Spiste halvmyk ost i Danmark og er veldig bekymret. Trenger noen beroligende ord og erfaringer..

Brief

Flørter med forumet
Oktobergull 2022
Hei,

Jeg er nå ferie i Danmark og på hotell frokost har jeg spist ost i 2 dager som jeg syns at det lignet gull ost, men var litt mykere. 3. Dagen spurte jeg om osten var pasteurisert og hun sa at det er mellomlagret. Jeg spurte hvilket merket ost det er og sjekket på nettsiden. Det var en dansk meieri som virker en fin, ren meieri. Alle ostene på nettsiden sto det at de har laget med pasteurisert organisk melk. Noen av de ostene som er mellomlagret inneholder rødkitkultur.

Nå er jeg veldig bekymret, redd og er veldig sint på meg selv...
 
Det går sikkert bra, men skjønner deg godt. Jeg klarte å bestille roastbiff-burger i Slovakia sist jeg var gravid, var ikke veldig fornøyd da jeg oppdaget det halveis inn i burgeren, men det gikk bra heldigvis ❤️ Du skal være veldig uheldig om det skjer noe!
 
Det går sikkert bra, men skjønner deg godt. Jeg klarte å bestille roastbiff-burger i Slovakia sist jeg var gravid, var ikke veldig fornøyd da jeg oppdaget det halveis inn i burgeren, men det gikk bra heldigvis ❤️ Du skal være veldig uheldig om det skjer noe!
Ja, statistikk sett ser det ut som det er veldig lite sannsynlig at det skjer noe, men denne tanken får meg ikke til å roe ned. Hvordan klarte du å glemme at du har spist noe du ikke burde spist?
 
Ja, statistikk sett ser det ut som det er veldig lite sannsynlig at det skjer noe, men denne tanken får meg ikke til å roe ned. Hvordan klarte du å glemme at du har spist noe du ikke burde spist?
I tillegg til står det på danske mat, landbruk departementet at

"Upasteuriseret mælk eller bløde råmælksoste har givet sygdomsudbrud i andre lande, dog ikke i Danmark."

Kanskje burde jeg stole på det.
 
Så lenge de er pasteurisert, så er det vel ok? :Heartred
Ja, det burde være det, men noen steder står det at ikke spist mykost selv om den har laget pasteurisert. Jeg er ikke ekspert av oster, men den var ikke myk som brie for eksempel
 
Ja, statistikk sett ser det ut som det er veldig lite sannsynlig at det skjer noe, men denne tanken får meg ikke til å roe ned. Hvordan klarte du å glemme at du har spist noe du ikke burde spist?
Jeg måtte bare glemme det. Tenkte vel litt også at om jeg ikke hadde hatt toxo da jeg bodde i Slovakia fikk jeg det ikke da heller. Listeria valgte jeg bare å ikke tenke på. (Med første spiste jeg noe trygt som likevel ble trukket tilbake pga listeria, så var vel vant med det)
 
Jeg måtte bare glemme det. Tenkte vel litt også at om jeg ikke hadde hatt toxo da jeg bodde i Slovakia fikk jeg det ikke da heller. Listeria valgte jeg bare å ikke tenke på. (Med første spiste jeg noe trygt som likevel ble trukket tilbake pga listeria, så var vel vant med det)
Skjønner. Takk! Jeg skal også prøve å glemme og prøve heller å fokusere at sannsynligheten at det ikke var listeria i osten.
 
I tillegg til står det på danske mat, landbruk departementet at

"Upasteuriseret mælk eller bløde råmælksoste har givet sygdomsudbrud i andre lande, dog ikke i Danmark."

Kanskje burde jeg stole på det.
Det er lite sannsynlig at det har skjedd noe om du ikke allerede har blitt syk:) tror generelt reglene for både mathygiene, holdbarhet og råd til gravide er ganske strenge i skandinavia. Så er den pasteurisert og fersk hadde jeg fortsatt spist den jeg da.
 
Det er lite sannsynlig at det har skjedd noe om du ikke allerede har blitt syk:) tror generelt reglene for både mathygiene, holdbarhet og råd til gravide er ganske strenge i skandinavia. Så er den pasteurisert og fersk hadde jeg fortsatt spist den jeg da.
Takk! Ja, det håper jeg og :)
 
Sannsynligheten for at du har blitt smittet er veeeeldig liten, så denne bekymringen kan du nesten like så godt bytte ut med en annen. Litt flåsete sagt av meg kanskje, men det er nok omtrent like sannsynlig at du blir påkjørt i morgen, men du bekymrer deg jo ikke for det. Jeg vil ikke latterliggjøre det at du bekymrer deg,men forsøker å «latterliggjøre» selve bekymringen litt. Vet hvor vondt det er å bekymre seg,så da kan man jo iallfall prøve å vie de bekymringene som det aldri vil bli noe av, litt mindre oppmerksomhet❤️

Legger ved utdrag fra tine.no,som bygger opp under poenget mitt☺️
«Heldigvis er det svært sjelden man ser fosterskade grunnet listeria i Skandinavia. Det gis god informasjon om hvordan man kan unngå listeria i produkter gjennom god hygiene og streng kontroll i næringsmiddelindustrien (…). Bruker du kun oster som er basert på pasteurisert melk, er det liten risiko for listeriainfeksjon (…)Det har imidlertid blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men vil du være helt trygg, så unngå dem under svangerskapet. Hvis du likevel ønsker å spise myke muggoster, bør de være ferskest mulig.»
 
Tusen takk for et beroligende svar :Heartred Jeg tenker også at sannsynligheten til at andre ting kan skje mye høyere, men.. Det hjelper ikke før jeg hører fra andre og.

Etter 2.5 år som ufrivillig barnløs føler jeg at jeg ikke er tøff nok. Slike bekymringer tar mye plass, og på en måte er jeg redd for å tenke positivt. Da er det veldig hyggelig å høre noe positivt fra andre. Det setter jeg stor pris på. Takk! :)
 
Back
Topp