Ja, jeg spiser salami. Årsaken til at salami ble tatt med i NEI-lista er ETT tilfelle hvor ei dame fikk toxo / listeria (husker ikke hvem av de) og fosteret døde - og de MISTENKER at det var salami fra en lokal produsent (altså ikke noe større selskap) som var smittekilden. De vet altså ikke. Med Gilde sin salami (og sikkert de fleste andre produsenters) fryses kjøttet først - det tar den ene bakterien - og så er den så saltholdig at den andre bakterien ikke overlever eller har noe særlig sjanse til å utvikle seg. Jeg vet om folk som jobber på Gilde, og som er kjempenøye på maten under svangerskapet, men som spiser salamien - fordi prosessen og produktet gjør at det er så liten sjanse. Jeg kjøper med god dato, oppbevarer i plastboks og spiser opp på et par-tre dager. Antakelig er det ganske mye som KAN være farlig... Men jeg anser ett tilfelle (hvor de ikke engang er sikre på om det var salamiens skyld) som såpass sjeldent at jeg tar sjansen. Sjansen er større for å bli smitta av grønnsaker / salater som ikke er godt nok vaska. Spiser ikke noe av det andre som er fraråda, men ser virkelig ikke ned på de som gjør det heller, det er snakk om en ørliten risiko - mange tar langt større risiko i andre sammenhenger, men da er det greit liksom, fordi det er ikke advart om det... Eller man tenker ikke over det. I sydligere strøk derimot er jeg nesten "nazi", det er jo f.eks opp mot 30% av befolkninga i Italia som har vært smitta av toxo - spekematen er mye mindre salt der enn i Norge (og derav også bedre på smak, synes mange), ellers er salat en av de store smittekildene der.