spiser dere mat utgått på dato? *inspirert av nrk program*

• Trådstarter Trådstarter ¤Sunshine¤
  • Opprettet Opprettet
¤

¤Sunshine¤

Guest
ser på nrk nå, og der er noen som lever av maten som matbutikkene hiver. de går i søppeldunkene til matbutikkene.

men , spiser dere mat utgått på dato?

jeg spiser tørrvarer, som er best før.

men melk, fisk ol er jeg forsiktig med

sitert mann på nrk nå  :   honning kan vare i over 1000 år,  og være like god, salt, som finnes naturlig, har 2 års holdbarhet.
mat som før i tiden ikke hadde dato, har nå dato.

mye har datomerking, uten at innholdet blir dårlig.

Tørrvarer lar jeg stå til, men ferskvarer er jeg nasi på!

Nå som jeg er gravid spiser jeg ikke noe utgått på dato, men ellers har jeg ikke problem med å spise mat som er bittelitt over dato, da snakker vi få dager. Og det skal så klart lukte greit, kyllingfilet er det eneste jeg nekter å spise som er utgått på dato.

Tørrvarer kan jeg også spise når det er utgått eller etter best før, men ferskvarer spiser jeg ikke etter utgått dato.

Jeg har nettopp spist sjokolademousse som gikk ut i juni. Det så jeg ikke før den var ferdig, men det skiter jeg i! Smakte like herlig fordetom :D

Det kommer an på hva det er, men det er nok endel som fint tåler å gå over dato, ja. Det heter jo "best før...", ikke "kan absolutt ikke spises etter..."

Jepp.
Enkelte ting er jo bare dustete at de i det hele tatt har dato på, som f.eks. krydder. Sånt sjekker jeg aldri dato på uansett.
Jeg driter også i datostemplingen på egg. De holder jo maange mnd, og jeg har bare opplevd EN gang at jeg syns et egg luktet stygt, og det var fordi det viste seg å være et hull i skallet.

Melk og melkevarer tar jeg med skjønn. Jeg ser ann hvor lenge det har vært åpnet, og sjekker datoen. Når det går over dato er det utseende, lukt og evt. smak som avgjør.
Nå som melk har skrukork har jeg faktisk opplevd at en melkepakke holdt nesten 2 uker over datoen.

Ting som er ferskvarer men som vi har frosset før datoen gikk ut, spiser jeg jo selvsagt også etter datostempling. F.eks. kjøtt og fisk som ikke er kjøpt i frossen tilstand. Jeg kan finne på å spise ferskvarer som er gått over dato også, men da bare et par dager tror jeg, og jeg er veldig på snusern for å finne ut om det lukter normalt. Er jeg usikker så kaster jeg.

Nei det gjør jeg ikke..
Kun egg..

Nei, ikke med mindre jeg selv har fryst det ned før datoen gikk ut..
Ellers er jeg helt nazi på datoer..

Jeg vurderer maten først, uansett dato.

*LillMi* skrev:
Tørrvarer lar jeg stå til, men ferskvarer er jeg nasi på!

enig. kan spise egg et par dager etter det har gått ut da :)

jeg er ikke nøye på datoer å sånn i det hele tatt jeg da. kjøper ofte ting som går ut på dato om noen få dager å hiver i frysa. om melka har gått ut på dato, så drikker jeg den. den dagen det derimot er klumper i melka så hiver jeg den. skjønner ikke detta hysteriet rundt datoer og mat. har aldri blitt syk av mat som har gått ut på dato eller blitt matforgifta liksom..
folk er hysteriske!!

ja det gjør vi
i dag så er det så god margin på varer at det ikke er noe problem

kylling og fisk er ting jeg er skeptisk til når de har gått over holdbarhetsdato, men alt annet vurderer jeg og spiser det som virker bra..

Min første tanke var: Nei, det gjør jeg aldri. Men så kom jeg på at jeg aldri sjekker datoen på egg, den datostemplingen på egg er jo bare tull uansett. Melk bruker jeg fint noen dager etter datoen så lenge den lukter greit.

Jeg ser det an litt.
Spiser ikke hva som helst, men det jeg vet er trygt etter det har gått ut på dato.
Tar også luktetesten:P

Back
Topp