Spist brie og fått litt panikk

Liilje

Glad i forumet
Jeg var bedt i en lunsj der maten servert var rester etter en begravelse i går. Kun meg som ung, og mange eldre damer, altså 80+.

Det var en eldre dame som serverte, etter et tragisk dødsfall (noe som preget stemningen).

Alt pålegget var pålegg som gravide ikke skal spise. Jeg er kort på vei og graviditeten er enda hemmelig. I litt panikk landet jeg på at brie sikkert var trygt, siden det stammer fra pasteurisert melk.

Leser nå i etterkant at det ikke har noe å si at osten stammer fra pasteurisert melk?! Man skal ikke spise brie likevel.

Gjort er gjort, får ikke endret det nå. Men tror dere at det er farlig?:nailbiting:
 
Nei, det går mest sannsynlig fint. Jeg spiste også med et uhell brie under forrige graviditet før jeg leste meg opp på kostholdsråd. Grunnen til at man ikke skal spise myke oster er siden det KAN inneholde listeria. Best å unngå selvfølgelig, men små glipp kan skje og da går det stort sett bra
 
Fra FHI:

Listeriose er sjelden (0-2 svangerskapsrelaterte tilfeller/år i Norge). Overføring av infeksjon fra mor til foster skjer hyppigst i 3. trimester, hvor det sjeldnere oppstår fosterskade.

Dersom den gravide kvinnen har spist risikoprodukter for listeriose (men uten at bakterien er påvist i produktet) og utvikler feber uten annen åpenbar årsak bør den gravide undersøkes av fastlege for ev. henvising til spesialist med tanke på testing og eventuelt behandling. Dersom den gravide ikke har symptomer er det ikke indikasjon for testing og oppfølging, men hun bør være oppmerksom på symptomer, spesielt feber, og ta kontakt med fastlegen om det oppstår.

Det går nok bra :)
 
Back
Topp