Spiser dere salami?

EA89

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
Pumpkin Bumps 2025
Har SÅ lyst på salami, og det er jo delte meninger om det er trygt eller ikke. På noen nettsteder finner man anbefalinger som bare er direkte oversatt fra andre språk, der det f.eks står at man ikke bør spise egg som ikke er gjennomstekt/kokt, noe som er helt ufarlig i Norge. I alle fall, norske myndigheter anbefaler jo å holde seg unna rå spekemat, men se her ; http://altformamma.no/artikler/141/article/item. Hva tror dere?

Ja, varmebehandlet har det vel aldri vært tvil om. Det har jeg også spist hele tiden.

Hmmm... Virker jo logisk det de skriver da. Men man er jo livredd for å gjøre noe "galt" for babyen.

Jeg har har hatt toxoplasmose så jubelsalami har jeg ikke bekymret meg for listeria. Men om jeg ikke hadde testet positiv for toxo så hadde jeg ikke spist det tenker jeg.

Men kan anbefale en veldig fin måte å spise stekt spekemat. Stek landbrød i panne med olivenolje, gni inn den ene siden med hvitløksfedd, ha på evt ost og så pannestekt salami eller annet spekemat :) ha litt tomat og ferskt krydder på og nyt :)

Hmmm... Virker jo logisk det de skriver da. Men man er jo livredd for å gjøre noe "galt" for babyen.
Ja, man er jo det. Så derfor har jeg ikke spist det inntil i dag da jeg fant informasjon jeg anså som pålitelig. Gilde er jo et solid selskap og jeg synes sidene deres var veldig informative og de sitter jo inne med god kunnskap om sine produkter. Blir ikke å spise salami fra hvem som helst.

Jeg savner det, men velger å ikke spise det.

Tror det er mye hysteri ute og går. Det er nok ikke verdens undergang om du spiser en brødskive med salami en sjelden gang du har lyst på det.

Du referer til en produsents nettside, og uansett om Gilde er en solid bedrift eller ikke, så har de et "motiv" med informasjonen sin: de vil selge varene sine.

Jeg forholder meg til matportalen.no, som er helsemyndighetene i Norge sin offisielle informasjonsside. Der står det at man bør unngå rått kjøtt som spekemat og spekepølse pga bakterier.

Jeg savner det også, men greier å avstå de 9 månedene. Og man kan alltids varmebehandle den :)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Du referer til en produsents nettside, og uansett om Gilde er en solid bedrift eller ikke, så har de et "motiv" med informasjonen sin: de vil selge varene sine.

Jeg forholder meg til matportalen.no, som er helsemyndighetene i Norge sin offisielle informasjonsside. Der står det at man bør unngå rått kjøtt som spekemat og spekepølse pga bakterier.

Jeg savner det også, men greier å avstå de 9 månedene. Og man kan alltids varmebehandle den :)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
Ja. Selvsagt vil de selge produkter, men det er ikke det samme som at de ønsker å utsette forbrukeren for fare. De har jo også frarådet flere produkter for gravide, også noen typer spekemat. Har du vært inne og lest på siden jeg sendte link til? Gilde henviser jo selv til matportalen, men forklarer hvorfor de anser akkurat salami som trygt.

Salami er mitt favorittpålegg sammen med gulost, men spiser da vittelig ikke det av den grunn.
Det er ikke anbefalt, og da lar man være! Det er kun 9mnd, så burde ikke være noe problem;)

I ovnen på ostesmørbrød er noe helt annet. Det er lov.

Salami er mitt favorittpålegg sammen med gulost, men spiser da vittelig ikke det av den grunn.
Det er ikke anbefalt, og da lar man være! Det er kun 9mnd, så burde ikke være noe problem;)

Vel vel...Den beslutningen jeg har tatt nå er jo gjort på grunnlag av mine vurderinger ut fra om jeg ser en risiko eller ikke. Jeg mener oppriktig at jeg har vurdert dette godt, jeg har sjekket opp ulike kilder, og tro det eller ei så vil jeg ikke velge å spise noen ting som helst som jeg tror vil kunne skade barnet. Hadde ikke spist det bare fordi jeg hadde lyst dersom jeg trodde det ville kunne utgjøre en fare. Har som sagt ikke spist det før i dag.

Ja. Selvsagt vil de selge produkter, men det er ikke det samme som at de ønsker å utsette forbrukeren for fare. De har jo også frarådet flere produkter for gravide, også noen typer spekemat. Har du vært inne og lest på siden jeg sendte link til? Gilde henviser jo selv til matportalen, men forklarer hvorfor de anser akkurat salami som trygt.
Ja, var inne og leste på de sidene. Man kan finne kilder til hva enn man vil på nettet dersom man leter, og uansett om Gilde er en stor produsent så er jeg ikke trygg på at det som står der er helt etter hva myndighetene sier. Leser man franske nettsteder så finner man at det er ufarlig med et lite glass vin i ny og ne i svangerskapet også!

Du lurte på hva andre gjør, og jeg spiser ikke salami eller annen spekemat. Hva du gjør er helt opp til deg, og det går sikkert helt fint! Men jeg tar ikke risikoen.

Ja, var inne og leste på de sidene. Man kan finne kilder til hva enn man vil på nettet dersom man leter, og uansett om Gilde er en stor produsent så er jeg ikke trygg på at det som står der er helt etter hva myndighetene sier. Leser man franske nettsteder så finner man at det er ufarlig med et lite glass vin i ny og ne i svangerskapet også!

Du lurte på hva andre gjør, og jeg spiser ikke salami eller annen spekemat. Hva du gjør er helt opp til deg, og det går sikkert helt fint! Men jeg tar ikke risikoen.

Ja, men så gjelder det å være kildekritisk og etterprøve det man leser. Det gjelder også når man leser anbefalinger fra norske myndigheter. Jeg er for eksempel ikke like positivt innstilt til kyllingkjøtt som norske myndigheter (Nå skjer det jo heldigvis noen endringer i kyllingindustrien, men ikke pga norske myndigheter). Og når det gjelder vin er det etter min oppfatning mye bredere enighet om dette, og jeg mener det her foreligger helt åpenbare grunner til å avstå fra det.

Ja, jeg lurte på det. Det er interessant å høre hvordan andre vurderer. Jeg avstår også fra mange typer spekemat.

Nei, jeg lar være, spiser ingen spekemat som ikke er varmebehandlet. Selv om det er lite sannsynlig at det skulle skje noe, synes jeg ikke det er verdt risikoen, klarer meg fint uten i noen mnd.

Vel vel...Den beslutningen jeg har tatt nå er jo gjort på grunnlag av mine vurderinger ut fra om jeg ser en risiko eller ikke. Jeg mener oppriktig at jeg har vurdert dette godt, jeg har sjekket opp ulike kilder, og tro det eller ei så vil jeg ikke velge å spise noen ting som helst som jeg tror vil kunne skade barnet. Hadde ikke spist det bare fordi jeg hadde lyst dersom jeg trodde det ville kunne utgjøre en fare. Har som sagt ikke spist det før i dag.

Jada, for all del. Hver og en får bestemme det der selv. Om du har vurdert det dit hen, så er jo det din avgjørelse.
Jeg har bare vurdert anderledes:)

Huff. Jeg har spist MASSE fårepølse. Ikke tenkt tanken på at det er spekemat engang :(

Jeg syns ikke det er en sjanse å ta, det er det ikke verdt. Så jeg spiser det ikke, selvom det er det eneste pålegget som frister for tiden ;)
Hver og en får vurdere for seg selv om dem vil følge anbefalingene eller ikke. Man må bare huske på at man må stå for valgene man tar og eventuelt konsekvenser det gir :)

Har klart meg uten de to andre gangene og gjør det denne gangen å ;)
Om lysta til salami blir stor så varmebehandler jeg den :)

Nå gav du meg håp! Jeg tenkte at salamien i toast ikke ble varmebehandlet nok men i ovnen blir den jo det :D hvor lenge og hvor varmt må det være for at det skal bli trygt? *skal lagme ostesmørbrød til frokost!!* :D

Back
Topp