Spm om diabetes

Godis

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Fikk over 11, nesten 12 av verdier etter den glukosebelastningen. Så lurer litt på hva jeg kan forvente meg ? :) hva må man ta av tester, får man oppfølging? Har mest trolig ubehandlet diabetes, forklarer ihvertfall mange situasjoner og den ME-diagnosen jeg fikk for noen år siden :)

Du blir vel henvist til sykehus og fulgt opp av diabetessykepleier i forholdt til insulin og kosthold?

Du blir vel henvist til sykehus og fulgt opp av diabetessykepleier i forholdt til insulin og kosthold?
Fikk beskjed om det kunne ta flere uker, kanskje over jul. Så føler meg litt rådvill og på bar bakke. Fikk kostholdoversikt... Allerede fått beskjed om at jeg spiser for magert, så skjønner ikke hva jeg kan kutte ut for å tilfredsstille diabetesen samtidig som jeg får i meg mindre mager kost..
Men ringte for en time siden til legen å ba han bytte henvisningen til hastehenvisning :) alt man må tenke på :p

Må kutte ut alt av rent sukker(sjokolade osv), være forsiktig med ting som har sukker(yoghurt, frukt) og samme med karbohydrater :/

Selv fikk jeg litt forhøyet, tror det var 6,4 fastende og 8,2 etter 2 timer. Men legen kunne ikke skjønne dette, da jeg hadde fastende på 4,2 for 1 mnd siden... jeg drakk noen slurker vann før jeg kom, og under testen. Fra en isteflaske det luktet iste av. Det skulle jeg ikke ha gjort, men jeg trodde noen slurker var OK. Skal måle fastende blodsukker i desember for å se. Ny test i januar. Håper det bare var vannet sin skyld at jeg fikk forhøyet :(

Rart du ikke fikk høre noe av legen din, da, om veien videre nå. Jeg snakket med legen etter testen.

Fikk beskjed om det kunne ta flere uker, kanskje over jul. Så føler meg litt rådvill og på bar bakke. Fikk kostholdoversikt... Allerede fått beskjed om at jeg spiser for magert, så skjønner ikke hva jeg kan kutte ut for å tilfredsstille diabetesen samtidig som jeg får i meg mindre mager kost..
Men ringte for en time siden til legen å ba han bytte henvisningen til hastehenvisning :) alt man må tenke på :p

Med så høye verdier så skal du vel begynne på insulin, og det er veldig rart at de ønsker å vente noe i det hele tatt, da over jul er mange uker til! Det er jo ikke bra for hverken deg eller foster at du går med ubehandlet diabetes. Noen ganger forstår jeg meg bare ikke på leger!

Må kutte ut alt av rent sukker(sjokolade osv), være forsiktig med ting som har sukker(yoghurt, frukt) og samme med karbohydrater :/

Selv fikk jeg litt forhøyet, tror det var 6,4 fastende og 8,2 etter 2 timer. Men legen kunne ikke skjønne dette, da jeg hadde fastende på 4,2 for 1 mnd siden... jeg drakk noen slurker vann før jeg kom, og under testen. Fra en isteflaske det luktet iste av. Det skulle jeg ikke ha gjort, men jeg trodde noen slurker var OK. Skal måle fastende blodsukker i desember for å se. Ny test i januar. Håper det bare var vannet sin skyld at jeg fikk forhøyet :(

Rart du ikke fikk høre noe av legen din, da, om veien videre nå. Jeg snakket med legen etter testen.
Kan ikke skjønne at d lille jeg spiser av godteri og usunne karbohydrater skal "ødelegge" for meg.
Hmm. Ja nei syns hele greiene er forvirrende, jeg hadde 3.8 fastende. Ingen vann eller noe annet enn den glukosen på 11 timer.. 2 dl glukose, og verdiene eksploderte opp til nesten 12.
Legen sendte bare henvisning og ba meg følge en kostplan.. jordmoren min er på ferien, men fikk etter mye frem og tilbake snakket med en annen jordmor. Og fikk beskjed av henne om å spise ofte og det behøvde ikke å være mer enn et egg :) var viktigere at jeg fikk i meg nok mat og fett enn å prøve å mestre mye mat og diabetesvennlig mat. "Du må huske at det fins insulin, men det eksisterer ikke en magisk tablett som gir deg og barnet nok kalorier/næring."
Så nå føler jeg meg i det minste litt tryggere mens jeg venter på brev i posten ;)

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes 1/11. Hadde time med jordmor 1 uke senere der vi gikk gjennom kosthold og mosjon. Nå blir jeg fulgt opp på sykehuset grunnet høy bmi(ble fulgt opp før jeg fikk diabetes), så vet ikke om det er derfor jeg fikk time så fort. Ellers skal jeg på samtale i en gruppe på sykehuset med flere som har diabetes i midten av desember.

jeg fikk apparat til å måle blodsukker med en gang, en gjennomgang på hvordan det gjøres, hvor ofte, hvilke verdier som er OK++
Utover svangerskapet får jeg 3 ekstra ul(uke 24, 32 og 36), samt time med jordmor hver 4 uke.

Synes det er veldig rart at du må vente så lenge, mine verdier var lavere enn dine(rett under 9).

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes 1/11. Hadde time med jordmor 1 uke senere der vi gikk gjennom kosthold og mosjon. Nå blir jeg fulgt opp på sykehuset grunnet høy bmi(ble fulgt opp før jeg fikk diabetes), så vet ikke om det er derfor jeg fikk time så fort. Ellers skal jeg på samtale i en gruppe på sykehuset med flere som har diabetes i midten av desember.

jeg fikk apparat til å måle blodsukker med en gang, en gjennomgang på hvordan det gjøres, hvor ofte, hvilke verdier som er OK++
Utover svangerskapet får jeg 3 ekstra ul(uke 24, 32 og 36), samt time med jordmor hver 4 uke.

Synes det er veldig rart at du må vente så lenge, mine verdier var lavere enn dine(rett under 9).

Oi, du blir jo virkelig tatt vare på :D såååå braaaa ;D ser ut som de tar deg og diabetesen ganske seriøst, men er jo slik det skal vær også. håper de kjapper seg og at jeg får samme oppfølging som deg.
Er heldigvis vandt med å være sliten og de "flotte" symptomene, om ikke hadde jeg nok krepert. Hehe
Og viktigste er at mini trives og er ikke påvirket over det som skjer med meg

Bra du ba om at det skulle gjøres om til hastehenvisning, helt enig med de andre her, du skal absolutt ikke vente til over jul med et så høyt blodsukker!

Stemmer ikke. Jeg jobber jo på diabetespoliklinikken. De aller aller fleste gravide med såpass høye verdier som deg får time raskt! Tror ikke det blir noe problem å få før jul.

Synes det er dårlig at du som pasient må be han bytte til hastehenvisning. Han som lege burde gjort det selv. Du skal kunne kjenne deg trygg på å få best mulig hjelp/behandling av lege uten åå måtte «hjelpe til».
Godt du er snartenkt selv.

Stemmer ikke. Jeg jobber jo på diabetespoliklinikken. De aller aller fleste gravide med såpass høye verdier som deg får time raskt! Tror ikke det blir noe problem å få før jul.
Vet bare det jeg fikk beskjed om av legen min, men bra at det ikke stemmer ;)

Synes det er dårlig at du som pasient må be han bytte til hastehenvisning. Han som lege burde gjort det selv. Du skal kunne kjenne deg trygg på å få best mulig hjelp/behandling av lege uten åå måtte «hjelpe til».
Godt du er snartenkt selv.
Er vanlig å bare sende henvisning å la sykehuset styre selv hvor mye det haster :p men som sakt så er jeg sikker på det er ubehandlet diabetes om jeg har det, så da klarer jeg ikke å sitte og vente, så har ringt rundt og forhørt meg om alt jeg bør gjør å vite :)

Last edited:
Er vanlig å bare sende henvisning å la sykehuset styre selv hvor mye det haster :p men som sakt så er jeg sikker på det er ubehandlet diabetes om jeg har det, så da klarer jeg ikke å sitte og vente, så har ringt rundt og forhørt meg om alt jeg bør gjør å vite :)

Hmmm. Jeg er vant til at fastlegen vurderer om han sender det som hastesak eller ei. Samme gjennom jobben. Jobber som spl på en institusjon. Men kan være som du sier, at jeg bare har vært heldig med fastlegen og legen på jobb. Iallfall godt du har hodet på skuldrene og tenker selv

Hmmm. Jeg er vant til at fastlegen vurderer om han sender det som hastesak eller ei. Samme gjennom jobben. Jobber som spl på en institusjon. Men kan være som du sier, at jeg bare har vært heldig med fastlegen og legen på jobb. Iallfall godt du har hodet på skuldrene og tenker selv
Hadde før en lege som sa at jeg var 4 mnd på vei og babyen var frisk, kom på ultralyd og babyen døde i uke 1.. ble utskrapning og infeksjon, endte med kraftig nyrebekkenbetennelse og over 600 i crp... samme legen trodde jeg hadde hjerneblødning en gang, fikk brev 1 mnd etter om time til undersøkelse . Så må nesten tenke selv når andre ikke har hjerne å tenke med ^^ jordmoren min lurte på hvorfor jeg har problemer med å stole på helsepersonell, jeg slapp å fortelle så mye :p

De med verdier over 10 får hvertfall time rimelig raskt her. De fleste innen 2 uker

Stemmer det du sa om rask respons :D skal allerede inn i slutten av november :D jipppiii
Godt å høre :) Det var til gyn? Er du blitt henvist til dia sykepleier også?

Back
Topp