Spm ang melkeallergi OG soyamelk

ORIGINAL: ohBaby!

ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: ohBaby!

ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: ohBaby!

ikke utslag på de nyeste blodprøvene her, verken på melk eller gluten,men han reagerer enda på melk. ang refluxen er han tatt av medisinen,det har resultert i at han spiser mindre,så jeg mener at han fortatt har delvis reflux,el noe annet i halsen som gjør vondt,så det må vi kanskje følge opp videre.

ang. soya,så er det sånn at de som ikke tåler melk,skal det også være forsiktig med soya,da det mye bruk av det kan føre til soyaallergi i tilegg, og i tilegg skal ikek små gutter ha mye pga østrogeninnholdet, men her har vi nå gitt litt soya youg i ny og ned,ikke merka noe reaksjon,ellers går det i nutramigen og havremelksprodukter.



MEN det sies jo,at det trenger ikke gis utslag på noen prøver når de er så små,men tilstanden som vi beskrev til legen,symptomer etc,gjorde det meget sans. at mini hadde melkeallergi og stille reflux når han var inne i januar og mai.


Hørtes veldig likt ut som min jente! Hun skrek hele døgnet før, sov aldri og gulpa/sprutgulpa hele tiden. Min leges diagnose var stille refluks(som ble værre etterhvert) og melkeallergi. Men barnelegen mente at det ikke kunne være melkeallergi da man MÅ teste pos på prøvene[8|]
Har ikke merka noe til refluksen etter vi kutta ut melk, men nå som vi jo prøvde det litt igjen kasta hun opp 3 ganger og brakk seg masse rundt måltidene. Tror det var dette som første til at hun nekta å spise til slutt! Eneste hun vill ha var nutramigen på flaske...

Kan man be om behandling av en annen barnelege? Tenkte kanskje vi kunne få en ny vurdering...


da hadde jeg bett om en ny vurdering! men får du dekt nutramigen da? for trodde ikke man fik kdet dekt om man ikke kunne sansynligjøre melkeallergi?

vi var hos overlegen på barneavdelingen i stavanger,knut øymar ang melkeallergien,og omar mohammed ang refluxen. og alt av prøver har ikke hatt nok utslag ti lat det alene kan gi svar,derfor har de hørt på oss,hva symptomer mini har hatt,og dermed sansyligjort at han har hatt/har melkeallergi og stille reflux. ph-målingen for å stadfeste reflux gav heller ikke noe klart resultat,men vi så jo kjapt at medisnene funket,så da konlkuderte de emd at det var det....


Får ikek dekt nutramigen nei:( Så bruker så sinnsykt mye penger på rismelk og nutramigen[:(] Men gjør jo ALT for jenta mi!
Sendte mail til legen nå og spurte om det er mulig å få en ny vurdering av en ny barnelege...håper dte går!


HÅPER du tar vare på alt av kvitteringer da,så du evt får det tilbake om du får det godkjent? de må jo se på hele bidlet,at du har prøvd melk,og at hun ble dårlig osv. kan ikke bare konkludere ut fra en pirketest el blodprøve. hvor bor dere?


Har ikke gjort det desverre. MEN vi har vært SUPERheldige og fått 17 bokser nutramigen av en her på bv som bestilte nutramigen fra apoteket og fikk feil type(nr 1 istedet for 2) Og da fikk jeg alle sammen:) Ble tomt for noen uker dien, så skal ta vare på alle kvitteringene nå! Takk for tips!! Blir jo 1000-1500 i mnd! Og det har vi ABSOLUTT ikke råd til egentlig[8|] huff
Må jo til sverige for å kjøpe grøt uten melk og velling og(holle grøtene spiser hun ikke, og sinlac er jo lite mettende og proppfull med sukker[:'(])
Vi bor i slemmestad, midt i mellom Drammen og Oslo:) Har vært hos barnelege på drammen sykehus, skal IKKE tilbake til hun[&:]
 
ORIGINAL: SweetCherry

min gutt har melkeallergi så han får ingen melk eller melkeprodukter i det hele tatt, og de skal heller ikke ha soyamelk![:)]



Men rismelk er greit eller?
 
ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: ohBaby!

ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: ohBaby!

ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: Froskegele

Mye av maten som er melkefri er også glutenfri, pannekaker inneholder gluten... Det kan ikke være cøliaki hun har?

Da lillemor var 8 måneder var vi hos spesialist pga det Vi trodde var melkeallergi, ingen utslag på noen av prøvene, men det viste seg å være glutenintoleranse..


KAn jeg spørre hvorfor det er gluten i pannekaker?? I hvilken av indigriensene?
Aner ikke helt hva hun reagerer på. Men reagerer på skummeltmelkspulver mt og slikt og tror jeg...


hvetemel og annet mel er jo gluten,så lenge det ikke er glutenfritt. :)


Aha....så lite vet jeg ja[8D] Men er det ikke gluten i brød og sånt og da?


jo er gluten i alt vanlig brød,alt vanlig mel. ;) og i masse av mat,likesom det er melk i masse,f.eks,pølser,leverpostei m.m


OK. Men hun får alt vanlig brød og melk. Men IKKE pølser med melk i, leverpostei med melk i og slikt. Det tåler hun ikke.


Pølser og leverpostei som ikke inneholder melk inneholder som regel ikke gluten heller..

hvilke symptomer har hun på melkeallergi, og hvordan er humøret hennes? Symptomene når de er så små er veldig like for melke- og glutenallergi/intoleranse, men for glutenintoleranse kan også sinne og dårlig humør være et symptom..


hmmm...men hun spiser jo MASSE brød da?? Kan det være glutenallergi da?
Når hun får i seg melk gulper/brekker seg/spyr hun. Hun skriker mye om natta pga hun har masse mageknip og luft i magen. Hun stopper å spise og vil bare ha nutramigen. Og er sutrete om dagen. Hun får også låsninger i kroppen(har KISS KIDD som egentlig er bra, men nr hun er syk/har vondt får hun låsninger)
Når hun ikke får i seg melk er hun verdens blideste jente, leker masse og sover nå hele natta:)
 
ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: SweetCherry

min gutt har melkeallergi så han får ingen melk eller melkeprodukter i det hele tatt, og de skal heller ikke ha soyamelk![:)]



Men rismelk er greit eller?


rismelk aner jeg ikke, kan jo høre med hs.. ville jo tro det skulle gå greit[8|]
 
ja,du må bare snakke med fastlegen din,og få en ny vurdering ett annet sted, og når du får time,så blri det vel lang ventetid sikkert,men da ringer du bare til sykehuset og sier de må ringe om de får avbestillinger,det har jegalltid gjort,og som regel komt inn på få dager,istedenfor å vente to mnd,som er hasteventetiden her...


ja,nutramigen er kanondyrt,la vel ut for en 3-4 tusen før jeg fikk godgjenningen fra helfo,men fikk igjen de pengene ja. men du skal vel ha nutramigen 2 nå eller?

mini her er allefal veeeeldig glad i melka si enda,får ca 400ml til dagen.
 
ORIGINAL: ohBaby!

ja,du må bare snakke med fastlegen din,og få en ny vurdering ett annet sted, og når du får time,så blri det vel lang ventetid sikkert,men da ringer du bare til sykehuset og sier de må ringe om de får avbestillinger,det har jegalltid gjort,og som regel komt inn på få dager,istedenfor å vente to mnd,som er hasteventetiden her...


ja,nutramigen er kanondyrt,la vel ut for en 3-4 tusen før jeg fikk godgjenningen fra helfo,men fikk igjen de pengene ja. men du skal vel ha nutramigen 2 nå eller?

mini her er allefal veeeeldig glad i melka si enda,får ca 400ml til dagen.


JA, skal prate med fastlegen. Håper det funker å få ny vurdering! Skal ringe sykehuset og mase litt og ja;) hehe
Ja hun skal egentlig ha nutramigen 2, men har til nå fått nutramigen 1 pga det var disse jeg fikk gratis. Jeg tenkte som så at det ikek kunne være såååå stor forskjell, og hadde ikke råd til å kjøpe den andre typen(for på det tidspunktet drakk hun MYE nutramigen).
Nå drikke hun kanskje 2-300 ml om dagen. Mesteparten får hun om kvelden med litt grøtpulvermelkefri grøt fra sverige) i. Blir en slags velling av det, og da sover hun veeeeldig godt[:D]
 
Klart jeg hadde kuttet ut melka dersom barnet vårt ikke tålte det uansett hva prøvene skulle tilsi! Gutten vår reagerer på mais, men prøvene viser ingenting. Så her er det uaktuellt å gi han noen form for mais. Vi kuttet melk og gluten for en periode da han reagerte på mye. og det har gjort at han nå kan drikke melk og spise gluten uten plager.

Har du prøvd havremelk? hvis det er soyamelken som er "synderen"...
 
 
edit: legger til at gutten vår har stille refluks.
 
Gutten min ble allergi testet for det meste i mai og han var heller ikke allegisk mot noe mat varer... men i løpet av sommeren så skjønte jeg at det er melka som gjør det... kutta ut melk(han får ting med melk i)og youghurt osv... vips så begynte han å sove om natten,selv om jeg er hos han til han sovner så sover han[:)] og for å ikke snakke om bæsje bleier er betraktelig reduseert til 1-2 pr.dag før hadde vi mellem 3-8 pr dag..
 
Han skal til spesialist igjen om 2 uker for å testes på nytt... så intill da får han ris melk med kalcium[:D]
 
FÅ EN HENNVISNING AV FAST LEGEN DIN ELLER BESTILL SELV,VI REISER TIL HUMANA SENTERET I SANDVIKA[:D]
 
Var på sykehuset med gutten på 18mnd forrige uke. Ingen utslag på melkeallergi her heller, men legen konkluderte med laktoseinntolleranse. Melkefri kost i 3md, prøv  med ren melk. Mål hvor mye han tåler før han får reaksjon. Kommer reaksjonen umiddelbart, vent 3 mnd og prøv igjen.

Vi kunne godt gi rismelk, om han tålte det. Men som drikke til maten eller på frokostblanding, fordi den ikke inneholdt noe næring. Skulle ikke gi soya! Men fikk ikke forklaring på hvorfor. Og det meste uten melk, inneholder jo soya[&o]
Så nå venter vi på time til ernæringsfysiolog.

Men som legen sa. Foreldrene kjenner barna å vet bedre enn en dråpe å et stikk på armen.
Men jeg ville krevd ny utredning jeg. Både på soya å gluten. Ikke gi deg, for det er ikke normalt at barna skal ha det vondt...
 
Sånn som du forklarer det høres det ut som melkeallergi da ja.. Ville bare fortsatt å gi melkefri kost, og satset på å få tatt nye prøver når hun blir større..
 
Vi har en gutt med melkeallergi. Slår sterkt ut på blodprøver, lite på prikktesting, men det var vel blodprøver dere hadde tatt? Ville bedt om nye prøver uansett jeg, vi tester hver 6 mnd. Er det en intoleranse, vil det ikke slå ut på prøver som blir tatt for å teste melkeallergi. Er man allergisk mot melk, reagerer man på melkeproteinet, er det en intoleranse reagerer man på melkesukkeret, altså laktosen.. Kan jo være det det er snakk om?
 
ORIGINAL: mirakelmagen

Vi har en gutt med melkeallergi. Slår sterkt ut på blodprøver, lite på prikktesting, men det var vel blodprøver dere hadde tatt? Ville bedt om nye prøver uansett jeg, vi tester hver 6 mnd. Er det en intoleranse, vil det ikke slå ut på prøver som blir tatt for å teste melkeallergi. Er man allergisk mot melk, reagerer man på melkeproteinet, er det en intoleranse reagerer man på melkesukkeret, altså laktosen.. Kan jo være det det er snakk om?


Signerer denne. Eg har laktoseintoleranse sjøl, og har fått beskjed om at det ikkje slår ut på tester. Eg holdt meg unna alt med mjelk i i 3 mnd, og etter det så kan eg ete alt utenom det som er laktose/mjelkesukker i. Og laktose/mjelkesukker blir tilsett i mange produkt.
Håper du finner ut av det uansett, er tungt å gå sånn over tid.
 
Takk for svar alle sammen.
Pga at hun også reagerer på skummeltmelkspulver i maten og slikt ogsp, så virker det ikke som det bare er intoleranse, men hva vet jeg;)
Hun kan iallefall ikke spise vanlige pølser, brun saus og slikte ting. Selvfølgelig heller ikke fiskeboller og fiskegrateng og sånt...det som er så godt:)
Fortsetter som vi gjør nå også håper jeg vi kan få en ny vurdering! Prikktest er aldri blitt utført på henne, kun blodprøve.
Går vel ann å ta prøvene igjen også[:)]
 
Hei.

Vil bare tipse dere om noen pannekaker som er kjempegode og helt uten melk og soya (er kanskje litt soya i stekesmøret, men ellers ikke):

http://www.utenmelk.no/wiki2/index.php?pagename=Pannekaker
 
ORIGINAL: Sinikka

Proteinet i soya er veldig likt kumelkprotein, derfor anbefales ikke soyamelk til de med melkeallergi. Ikke alle har utslag på testen, allergilegen vi var til sa at som regel er det slik at de som har utslag på allergitesten gjerne er de som aldri vokser det av seg, mens de uten utslag som regel vokser det av seg.


Å! Er det sant? Jenta mi har hatt kjempeutslag på alle allergitester hos legen fra hun var syv måneder og fram til i dag. Likevl har legen sagt til oss at det fortsatt er en god mulighet for at hun kan vokse det av seg. Men kanskje ikke likevel, altså. [&o] Sukk....
 
ORIGINAL: Skrulla86

ORIGINAL: SweetCherry

min gutt har melkeallergi så han får ingen melk eller melkeprodukter i det hele tatt, og de skal heller ikke ha soyamelk![:)]



Men rismelk er greit eller?


Rismelk har et stoff i seg som heter arsen, og som det ikke er for lurt å få i seg for mye av. Jenta mi får ikke drikke rismelk, men vi bruker det til matlaging, i sauser og liknende.

Havremelk er fint å drikke. Gjerne de som er tilsatt kalsium. Vi sjekka det bare for moro en dag, og det viste seg at det var litt mer kalsium i havremelka enn i vanlig helmelk, faktisk. Det er jo en trøst for en mamma som er litt bekymra for kalsiumet. [:)]
 
ORIGINAL: Skrulla86

Takk for svar alle sammen.
Pga at hun også reagerer på skummeltmelkspulver i maten og slikt ogsp, så virker det ikke som det bare er intoleranse, men hva vet jeg;)
Hun kan iallefall ikke spise vanlige pølser, brun saus og slikte ting. Selvfølgelig heller ikke fiskeboller og fiskegrateng og sånt...det som er så godt:)
Fortsetter som vi gjør nå også håper jeg vi kan få en ny vurdering! Prikktest er aldri blitt utført på henne, kun blodprøve.
Går vel ann å ta prøvene igjen også[:)]


Nå maser jeg veldig her, men siden du nevner fiskegrateng: De har en kjempegod fiskegrateng (og mange andre kaker og middagsretter) i den boka som heter "Voksentoppens allergikokebok". Jeg fikk den boka til jul i fjor, og den gjør at det er mye lettere å variere middagen. Det blir lettere for hele familien å spise melkefri middag sammen. Spiste fiskegratengen derfra seinest i går. [:)]
 
Back
Topp