Spiser dere lakris?

Lykketrollet123

Betatt av forumet
Himmelbarn
Maiblomstene 2020
Spiser dere lakris i graviditeten?
Er veldig glad i lakris, men ser at matportalen fraråder gravide å spise lakris.

Klipt fra matportalen:
Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye lakris (glykyrrhizinsyre) som kan spises før det blir helseskadelig for fosteret. Det er derfor ikke mulig å fastsette et nivå for hvor mye lakris gravide trygt kan spise, viser en risikovurdering som Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) har laget på oppdrag for Mattilsynet.

http://www.matportalen.no/matvaregr...e_produkter/gravide_bor_ikke_spise_mye_lakris
 
Jeg leste der det. Hadde SÅÅ lyst på lakris her om dagen. Men vet hvis jeg kjøper en pose kommer jeg ikke til å klare å stoppe før den er tom... så lot være å kjøpe :joyful:
 
Jeg spiser lakris.
 
Det er jo såå godt:p Men alt med måte.
 
Jeg spiser litt hvis jeg får lyst på. Alt med måte tenker jeg også, gleder alt av godteri og usunn mat egentlig.
 
Jeg elsker lakris. Det er det beste jeg vet, men mannen min vil ikke at jeg skal spise det nå. Han sier at jeg heller kan få en gigapose med lakris til jul. Savner lakris...
 
Ja! Jeg spiser lakris! En finsk studienkonkluderte med at inntak over 250g per uke ikke var gunstig. Det som er viktig å påpeke er jo at dette stoffet som er i lakris også finnes i en rekke andre matvarer, og hadde man kunnet konkludere på sikkert grunnlag (nok gode stdudier som viser noenlunde det samme) ville de norske anbefalingene blitt oppdatert de også... inntil dets å spiser jeg litt lakris med måte. Trenger jo ikke spise en hel pose tyrkisk pepper om dagen liksom :hilarious:
 
Spiser lakris med god samvittighet!
Alt med måte :)
 
Ja! Jeg spiser lakris! En finsk studienkonkluderte med at inntak over 250g per uke ikke var gunstig. Det som er viktig å påpeke er jo at dette stoffet som er i lakris også finnes i en rekke andre matvarer, og hadde man kunnet konkludere på sikkert grunnlag (nok gode stdudier som viser noenlunde det samme) ville de norske anbefalingene blitt oppdatert de også... inntil dets å spiser jeg litt lakris med måte. Trenger jo ikke spise en hel pose tyrkisk pepper om dagen liksom :hilarious:

Hehe, ja. :D Jeg husker at jeg sjekka opp det for en venninne som var gravid. Vi kom fram til at man måtte spise noe sånt som fire pakker IFA hver eneste dag om det skulel være noen risiko. :hilarious: Det blir litt som når avisene advarer om hvor sinnsykt farlig kanel er hver eneste jul..
Jeg spiser salt lakris når jeg har lyst på det.
 
Jeg elsker lakris og klarer ikke å holde meg unna. Leste rundt dette og så at så lenge du ikke overgår 10 esker med IFA i uka så går det helt fint:happy:
 
Jeg har spist bittelitt lakris, men er ikke noe jeg kjøper lengre når jeg er gravid, men har det stått på bordet når jeg har vært på besøk eller om jeg har blitt tilbudt en pastill i ny og ne så takker jeg ja :)
Prøver egentlig å ha et veldig lavt sukkerinntak (men er ikke alltid like lett)
Men det er lettere om man ikke har noe i hus :)
Unner meg litt micropopkorn av og til på kveldene og så drikker jeg veldig mye farris/kullsyrevann (uten tilsatt smak)
Ellers så har jeg litt sjokolade i helgene :)
 
Tja, tror ikke jeg har gjort det ennå, men spiser det sikkert om jeg får lyst på :)
Fersk Kick er jo veldig godt :D
 
Ja! Jeg spiser lakris! En finsk studienkonkluderte med at inntak over 250g per uke ikke var gunstig. Det som er viktig å påpeke er jo at dette stoffet som er i lakris også finnes i en rekke andre matvarer, og hadde man kunnet konkludere på sikkert grunnlag (nok gode stdudier som viser noenlunde det samme) ville de norske anbefalingene blitt oppdatert de også... inntil dets å spiser jeg litt lakris med måte. Trenger jo ikke spise en hel pose tyrkisk pepper om dagen liksom :hilarious:

Husker jeg googla meg fram til dette forrige svangerskap, og det er store mengder som skal til før det eventuelt er skadelig ja.

Jeg spiser lakris med god samvittighet, elsler lakris! Men absolutt ikke hver dag, og ikke i svære mengder :)
 
Spiser lakris med god samvittighet, klarer ikke å få i meg skadelige mengder uansett, alt med måte;)
 
Har ikke falt meg inn at det kunne være farlig å.spise en gang. Spiser lite snop, men har jeg lyst på lakris, ja da har jeg spist lakris:oops:
 
tyrkisk pepper og kick med havsalt er en slager her i gården! spiser selvsagt med måte :D
 
Back
Topp