Spisevegring

Miz-M

Nurse ;)
Oktobermirakler 2013
Har fått påvist fødselsdepresjon for litt under 2 Mnd siden og har startet behandling med cipralex for dette da jeg har hatt mye angst i tillegg. Har også slitt veldig med kvalme i den forbindelsen. Sliter nå veldig med mat og får i meg alt for lite. Har stått en periode på kvalmestillende med noe effekt, men kan jo ikke bruke dette i evigheter heller. Har i tillegg prøvd ut p piller igjen som jeg lurer på om forsterket kvalmen, så de sluttet jeg å ta for to dager siden.

Lurer på om noen kan komme med erfaringer rundt dette temaet? Går i terapi med psykiatrisk sykepleier 1 g pr uke for samtale og har bestilt ny legetime til i morgen for å sortere litt hva som kan gjøres.

Mellom 1 og 10% av de som bruker Cipralex opplever endring i appetitt enten økning eller reduksjon og mer enn 10% opplever kvalme. Disse bivirkningene er vanligvis kraftigst til å begynne med og går som oftest spontant over. Et tips er å suge på pastiller gjerne med litt kraftig lakris smak som feks speiderhagel eller lignende. Prøv å spis litt hver gang babyen sover, eller eventuelt etter klokka dersom du klarer å få det til. Det trenger ikke å være så mye mat men ha gjerne muslibarer eller lignende liggende som du kan stappe i deg når klokka ringer eller babyen sover.

Hvor lenge har du gått på Cipralex?

Har gått på det i 4 uker nå så hadde håpet at det skulle gi seg nå snart :/

Har gått på det i 4 uker nå så hadde håpet at det skulle gi seg nå snart :/

Det er først nå du begynner å merke effekt av medisinene og det er rundt dett tidspunktet at bivirkningene gjerne forsvinner. Det leger ofte glemmer å fortelle er at de første 4 ukene på antidepressiva er jævelig. Det tar så lang tid før effekten begynner å komme og bivirkningene er gjerne verst disse ukene i tillegg. Bare husk at nå kommer det meste sannsynlig til å begynne å bli bedre for hver dag som går.

Du kan også prøve ingefær kapsler/te/pastiller jeg har undersøkt og det kan fint kombineres med Cipralex. Det viktigste nå er at du ikke slutter uten å snakke med legen. Når du i fremtiden skal slutte må du trappe forsiktig ned for å unngå å få de samme problemene igjen.

Jeg sier dette som farmasøyt og håper at det kan redusere bekymringene dine litt.

Går nå "bare" på 5 mg og skal vurderes å trappe mer opp, men siden jeg veier såpass lite 45 kg tenker nå jeg at kanskje 5 mg er nok?? Har siste dagene kjent litt mer på urolighet i kroppen, men er jo ikke sikker på om det rett og slett bare er fordi jeg bekymrer meg svært mye og kroppen aldri helt får hvile fra tankene? Takk for svar :) :)

Får prøve ingefær :) De hadde ingen effekt på svangerskspskvalmen, men den var jo helt annerledes så kanskje verdt ett forsøk :)

Jeg gikk på cipralex og spiste veldig lite. Men det kan ha vært fordi jeg var deprimert også da .. Håper det ordner seg :)

Jeg gikk på cipralex og spiste veldig lite. Men det kan ha vært fordi jeg var deprimert også da .. Håper det ordner seg :)[/quote

Kom det seg etterhvert da? Har gått på cipralex etter forrige svangerskap også, men da var storebror 10 Mnd og det jeg kjente mest på da var tretthet, men da ka jo han seg halv sju så fikk mere hvile da. Nå er det gjerne ikke natt før 24 og merker at jeg er virkelig utmattet. Sikkert mye pga depresjonen også da.

Får prøve ingefær :) De hadde ingen effekt på svangerskspskvalmen, men den var jo helt annerledes så kanskje verdt ett forsøk :)

Har du prøvd å drikke næringsdrikker? De kan være lettere å få i seg enn vanlig mat. Og for en periode er det greit å bruke :)

Har du prøvd å drikke næringsdrikker? De kan være lettere å få i seg enn vanlig mat. Og for en periode er det greit å bruke :)

Ja bruker det også, men føler likevel at det blir for lite og har veldig lite energi.

Ja bruker det også, men føler likevel at det blir for lite og har veldig lite energi.

Hvis det vedvarer, er det kanskje lurt å prøve en annen medisin på sikt? Håper du får noen innspill hos legen, både på medisin og hva annet som kan gjøres så du får det bedre :)

Skal øke dosen, da legen tror kvalmen kommer av depresjonen. Har også kjøpt ingefærtabletter som jeg skal prøve :) Håper det kan hjelpe :)

Back
Topp