Spm. om kjøtkaker...

helen79

Forumet er livet
Hvordan lager dere kjøttkaker?

Jeg laget det isted, og bruker kjøttdeig(daah[&:][;)]), et egg pr kjøttdeig, ca. 1 dl melk pr. kjøttdeig. Så lager jeg kjøttkakesaus fra toro, og tar en dæsj med rømme oppi der.
Steker kakene i smør, men bruker ikke ekstra krydder med salt siden ungene skal ha og.

Bruker en del kjøttdeig, en del karbonade deig, egg, løk, salt og pepper. Kjøttkake saus fra toro, tar oppi litt brunost. Serverer med surkål, poteter og tyttebær..

Trine

Jeg bruker:
1 kg kjøttdeig
2 egg
1 sp potetmel
1-2 dl melk
1 ts muskatt
1 ts ingefær
1 ts salt
1 ts pepper
1 liten løk

Blander alt og sper med melk til passelig konsistens.
Steker de, og koker de ca 10 min, og lager saus av krafta.
Serverer med potet og kålstuing til.[:)]

[:)]Ett egg pr pakke KARBONADEDEIG ,ca 1 ss potetmel ,en dl[8|] fløte ,og 1 ts. bakepulver . Salt og pepper selvfølgelig. Bakepulver gjør kjøttkakene litt luftigere[;)]. Stekes i margarin ,før de kokes i toro kjøttkakesaus[:D].
Noen ganger blander jeg inn 1 revet løk ,eller litt malt brød - eller ettersom hva jeg er i hummør til[:D]. Eier ikke tolmodighet til å lage det samme hver gang liksom... Har man en god grunnoppskrift er det bare å kreere etter eget ønske!

Jeg tar litt mel og potetmel og bakepulver oppi også.. men aner ikke hvor mye... sper med alt og ser på konsistens..!
Og salt og pepper.. ikke noe mer krydder her i gården:)

ORIGINAL: MorraTeFreja™

Jeg er ingen kokk....men har hørt at det er bedre å bytte ut melken med vann, de blir fort litt "sprettballharde" av melk...

Å sunnere og[&:][;)]. Prøve det neste gang.[;)]

det jeg bruker er kjøttdeig,1 egg, salt ,pepper, løkpulver,buljong(flytende fra toro)
å 2 ss potetmel og ca 1 -2 dl melk.
steker de, så oppi toro saus.
serveres med koktepoteter, ertestuing, gulrøtter, evt tyttebær sylte eller rødbeter[:)]
namm de er kjempe gode!!!
Tror jeg skal ha det i dag!![:D]

ORIGINAL: Lille Rosin

Må barre spørre jeg altså.[:D]
Hvorfor i alle dager bruker dere ferdig brun saus?[8|]

Vel, jeg får hvertfall ikke til å lage fra bunn av.[:(][:D]

Hvis jeg har god tid bruker jeg å lage fra bunnen av.
60 gr hvetemel
60 gr margarin
brunes

så har jeg kraft ca 1 liter oppi ei panne tilsetter smør og melblandingen når den er bruna
rører godt, så tilsetter jeg salt, pepper, gastromat, litt ketsjupå dem liten skive brun ost.

Men det er ikke ofte jeg gjør det for det er ikke så sunt med brent smør å mel.....
derfor er toro et godt alt.[:)]

Et alternativ til å brune mel og smør, er å jevne krafta fra kjøttkakene med maisenna brun saus jevner.[:)]

[:D]Bruker ferdigsaus av ren og skjær latskap! Men ,koker ut panna og slik da ,så det blir en blanding av ferdig - og hjemmelaget saus.
Lenge leve lettvindt matlaging!!! Hurra!!!!!!!!!

Er gubben som lager kjøttkakedeigen her, men jeg steiker dem etterpå.. (husker dermed ikke hvor mye av hva han putter oppi..)
Men er i allefall kjøttdeig, egg, finhakket løk, vann, salt, pepper, melk.. hm.. sikkert glemt noe!

Sausen: smelter smør, noen spiseskkjeer mel og svir det på panna en stund, legger det over i gryta og tilsetter noe vann og sukkerkulørt..

litt kjøttdeig
egg
litt fløte
potetmel
litt pepper
litt løk

så hiver jeg bare sammen noe og lager saus[:D]

Har akkurat laga kjøttkaker selv[;)]:

1 pk kjøttdeig
1 egg
1 potet(raspes)
litt vann
litt salt
litt pepper

stekes på høy varme, så kokes litt i vann(ca. 15 min, rør av og til), ta en pose brun saus og ta opp i kraft fra stekepanna, dette tas opp i kjøttkakan og så putres det i ca. 10 min...mmmmmmmmm[:D]

ORIGINAL: sylla

viss du jevner krafta me maizenna bli d gelekonsistens..
er mye bedre da å blande mel å vann  i en bolle å tilsette kraften da den koker...

Har jevna mye saus med maisenna jeg, og aldri fått gelekonsistens.[8|]
Sorry, er den som heter brun saus jevner jeg har i skapet.[:D]

bruker oppskriften jeg fant på www.matprat.no og lager brunsausen der i fra også [:D]

Back
Topp