Spiste chorizo ved en feiltagelse....

charnelle

Betatt av forumet
Nå ble jeg stresset her, vet jo at chorizopølse er fy fy for gravide. Mannen hadde varmet opp både vanlige pølser og chorizopølser, så tok jeg en bit av feil pølse. Skjønte det ikke før jeg hadde spist og sa til han at den pølsa var vel litt sterk.
Men hva er sannsynligheten for at en bit er skadelig for fosteret?
 
Ja, i teorien så skal ikke gravide spise spekemat. Men jeg er hellig overbevist om at du kan slappe helt av. Til meg har både leger, jordmødre og annet helsepersonell mer enn antydet at "forbudet" mot spekemat er hysteri. Spesielt hvis det er norskprodusert..! ...gilde hadde vel en e-coli skandale i morrpølse for 3-4 år siden, tipper kontrollrutinene har tatt seg bra opp siden da.

Spekematforbudet er relativt nytt (eksisterte ikke da min mor gikk gravid med meg) - og det gikk stort sett bra da også. =) Prosentandelen som ender med skader på fosteret pga at mor har spist spekemat i svangerskapet er nok latterlig lav!
 
Jeg har ikke tatt på alvor alle helseadvarslene på vanlig mat. Jeg har spist litt sushi (sørget for at den var fersk og tilberedt på en plass med god hygiene) og litt salami. Jeg tror det ALLER viktigste vi kan gjøre er å sørge for at barnet hverken røyker eller drikker sammen med oss. Og som jordmora mi sa da jeg spurte: alt med måte, litt kommer til å gå bra!
 
Og så tror jeg det er forskjell på om du spiser chorizo som pålegg feks eller dersom du har det til middag og det varmet opp på et vis, feks stekt på panna. Grunnet til at spekemat ikke er anbefalt er jo at det ikke er varmebehandlet. Det samme gjelder jo røkt mat og upasturiserte oster. Jeg har spist forskjellige ting som fyll på pizza feks som egentlig ikke er anbefalt for gravide, men når det har stekt 20 min i stekeovnen skal det mye til at det kan være skadelig
 
Du kan spise oppvarmet spekemat ja! Både pepperoni og salami på pizza, så lenge det er varmt. Jeg spiser det på ostesmørbrød når hungeren blir for stor. 
Som de andre sier, sjansen for smitte er relativt liten.

Og til dere andre, når det gjelder spekemat og disse tingene i svangerskapet så er det ikke mengden det kommer an på. Du kan spise 10.000 skiver spekepølse og alt går fint, eller du kan få den éne skiven som er infisert og det er gjort. Alt med måte fungerer ikke. 

Og matforbudet er ikke hysteri. Dette er matmyndighetenes anbefalinger for gravide, derfor det lønner seg å holde seg oppdatert på disse istedet for hva en evt. jordmor sier. 
Vet jo om jordmødre som sier det går helt fint med et glass vin innimellom når man går gravid også. 
 
Så lenge den var gjennomstekt spiller det ingen rolle. Er det kalde pålegget og de ustekte pølsene som ikke er bra
 
Pølsa var stekt på grillen, og varmet opp innvendig. Men tviler på at den fikk real juling med minst 70 graders varme. Skal ta toxotest på torsdag pga sydentur i juni, så får se da.
 


Labambie skrev:
Du kan spise oppvarmet spekemat ja! Både pepperoni og salami på pizza, så lenge det er varmt. Jeg spiser det på ostesmørbrød når hungeren blir for stor. 
Som de andre sier, sjansen for smitte er relativt liten.

Og til dere andre, når det gjelder spekemat og disse tingene i svangerskapet så er det ikke mengden det kommer an på. Du kan spise 10.000 skiver spekepølse og alt går fint, eller du kan få den éne skiven som er infisert og det er gjort. Alt med måte fungerer ikke. 

Og matforbudet er ikke hysteri. Dette er matmyndighetenes anbefalinger for gravide, derfor det lønner seg å holde seg oppdatert på disse istedet for hva en evt. jordmor sier. 
Vet jo om jordmødre som sier det går helt fint med et glass vin innimellom når man går gravid også. 


Helt enig! Man bør faktisk tenke på hva som er beste for babyen, og ta anbefalingene alvorlig! 
 
Back
Topp