Spiser dere salami?

Lykkeliten_87

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Desemberskatter 2016
Til vanlig er jeg ikke så veldig glad i salami og spiser det sjelden. Men i det siste har jeg fått så sykt lyst på salami (gullsalami) på brødskiva. Antar at dette har noe med at jeg har veldig saltbehov om dagen siden jeg fortsatt kaster opp mye... Spurte legen min om dette og hun sa det var trygt å spise norsk salami. Sendte også Mail til gilde og de sier også at det er trygt for oss å spise salami i graviditeten. Vet jo at man tidligere ble anbefalt å unngå dette i svangerskapet. Fant også denne artikkelen som sier at det er trygt. Spiser dere salami i svangerskapet? Og hva mener dere om dette ? Link: http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item

Jeg gjorde visst det ei stund, da det var det eneste jeg hadde lyst på... Men så kom jeg på at jeg ble frarådet det sist jeg var gravid :P
Har ikke hørt noe om det nå, men... Jeg slutta nå bare. Kan høre med lege eller jm neste gang jeg skal dit :)

jeg spiser salami.. Må ha det! Så lengde den er fersk og god ut av kjøleskapet skal det ikke være noe proble. :)

Jeg fikk beskjed av jordmor om at salami gikk som rått kjøtt og bør ungås... Men det frister jo sååå da!! Jeg snek meg til en skive for en mnd tid siden... men har ikke turt etter det.
Lyst på spekeskinke/røykalaks med eggerøre også om dagen!
Er så mye godt nå i juletida...som rakfisk og røykalaks, som vi heller ikke bør spise :(
Jeg unnet meg reker og litt røykalaks på julebord..men fikk jo høre det av de andre " er det bra å spise for deg som er gravid da?".. ikke særlig moro.. selv om jeg har lest meg til at reker skal være trygt?

Åååååh, røkelaks <3 <3 <3
Denna jula, altså!!! Så mye god mat som vi ikke kan spise :O

Jeg spiser ikke Salami, men har startet å spise røykelaks med lang holdbarhet. det går nok bra å spise salami også tenker jeg xsmile5 Vi har vel en tendens til å være litt hysteriske her i Norge og da er jeg i høyeste grad medregnet.. Prøver å ta meg litt sammen og siden jeg eeeeelsker røykelaks og det ikke er frarådet så lenge du passer på holdbarheten, på lik linje som oppskjært kjøttpålegg, så unner jeg meg det xsmile9 reker er det vel ingen som fraråder med mindre du har mye allergi mot det i familien Så det spiser eg med god samvittighet.

Har holdt meg unna det både i forrige svangerskap og hittil i dette, men etter å ha lest linken så frister det litt å kjøpe en pakke og kose seg med noen skiver med det ja :)

Reker er helt trygt å spise :)

Jeg spiser det ikke, da det er det samme som spekemat, altså ubehandlet og kan innholde bakterier. Mest sannsynlig vil en jo ikke få noe, men jeg tar ikke sjansen rett og slett. Kan aspirerer salami til jeg spyr når ungen er ute!

Ja, jeg spiser salami. Årsaken til at salami ble tatt med i NEI-lista er ETT tilfelle hvor ei dame fikk toxo / listeria (husker ikke hvem av de) og fosteret døde - og de MISTENKER at det var salami fra en lokal produsent (altså ikke noe større selskap) som var smittekilden. De vet altså ikke. Med Gilde sin salami (og sikkert de fleste andre produsenters) fryses kjøttet først - det tar den ene bakterien - og så er den så saltholdig at den andre bakterien ikke overlever eller har noe særlig sjanse til å utvikle seg. Jeg vet om folk som jobber på Gilde, og som er kjempenøye på maten under svangerskapet, men som spiser salamien - fordi prosessen og produktet gjør at det er så liten sjanse. Jeg kjøper med god dato, oppbevarer i plastboks og spiser opp på et par-tre dager. Antakelig er det ganske mye som KAN være farlig... Men jeg anser ett tilfelle (hvor de ikke engang er sikre på om det var salamiens skyld) som såpass sjeldent at jeg tar sjansen. Sjansen er større for å bli smitta av grønnsaker / salater som ikke er godt nok vaska. Spiser ikke noe av det andre som er fraråda, men ser virkelig ikke ned på de som gjør det heller, det er snakk om en ørliten risiko - mange tar langt større risiko i andre sammenhenger, men da er det greit liksom, fordi det er ikke advart om det... Eller man tenker ikke over det. I sydligere strøk derimot er jeg nesten "nazi", det er jo f.eks opp mot 30% av befolkninga i Italia som har vært smitta av toxo - spekematen er mye mindre salt der enn i Norge (og derav også bedre på smak, synes mange), ellers er salat en av de store smittekildene der.

Jg spiser ikke Salami, har spurt legen min, og han frarådet meg det! Så da holder jeg meg unna! :)

ja spiser det meste jeg har lyst på......

Back
Topp