Spiserutiner

Frkn

Forelsket i forumet
Hei! Har dere fått inn faste spiserutiner for babyene deres? Hvor ofte får de mat og hvor mye?

Fikk beskjed av helsesøster på 6ukers kontrollen at jeg skulle amme ca hver 2 1/2-3 timer, ettersom hun mente hun "småspiste" litt og litt hver time på meg...
 
Alle barn er forskjellige.. når de er så liten så må de få styre selv når de vil ha mat.. her får det fra 1 til 4 timer mellom på dagen og en lenger pause på natten.. blir ofte ikke rutine på mat før de begynner med fast føde er min erfaring fra førstemann.. synes det er dumt av helsesøsteren deres å ikke anbefale å amme før det er gått nesten 3 timer.. hva skal man gjøre da? Sulte babyen? Veldig rart at hun sier du skal overse signaler som babyen din gir på at den er sulten..
 
Last edited:
Enig med Raro. Helsesøstre er rare ass - synes ofte de slenger ut anbefalinger som er basert på et personlig synspunkt snarere heller enn evidensbaserte råd og retningslinjer.
Jeg har helt sluttet å høre på helsesøster her jeg bor av overnevnte grunner, særlig når det gjelder mat og søvn (nei, jeg gidder ikke prøve å lære min nyfødte sønn å "finne søvnen selv", hva nå enn det måtte bety), og forholder meg heller til Ammehjelpens nettsider og morsinnstinkt. Det har hjulpet meg mye mer enn helsesøster, som hele tiden gav råd jeg synes var merkelige og som fikk meg til å tvile på meg selv :)
 
Ingen spiserutiner her, spiser når han er sulten, må ha litt hjelp til å sovne, vondt i magen, må bæsje, bare trenger litt kos osv.

Noen ganger går det 4-5t mellom hver amming, andre ganger 30 minutter :)
 
Godt å høre.... For her VIL datteren min spisr når det har gått 2 timer i mellom som regel (om hun ikke sover da.. ) så da har jeg lagt henne til, med et lite snev av følelsen av mislyklethet som ikke klarer å holde ut en time til liksom...
 
Eneste er at hun får tilbudet om mat uansett hvor lenge siden det er at hun har spist når hun skal legge seg. Ellers så får hun mat og den mengden hun vil ha :) kan gå alt i fra 1 time til 3 timer på dagen og på natta kan det gå alt i fra 3 timer til 6 timer. Spiser alt i fra 70ml til 120ml :)
 
Godt å høre.... For her VIL datteren min spisr når det har gått 2 timer i mellom som regel (om hun ikke sover da.. ) så da har jeg lagt henne til, med et lite snev av følelsen av mislyklethet som ikke klarer å holde ut en time til liksom...
Stol på mammahjertet ditt:) høres helt riktig ut.
 
Her spises det når han er sulten. Og det varierer. Faste måltider introduseres som fast føde når det er tid for det. Det funket på storesøster så regner med det funker på lillebror også [emoji6]
 
Her er det åpen bar hele døgnet. Spiser fra 1 til 4 timer mellom, og det går også en del tid til koseamming, bare for nærheten skyld, ser hun storkoser seg når hun sovner inn da.

Når de er så små kan de amme fordi de er sultne, trenger nærhet, eller har noe vondt ( det reduserer smerte). Så det at helsesøster ser på amming kun som mattid er litt merkelig og utdatert.

Følg magefølelsen din du. Så lenge du helammer kan du ikke gi for mye :)
 
Må innrømme at dette har jeg ikke tenkt på enda engang. Så tråden og tenkte : Hæ? Skal man ha spiserutiner allerede? Min kar er to mnd og han får spise når han vil enten det er 1 time siden sist eller 4 timer... :) Han er godt fornøyd tror jeg, så da fortsetter jeg med det enda en stund.
 
Jeg gir flaske og her går det stortsett 3 timer mellom hvert måltid. Hun holder mellom 4-5 timer om natten. Men blir hun sulten etter 2 timer så får hun flaske da :)
 
Godt å høre.... For her VIL datteren min spisr når det har gått 2 timer i mellom som regel (om hun ikke sover da.. ) så da har jeg lagt henne til, med et lite snev av følelsen av mislyklethet som ikke klarer å holde ut en time til liksom...

Enig med de andre, jeg synes du gjør riktig i å følge magefølelsen og legge henne til når hun vil.[emoji179]

Jeg kunne forstått helsesøster hvis det var småspising hver time og hvis babyen aldri fikk spist seg skikkelig mett. Altså hvis babyen kaver veldig mye, ikke finner roen, og får en sup for å roe veldig ofte (oftere enn hver andre time).

Vi følger heller ikke noe matrutine enda, men min lille har hatt en tendens til å sove lenge/mye og/eller vi har vært ute og fartet som har gjort at det har gått for lenge mellom amming, så jeg prøver å følge litt med på klokka og passe på at det ikke går mer enn 3 timer i hvert fall. Helst hver 2-2.5 time prøver jeg å amme. Også fordi min har falt litt på kurvene og ligger på 30 percentilen nå, jeg vil ikke at han skal falle enda mer for jeg har mer enn nok melk. Jeg tror jeg har litt overproduksjon og kraftig utdrivningsrefleks.
 
Back
Topp