Spiser dere pastaurisert brie??

binnen

Blir kjent med forumet
Jeg har jo fått med meg at jeg ikke skal spise upastaurisert ost, men leste i et hefte jeg fikk av legen i dag, og der sto det at man skulle holde seg unna partaurisert mykoster også?? Som brie  da.. blir forvirret .. Har allerede spist endel av det. Husker tydeligvis ingenting fra sist svangerskap... Hva forholder dere dere til???

Er anbefalt at man holder seg borte fra Brie ja. Gå inn på matportalen der står det veldig greit hva man kan spise, og hva man ikke skal spise :-)

Nei spiser ikke det,det er mye jeg spiser,men ikke pastaurisert ost.

Prøver å holde meg unna det man ikke skal spise når man er gravid :-)

Hvorfor ikke pasteurisert ost? Det er jo omtrent all ost; norvegia, jarlsberg, brunost... De fleste meieriprodukter er pasteurisert, og det er upasteuriserte produkter mann skal unngå som gravid (pluss noen typer pasteurisert mykost, eks brie). Bare lurer på om det er noe jeg ikke har fått med meg...

Ja det var her jeg bomma og ble forvirret.. for vi kan spise pasteurisert ost.. men ikke de myke variantene er det jeg fant ut i dag... som er brie, camenbert og muggost... Men leste om det i sted og det står det at vi kan spise upasteurisert ost som er hard.. som parmasan.. så forvirringen ble desto større,,,

Tror det har noe med grad av modning og innvolvering av mugg i produskjon av ostene. Man kan spise pasteurisert mykost som Tine kremost for eksempel, mens det som kjennetegner camembert, brie o.l er at det er lengre lagring og mer mugg innvolvert i prosessen. I tillegg også levekårene for det man ikke ønsker, og parmesan er da trygt visstnok pga konsistensen. Er vel listeria som er faren når det gjelder oster. Men er enig i at det ikke er helt logisk å tenke seg fram til hva som er greit / ikke greit, fort gjort å ta feil! Må nesten bare lese og prøve å huske de konkrete produktene man skal unngå.

Holder meg unna brie ja... men siden jeg har drømt at jeg har spist brie nå 2 netter, så kan jeg vel trygt si at jeg har liiiitt lyst på ;) hehe. men lille i magen er viktigere:)

Back
Topp