Spm. ang bilsete (igjen. Sorry)

Lois Lane

Forumet er livet

Gutten vår ble 3 år i slutten av april. Jeg har alltid sagt at han skal sitte bakovervendt til han er i alle fall 4 år, men han er rett og slett for lang til det. Har vel ca 4 cm før skuldrene rekker opp i nakkestøtten på multitecen. Kjøpte dette setet i januar (tror jeg), da han vokste ut av brio zento setet, og det var dette han kunne bruke lengst fant vi ut av. (prøvde flere). 

MEN, i det siste har han vært plaget med at føttene sovner selv på korte turer. Tar ca 6 minutter å kjøre til butikken, og når vi tar han ut av bilen, så hyler han, fordi ene eller begge føttene sover. Dette skjer ikke hver gang, men merker at det har økt i antall ganger i det siste. Har passasjersetet så langt fremme som det går ann mtp på at jeg skal kunne sitte der, uten at det har hjulpet nevneverdig.... Kan ikke ha setet i midten, da mannen må ha sitt sete ganske langt bak for å få plass. 

I sommer skal vi på bilferie. Vi har fire barn, og kjører en touran. Finnes det noe smart vi kan gjøre for at han skal få bedre plass til beina, og kunne sitte bakover, eller må vi snu han. Tenker at vi uansett må snu han til høsten, for da har han nok vokst opp i nakkestøtten. Men vil jo ha han bakover til den tid kommer. Vi kan jo ikke ta pauser hvert femte minutt heller, for da blir reisen fra Bergen til kristiansand rimelig lang...

Må legge til at han er over vektgrensen for beltestol, så det er ikke noe "problem"

heller mot det jeg også. vet ikke om jeg tørr rissikere en gutt ed vonde føtter når vi er på vei mot Kristiansand.... greit at vi kan kjøpe nytt på vei, men med seks personer i en touran, aner jeg ikke hvordan vi skal få plass til ett ekstra sete...

Lois Lane skrev:
heller mot det jeg også. vet ikke om jeg tørr rissikere en gutt ed vonde føtter når vi er på vei mot Kristiansand.... greit at vi kan kjøpe nytt på vei, men med seks personer i en touran, aner jeg ikke hvordan vi skal få plass til ett ekstra sete...

Det er vel et Britaxsete som visstnok skal være bedre for lange barn, enn MultiTech, men det spørs på hvordan det blir i bilen din? Britax Two-way heter det vel.. Så hvis du vil ha han bakovervendt en stund til (selvfølgelig uvisst hvor lenge.. Om det er 1 mnd eller 1 år) så kan du jo prøve dette? 

Flott at du vi ha han bakovervendt, prøvde dere Britax Twe? 

Hmm, hva med å prøve å sette han i framsetet? Koble ut airbagen? 

Ta av sko, ha på lite klær og lær han å strekke føttene oppover seteryggen??

Hvis ikke noe av dette hjelper, ville jeg kjøpt en beltestol tror jeg. 

Prøvde twe, men multitec var bedre for gutten vår. 

Ikke lett dette. Skal se hva vi får til i bilen vår. Kan koble ut airbagen, men må se litt hvordan det blir med sikt osv. jeg er avhengig av speil når jeg kjører, men kan vel kjøpe ett ekstraspeil? Sånn de bruker når de har campingvogn på slep? 

Aravis skrev:

Lois Lane skrev:

Det er vel et Britaxsete som visstnok skal være bedre for lange barn, enn MultiTech, men det spørs på hvordan det blir i bilen din? Britax Two-way heter det vel.. Så hvis du vil ha han bakovervendt en stund til (selvfølgelig uvisst hvor lenge.. Om det er 1 mnd eller 1 år) så kan du jo prøve dette? 

trur eg ville tvilt på å ha han framme, sjøl om det er snakk om bakovervendt. ved en frontkollisjon, så er det jo dei som sitter framme som tar støyten og da tåler mamma eller pappa langt meir enn en gutt på 3 år.   må bare rette her viss min teori er feil, altså!! 
dra med deg barn og bil til det største utsalget av seter i nærheten og få prøve dei aktuelle setene i bilen. håper du finner ett som passer inn i kriteriene, ellers så må en innse at har en ikkje valg. ser for meg at pappa'en er lang, siden midten ikkje var alternativ?

ms.bonita skrev:
trur eg ville tvilt på å ha han framme, sjøl om det er snakk om bakovervendt. ved en frontkollisjon, så er det jo dei som sitter framme som tar støyten og da tåler mamma eller pappa langt meir enn en gutt på 3 år.   må bare rette her viss min teori er feil, altså!! 
dra med deg barn og bil til det største utsalget av seter i nærheten og få prøve dei aktuelle setene i bilen. håper du finner ett som passer inn i kriteriene, ellers så må en innse at har en ikkje valg. ser for meg at pappa'en er lang, siden midten ikkje var alternativ?

Hadde babysetet fremme i dag fordi jeg skulle en sykkel i baksetet, og jeg ser at jeg mister mye av sikten ut passasjersiden..... Vil helst ikke ha gutten vår fremme, men i så fall så blir det bare for noen mnd til han har vokst ut av setet sitt. 

Har hatt bil og gutt på barnashus, og var multitecen som var best for han. Og han satt som en prest i setet da jeg kjøpte det... Det gjør han jo enda, men litt for liten plass til beina hans. Mannen min er lang ja, så er bare akkuratt at vi får plass til babysetet i midten. Må også feste multitecen i setene, for vi har ikke fester i gulvet på bilen, og da blir det styr, siden jeg ikke er så lang, og har setet lenger fremme. Da må vi slakke og stramme forankringsselen for hver gang bilen bytter sjåfør. 

Hmmm. Heller mer mot beltestol, men skal prøve å ta av skoene og prøve å få han til å ha beina i en annen stilling. Prøver oss frem til vi reiser. Kjøper beltestol denne uken, så har vi det i hus i alle fall. 

Takk for at dere svarer og kommer med tips=)

Jeg hadde snudd ham å kjøpt beltestol

Back
Topp