Spm om omgangs syken...

schnuppaluppa

Gift med forumet
Måtte hente snuppa i barnehagen på torsdag, da hadde ho spydd. Ho spydde ikke no mer og var i knall form ellers. I går kveld fikk jeg omgangs syken, sotti på do hver time i med bøtta på fanget. Til morgen i dag begynte sambo. Tror dere snuppa har hatt det? Kan de få det så mildt og vi så sterkt? Håper virkelig det....for vi har sendt ho bort til svigers i dag...bare de ikke blir smittet. Mamma er også smittet for ho passa snupp i en times tid på torsdag for jeg måtte gjøre ferdig en jobb..uff...dette er no dritt....

Sliten i magen, kroppen og hue..aldri hatt det så sterkt før. Nå spyr jeg bare med noen timers mellomrom, og ingen diarè siden morgen i dag. Tok meg noen idoform....syns synd på meg selv...[:'(][&o]

Her hadde vi det siste helga i januar.

Storebror startet, og han har faktisk aldri vært så syk av omgangsyke noengang før.

Jeg ble liggende, kom meg ikke ut av senga når jeg hadde det.

Her i bygda var det både og, noen fikk det veldig lett, bare litt oppkast, mens andre lå som jeg.

Storebror startet å kaste opp onsdagen før han ble syk da, da kastet han opp engang på skolen.

største her pleier bare å kaste opp en 2-3 ganger når han har omgangssyke, og så kan han være i fin form igjen.. Så ja, hun har nok hatt omgangssyke. 

ORIGINAL: EogR

Det er nok det hun også har hatt. det kan variere fra styke/grad fra person til person.
Et voksent menneske må være symptomfri i 48 timer før det ikke er smittefarlig noe mer, og et barn må være symptomfri i 24 timer før det ikke er noe smittefarlig noe mer.

Hvorfor er smittefaren kortere hos barn?

ORIGINAL: EogR

Ja si det du [:D] Det var et godt spørsmål. jeg trodde(som sykepleier) at det var 48 timer uansett. Man skal ikke gå på jobb før man har vært symptomfri i 48 timer heller. Venninna mi har 2 barn som har fått omgangssyken i 3 omganger nå. De hadde fått beskjed på helsestasjon at barn var smittefarlige i 24 timer. Derfor visste jeg det [;)]

Jobber i bhg der vi har hatt omgangssyken opptil flere ganger, og har derfor fått råd fra smittevernlegen på SuS om at BÅDE voksne og barn MÅ være hjemme 48 t etter siste oppkast/diaré.
Vi fikk ikke beskjed om noe forskjell på barn og voksne.

kjekt å vite. Har heldigvis ikke spydd på noen timer...kjemper i mot. [&o] Føler meg mere sjuk enn en mann... OG DA er jeg sjuk...hehe...[;)] Fått i meg en brødskive som har holdt seg nede.
Takk for snille svigers som har hatt snuppa i hele dag, også ringte de og sa at de tok ho i natt og. Så da håper jeg både jeg og sambo er bedre i morgen.

stakkar [&:] føler med deg!
jeg fikk omgangssyken sånn ca 1 time etter jeg hadde spist 5 svære fastelavensboller [:'(][:'(][:'(][:'(][:'(][:'(] kastet opp hver 1/2 time hele neste natt og fortsatte å kaste opp i 1,5 døgn. Grusomt var det...... å for å si det sånn, det blir lenge til boller med krem igjen også [;)]

Back
Topp