spiser dere mat utgått på dato? *inspirert av nrk program*

• Trådstarter Trådstarter ¤Sunshine¤
  • Opprettet Opprettet
Kjøtt, kylling, fisk spiser jeg aldri etter at det har gått ut på dato.

Tørrvarer kan jeg bruke litt etter.

Egg kan jeg bruke en måned etter.

Melk kan jeg til nøds bruke i matlaging en dag eller to etter dato.

Er generelt meget skeptisk til mat som har gått ut på dato!!

Kylling, svinekjøtt og bearbeidet kjøtt spiser jeg ikke etter dato. Oksekjøtt vurderer jeg, jo nærmere siste dag jo mørere er det jo. Egg oppbevart kjølig holder seg fint minst 2 mnd etter dato. Kjøper gjerne egg som er satt ned til halv pris. Melk fløte og yougurt synes jeg også er bra holdbarhet på etter dato, om jeg ikke drikker det så brukes det i mat vaffelrøre etc.  Tørrvarer som er gått ut for en mnd eller to siden går helt fint. Er det snakk om et år derimot.. Prøver å ikke være hysterisk når det gjelder dette.. liker ikke å kaste mat som er brukbar.

oggi sin skrev:
jeg er ikke nøye på datoer å sånn i det hele tatt jeg da. kjøper ofte ting som går ut på dato om noen få dager å hiver i frysa. om melka har gått ut på dato, så drikker jeg den. den dagen det derimot er klumper i melka så hiver jeg den. skjønner ikke detta hysteriet rundt datoer og mat. har aldri blitt syk av mat som har gått ut på dato eller blitt matforgifta liksom..
folk er hysteriske!!

Haha.. som å høre meg!! :) Datoen bryr meg 'midt bak' !!
Altfor mange hysteriske folk der ute. Slapp av, folkens :)

Kjøtt og fisk = nei
Egg = Ja
Melk = Lukter godt på den først, og smaker bittelitt.

Ellers er jeg ytterst forsiktig, og er vel heller dårlig på å spise mat som er utgått på dato.

"siste forbruksdag" overholder jeg som regel, men best før/minst holdbar til angir jo bare at maten ikke blir skadelig dagen etterpå, bare at den kan miste noe av kvaliteten. Så det kan fint brukes etter datoen. Melk som lukter fint blir brukt innen noen dager, tørrvarer kan fint gå lengre tid på og egg kjøper jeg helst med kort dato på (skallet henger ikke så fast på "gamle" kokte egg)

Jeg ser det an, lukter og smaker hvis jeg er usikker. I dag spiste vi pizza og kjøttdeigen gikk ut i går. Men det er jo ikke sånn at den blir sur over natten pga at det står en dato på den. Når jeg er gravid er jeg forøvrig kjempeforsiktig. 

uff, jeg er alt for dårlig på dette, og har litt dårlig samvittighet for det som jeg kaster. jeg tenker hele tiden at jeg ikke skal kaste alt som er gått ut, heller kjenne/smake/lukte osv på det først.. men når det kommer til alt så feiger jeg ut å kaster det uansett.. bah

Kommer helt an på hva det er.. Til vanlig er jeg ikke så nøye på det om det ser og lukter ok, men nå som jeg er gravid og hva jeg gir til lillegutt er jeg langt mer forsiktig. 

Det spørs hva, er nøye med dato på kjøtt og meieriprodukter, men annet ser jeg nøye etter og evt. lukte. Nå som jeg er gravid spiser jeg ikke noe som er utgått på dato for sikkerhets skyld. Kan være at jeg overdriver, men er førstegangs og kan ikke noe for det! :)

MsMongo skrev:

ToSmå2010 skrev:
Nei det gjør jeg ikke..
Kun egg..

Eller ting som jeg har fryst ned. 

MsMongo skrev:

ToSmå2010 skrev:
Nei det gjør jeg ikke..
Kun egg..

Eller ting som jeg har fryst ned. 

tørr varer er jeg ikke så nøye på , men  kjøtt, fisk , melkeprodukter , ferskvarer i hele tatt spiser jeg aldri etter utgått dato

Min mor kokte alltid grøt når hun fikk mye melk som hadde gått ut. Hun ville ikke drikke den, men når en kokte den, var den fin som ny. 

Egg kan en også bare glemme datoen på. Jeg skjekker alltid eggene jeg koker eller bruker først. Putter de oppi en bolle med vann. Flyter de er de dårlige. Synker de kan du trygt bruke dem :) HAr enda ikke funnet et egg som har flytet :)

5ifamilien? skrev:
Tørrvarer kan jeg også spise når det er utgått eller etter best før, men ferskvarer spiser jeg ikke etter utgått dato.

På vgs, da jeg gikk hotell og næring, måtte vi spise hermetikk som hadde gått ut for 5-6 år siden. Sa fra til læreren som var kokk, og han sa det ikke gjorde noe siden det sto 'best før' på boksene.. Men alikevel da, 5-6 år, det var veldig kvalmt!

Kommer an på hva det er.. Er ikke så nazi på det, men når det gjelder kylling og blandingsprodukter som kjøttdeig og kjøttpålegg/leverpostei er jeg ganske forsiktig.

nei nei og atter nei.. Akkurat der er jeg nazi.. Har også litt problmer med å spise ute fordi jeg ikke får dobbeltsjekke datoer. Og borte fordi jeg ikke vet hvor lenge ting har vært åpnet eller hvordan det er oppbevart. I butikken sjekker jeg flere varer for å få den med best dato.
Jeg kaster desverre MYE mat..

Miss Claymore! skrev:
På vgs, da jeg gikk hotell og næring, måtte vi spise hermetikk som hadde gått ut for 5-6 år siden. Sa fra til læreren som var kokk, og han sa det ikke gjorde noe siden det sto 'best før' på boksene.. Men alikevel da, 5-6 år, det var veldig kvalmt!

Men var det forskjell i smak da? Ville du reagert på maten om du ikke hadde visst at datoen var gått ut??? Hermetikk holder jo kjeeeeeeeeeeempelenge over dato da, jeg hadde hatt null problem med å spise sånn mat.. Synes vi kaster ALT for mye mat, forsøker å være fornuftig selv og kaste minst mulig - har restemiddager, sjekker hva jeg har i skapene før jeg handler slik at jeg kan bruke ting opp etc etc...

Back
Topp