eksempel yrkesrettet attføring.
* Foreldre som bor sammen med barn som studerer, mister ikke retten til bostøtte.
* Det kan ikke søkes om bostøtte dersom man bor i institusjon (sykehjem, aldershjem o.l.)

Bosøtte: 3200
Barnetilsyn: 1600
Barnetrygd: 1970
Utdanningsstønad: 7000 til skolebøker, 350 hver mnd til busskort og 80% av semesteravgifta betaler de.

Så får jeg i tillegg stipend/lån fra lånekassen

Når han var under 3 år fikk jeg også småbarnstillegg på 600 kr.

Steike!! Hadde lønt seg for meg å være alenemor. Her jeg bor er det forholdsvis billig å leie! Jaja... [:)]

OS får man i utgangspunktet bare de første 2-3 årene, husk det. [;)]

Når det gjelder dagpenger vs. full OS er det greit å huske på at OS ikke reduseres krone for krone i forhold til inntekten din, så i de fleste tilfeller vi du tjene mer på å ha inntekt ved siden av OS.
Jeg tjente 390K i året før jeg gikk midlertidig ned i stilling, og fikk fremdeles rundt en tusenlapp i OS i måneden.
Det er altså mulig at dagpenger + OS vil utgjøre det samme som/mer enn OS + bostøtte.
I tillegg til at det er en liten mulighet for at du fremdeles vil ha krav på bostøtte dersom dagpengene er lave nok.

Back
Topp