Spiser dere lakris?

AnLinnea

Elsker forumet
Himmelbarn
Påskekyllingene 2020
Fant en artikkel på forskning.no om lakris i svangerskapet, og den viser til en forskningsrapport fra Finland som konkluderer med at gravide bør spise bare litt, eller helst ingen lakris. Grunnen er at et stoff i lakris som kan være skadelig for fosteret i store mengder.

I 2016 ble det langt inn i de nasjonale retningslinjene til gravide i Finland at de fraråder å spise lakris.

I Norge vil de ikke fraråde det spesielt fordi det så langt er lite forskning på området. De vil heller råde gravide til å spise variert og lite fett og sukker, ingen alkohol og tobakk osv.

Jeg skjønner at man ikke skal spise en kilo lakris i uken, men jeg har såååå lyst på salt lakris (smågodt). Men tør ikke spise det pga det jeg har lest. Norden er jo lite, og egentlig rart at vi har så forskjellige retningslinjer å forholde oss til på tross av en relativt liten populasjon hvis vi kun snakker om gravide.

Hva tenker dere?
Spiser dere lakris?

Her er link til artikkelen:
https://forskning.no/forebyggende-h...r-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325

Jeg tenker at spiser du litt lakris så kan det ikke ha så mye å si. Norge har strenge retningslinjer, så stol på dem. Husk at alt kan være skadelig. Også egg (ifølge Tyskland). Om man skulle hørt på alle anbefaler tror jeg ikke vi kunne spist noe ;)

Både i dette og i forrige svangerskap har jeg faktisk spist litt lakris hver dag, fordi det er det eneste spiselige som hjelper mot kvalme.

Jeg tar med noen sånne røde og sorte hodeskaller i smågodtet, men jeg holder meg til noen få når jeg er gravid :happy:

Sniker! Jeg spiser lakris! Selvsagt ikke hver dag, og ikke store mengder når jeg spiser lakris, men jeg er så glad i det! Klarer så fint å avstå alkohol, spekemat osv, men lakris klarer jeg ikke å legge bort :) Mamma spiste masse masse lakris når hun gikk gravid med meg, og jeg er frisk så vidt jeg vet :)

Spiser det av og til. Har dilla på de i smågodthylla med salt på (formet som en banan). Alt med måte, tror ikke det er bra å spise store mengder.

Spiser lakris. Vet ikke om det er samme artikkel som jeg har lest. Men det "dårlige" stoffet som er i lakris, finnes i så mye annet. Det er som mye annet, alt med måte.

Lakris øker også blodtrykket, som kan være uheldig, kanskje spesielt mot slutten . Så jeg holdt meg helt unna forrige svangerskap mtp. Det og retningslinjene i Finland. Hadde litt høyt blodtrykk fra start, og det bare økte på.

Denne gangen har det vært normalt så langt, så tar meg en liten bit hvis det er servert, men har aldri vært veldig glad i lakris, så det begrenser seg naturlig her :)

Spiser lakris. Vet ikke om det er samme artikkel som jeg har lest. Men det "dårlige" stoffet som er i lakris, finnes i så mye annet. Det er som mye annet, alt med måte.
Stemmer det at det stoffet finnes i mye annet. Fks tyggis og urtete. Hvis du trykker på linken, så ser du artikkelen jeg har lest :)

Lakris øker også blodtrykket, som kan være uheldig, kanskje spesielt mot slutten
Noe som økte blodtrykket hadde vært digg! :laughing002 Jeg har så lavt blodtrykk normalt at leger alltid blir overrasket, og nå når jeg er gravid har jeg mange episoder med svimmelhet på grunn av lavt blodtrykk hver eneste dag. I forrige svangerskap hadde jeg forbud mot å dusje alene på slutten fordi jeg besvimte hver gang jeg sto oppreist mer enn 2-3 minutter. Og så langt i dette svangerskapet er det verre enn det var i starten med første, så jeg gleder meg...

Noe som økte blodtrykket hadde vært digg! :laughing002 Jeg har så lavt blodtrykk normalt at leger alltid blir overrasket, og nå når jeg er gravid har jeg mange episoder med svimmelhet på grunn av lavt blodtrykk hver eneste dag. I forrige svangerskap hadde jeg forbud mot å dusje alene på slutten fordi jeg besvimte hver gang jeg sto oppreist mer enn 2-3 minutter. Og så langt i dette svangerskapet er det verre enn det var i starten med første, så jeg gleder meg...

Mener å ha hørt at noen spiste lakris nettopp fordi de slet med så lavt blodtrykk :hilarious: men det er vel ikke anbefalt pga de andre stoffene da :woot:

Ja, men begrenser meg. Spiser kanskje en bit de gangene jeg spiser, og det er mindre enn en gang i uken. Tenker at det er "alt" med måte.

Fant en artikkel på forskning.no om lakris i svangerskapet, og den viser til en forskningsrapport fra Finland som konkluderer med at gravide bør spise bare litt, eller helst ingen lakris. Grunnen er at et stoff i lakris som kan være skadelig for fosteret i store mengder.

I 2016 ble det langt inn i de nasjonale retningslinjene til gravide i Finland at de fraråder å spise lakris.

I Norge vil de ikke fraråde det spesielt fordi det så langt er lite forskning på området. De vil heller råde gravide til å spise variert og lite fett og sukker, ingen alkohol og tobakk osv.

Jeg skjønner at man ikke skal spise en kilo lakris i uken, men jeg har såååå lyst på salt lakris (smågodt). Men tør ikke spise det pga det jeg har lest. Norden er jo lite, og egentlig rart at vi har så forskjellige retningslinjer å forholde oss til på tross av en relativt liten populasjon hvis vi kun snakker om gravide.

Hva tenker dere?
Spiser dere lakris?

Her er link til artikkelen:
https://forskning.no/forebyggende-h...r-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325
Litt lakris er ikke farlig i seg selv men i det første svk. Skapet mitt fikk jeg veldic høyt blodtrykk av å spise lakris så d holder jeg meg unna

Back
Topp