Spm om amfetamin

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Søstra mi har vært borte siden desember(8mnd) og kom på lørdag hjem til mamma en tur, ho innrømmet da at hun har brukt amfetamin. Ho er radmager, bare sover, klager på smerter i magen og min stefar syns ho ser litt gul ut i huden (ikke sett ho selv) og da lurer jeg på om noen vet hva det kan komme av? Har lest om det og ikke sett magesmerter og mulig gulsot som bivirkninger?

Ho nekter å dra til lege og sier at ho skal dra tilbake til oslo idag...[&o]

Amfetamin i 8 mnd kan vel ikke være bra for kroppen? Vet ho har mye opp og ned turer også...redd vi mister ho en dag..er bare 18 år gammel..[&o]

ORIGINAL: GasOline

Amfetamin er jo et sentralstimulerende rusmiddel - man "får energi" av det.

Det er flere som bruker amfetamin som slankemiddel, på lik linje med kokain.
Sånne typer rusmidler demper sultfølelesen.
Man får også mindre behov for å sove og slappe av.
Kroppen går på høygir.
Den "beste rusen" får man første gang man prøver rusmiddelet, og de fleste fortsetter å ruse seg, på jekt etter den følelsen de fikk første gang.
På sikt sliter man ut kroppen sin.
Man blir også "immun" mot virkestoffene, og trenger derfor større og større mengde (evt lik mengde men med større renhet) for å bli rusa.

Agn magesmerter og gulfarge, så vet jeg dessverre ikke så mye.
Men kan det tenkes at lever og nyrer jobber ekstra hardt for å skille amfetaminen ut fra kroppen, og at det er derfor hun har vondt og er gul-aktig?

Det er nok mulig det ja..tror du det kan være farlig? Kan det ødelegge lever/nyrer totalt? ..burde prøvd å tvinge ho inn på noe senter eller noe..[&o]

er hun gul er det mest sansynlig leveren som begynner å bli sliten.... tyder på dette da hun har magesmerter også[:o] men jeg er ingen lege....

ORIGINAL: ronjas mamma

hun kan ikke ha brukt sprøyter å fått hepatitt?

det var det jeg og tenkte, men jeg husket ikke hva det het [:D]

Vet ikke om hun har tatt med sprøyter..ikke umulig siden hun har holdt på så lenge.. Men hva fader gjør man? Er jo ikke mulig å nekte ho å dra heller, og ikke vil vi at ho skal dø av den dritten der heller[&o]

Det du kan gjøre er å ringe legen hennes og snakke med han/henne.. og kanksje få litt hjelp og veiledning der..

ORIGINAL: *HornyBunny*

Amfetamin er jo et sentralstimulerende rusmiddel - man "får energi" av det.

Det er flere som bruker amfetamin som slankemiddel, på lik linje med kokain.
Sånne typer rusmidler demper sultfølelesen.
Man får også mindre behov for å sove og slappe av.
Kroppen går på høygir.
Den "beste rusen" får man første gang man prøver rusmiddelet, og de fleste fortsetter å ruse seg, på jekt etter den følelsen de fikk første gang.
På sikt sliter man ut kroppen sin.
Man blir også "immun" mot virkestoffene, og trenger derfor større og større mengde (evt lik mengde men med større renhet) for å bli rusa.

Agn magesmerter og gulfarge, så vet jeg dessverre ikke så mye.
Men kan det tenkes at lever og nyrer jobber ekstra hardt for å skille amfetaminen ut fra kroppen, og at det er derfor hun har vondt og er gul-aktig?

Det er nok mulig det ja..tror du det kan være farlig? Kan det ødelegge lever/nyrer totalt? ..burde prøvd å tvinge ho inn på noe senter eller noe..[&o]

Alkoholikere ødelegger jo ofte nyrene og leveren sin.
Men jeg kan ikke nok om dette til å si at andre rusmidler har samme effekt.
Uansett, så er det jo ikke bra for kroppen.
Når man tar amfetamin så går jo hele kroppen (inkludert hjertet) på høygir.

Det beste for henne er jo helt klare å slutte å bruke amfetamin (og rusmidler generelt). Men hva som er den beste måten å gjøre det på, vet jeg ærlig talt ikke.

Det finnes jo behandling med feks subutex.
Men hennes unge alder tatt i betrakning, så frykter jeg det er like mye miljøet hun oppsøker som er problemet, og ikke bare rusen/abstinensen.
Første bud er nok at hun ønsker å slutte selv

Ho bor med venner i Oslo (30 år ++) og det virker ikke som hun vi slutte nå, ble bare med mamma hjem en tur og sa nå at hun vil dra igjen..[&o] SÅ jævlig synd at ho skal ødelegge livet sitt sånn..dritt[:'(] Redd det snart er for sent og at ho har ødelagt kroppen sin helt..

ORIGINAL: sesa

Det du kan gjøre er å ringe legen hennes og snakke med han/henne.. og kanksje få litt hjelp og veiledning der..

Jo det kan vi, men ho har flytta til oslo og vi får sjeldent tak i ho og vet ikke hvor ho bor siden ho flytter hele tiden og ofte ikke har mobil[&o] Kan gå uker uten å høre fra ho..

ORIGINAL: Silje CFO

huff [&o] skjønner at du er fortvila! det må være frustrerende å se på en man er glad i ødelegge seg sånn [:(]

Ja det er veldig trist..[&o] Har ikke sett ho siden 2 juledag jeg..

uff,så tragisk! også ikke mer enn 18 år stakkars liten...[:(]

hepatitt c kan gi gulfarge i huden, går på leveren....

gul i huden tyder paa at hun har delt sproeyter med noen som har hepatitt og blitt smittet, desverre.

Subutex er substitusjonsbehandling for opiatavvhengige og hjelper desverre ikke dem som er avhengige av amfetamin.

Saa lenge hun ikke oensker aa gjoere noe selv er det svaert lite man kan gjoere. Det er mulig aa henstille sosialtjenesten aa undersoeke muligheten for tvangsbehandling, men det er svaert skjelden at en slik sak gaar igjennom og tvangsbehandling har som regel liten effekt da den som ruser seg som oftest gjenopptar rusingen etter endt behandling.

Dette sier loven: (lov om sosiale tjenester)

§ 6-1a. Sosialtjenestens plikt til å vurdere bruk av tvang etter melding fra pårørende

Sosialtjenesten skal ved melding fra pårørende om omfattende rusmiddelmisbruk foreta de nødvendige undersøkelser i saken, og vurdere om det skal fremmes sak etter §§ 6-2 eller 6-2a. Når saken er utredet, skal den pårørende ha tilbakemelding om dette.

En persons pårørende etter første ledd er ektefelle, person som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende forhold med vedkommende, foreldre, myndige barn og myndige søsken. Den pårørende må ha varig og løpende kontakt med rusmiddelmisbrukeren.

§ 6-2. Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke.

Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a annet ledd, for undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil tre måneder.

Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. Fylkesnemnda skal samtidig ta stilling til om det skal være adgang til å ta urinprøver av klienten under institusjonsoppholdet.

Fylkesnemndas vedtak etter første ledd kan bare settes i verk dersom institusjonen faglig og materielt er i stand til å tilby vedkommende tilfredsstillende hjelp sett i forhold til formålet med inntaket i institusjonen. Sosialtjenesten kan la være å sette et vedtak i verk om forholdene tilsier det. Er vedtaket ikke satt i verk innen seks uker, faller det bort.

Et midlertidig vedtak etter første ledd kan treffes av sosialtjenesten dersom de interesser bestemmelsen skal ivareta kan bli vesentlig skadelidende dersom vedtak ikke treffes og gjennomføres straks. For øvrig gjelder reglene i barnevernloven §§ 7-22 og 7-23.

Er det truffet midlertidig vedtak, skal et forslag til endelig vedtak sendes fylkesnemnda innen to uker. Dersom saken ikke er sendt til fylkesnemnda innen denne fristen, faller vedtaket bort.

Endret ved lover 18 des 1998 nr. 87 (i kraft 1 jan 1999 iflg. res. 18 des 1998 nr. 1201), 28 feb 2003 nr. 14 (i kraft 1 jan 2004 iflg. res. 28 nov 2003 nr. 1402), 28 nov 2003 nr. 99 (i kraft 1 jan 2004 iflg. res. 28 nov 2003 nr. 1403), 1 des 2006 nr. 65 (i kraft 1 jan 2008 iflg. res. 30 nov 2007 nr. 1348).

§ 6-2a. Tilbakeholdelse av gravide rusmiddelmisbrukere

Det kan vedtas at en gravid rusmiddelmisbruker uten eget samtykke skal tas inn på institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 2-1a annet ledd, og holdes tilbake der i hele svangerskapet dersom misbruket er av en slik art at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, og dersom hjelpetiltak etter § 6-1 ikke er tilstrekkelig. Fylkesnemnda skal samtidig ta stilling til om det skal være adgang til å ta urinprøver av den gravide under institusjonsoppholdet.

Inntakets formål er å hindre eller begrense sannsynligheten for at barnet påføres skade. Under oppholdet skal det legges vekt på at kvinnen tilbys tilfredsstillende hjelp for sitt rusmiddelmisbruk og for å bli i stand til å ta vare på barnet.

Sosialtjenesten skal, i samråd med institusjonen, minst hver tredje måned vurdere om det fortsatt er grunnlag for tilbakeholdelse. Tilbakeholdelsen kan bare fortsette dersom sosialtjenesten treffer avgjørelse om det innen denne fristen.

Sosialtjenesten kan la være å sette et vedtak i verk om forholdene tilsier det. Er vedtaket ikke satt i verk innen to uker, faller det bort.

Et midlertidig vedtak etter første ledd kan treffes av sosialtjenesten dersom de interesser bestemmelsen skal ivareta kan bli vesentlig skadelidende dersom vedtaket ikke treffes og gjennomføres straks. For øvrig gjelder reglene i barnevernloven §§ 7-22 og 7-23.

Er det truffet midlertidig vedtak, skal forslag til endelig vedtak sendes fylkesnemnda innen to uker. Dersom saken ikke er sendt til fylkesnemnda innen denne fristen, faller vedtaket bort.

ORIGINAL: Domenica

uff,så tragisk! også ikke mer enn 18 år stakkars liten...[:(]

hepatitt c kan gi gulfarge i huden, går på leveren....

Mamma sa ho så merker etter sprøyter på armen hennes så det er mulig ja[&o]

Gul i huden osv høres for meg ut som hepatitt ja, veldig vanlig blant rusmisbrukere som bruker sprøyter.

http://www.hepatittc.com/

Det beste dere kan gjøre for henne er prøve å snakke emd henne, støtte henne og prøve å få henne motivert til  å slutte selv. vanskelig å tvinge noen til  åslutte ruse seg. Hun trenger vite at der eer der for henne når hun vil slutte og at dere gjerne hjelper henne på veien. Kontakt gjerne RUPO eller PUT i kommunen deres for hjelp og veildning for hva dere kan gjøre for henne.

Alpha klinikken er en veldig od klinikk for rusmisbrukere, de som jobber der er selv tidligere rusmisbrukere.... så de vet hvilket nedturer innlagte har... kjenner noen som har vært der... det er veldig tøft, men det har hjulpet veldig!!!

men som en svarer... hun må ville det selv og innse at hun har et problem...
når hun har holdtpå såpass lenge er det som regel nødvendig med hjelp fra fagpersoner til å komme seg bort fra miljøet....
LYkke til.... Rus er noe dritt, det ødelgger så masse:):) har selv mistet en nær slektning pga rus så vet hva jeg snakker om...

sendt deg pm

Tusen takk for svar alle sammen [:)] Håper vi får gjort noe for henne...vi prøver å snakke med ho, men ho bare sover og er sinna så vi venter og ser og håper ho blir en stund..

ORIGINAL: *HornyBunny*

Takk.

Noen som kjenner noen som har klart å slutte?

Ja. Send meg gjerne en PM.

Back
Topp