Spiser dere lakris?

Eplejus

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg spiser noe lakris, men googler det hver gang for å lese om hvorfor man ikke bør gjøre det. Har egentlig veldig lyst til å bare slutte å spise det, men det er ingenting i verden jeg har mer lyst på!! :nailbiting: Hva tenker dere andre? Norske helsemyndigheter advarer bare mot å spise «for mye», men når finske myndigheter fraråder det helt så blir man jo litt nervøs.
 
Jeg spiser litt lakris, om jeg får lyst på. Tenker at det skal mer til et par biter lakristwist, eller en kick eller to før det blir farlig. Er ikke favorittgodteriet mitt da, så det holder liksom med litt.
 
Jeg hadde lavt blodtrykk ved første kontroll, og hun som tok testen sa at jeg kunne spise lakris for å få det opp:confused004
Dette var ikke legen da riktignok, men en av de som jobber ved legekontoret, vet ikke hva slags utdannelse hun har jeg men..... Litt kan vel ikke gjøre noe skade.. jeg spiser ihvertfall litt innimellom:)
 
Jeg har også veldig lyst på det. Problemet er å klare å stoppe. Viste at det ikke er bra men googlet det i dag. Viser seg at unger kan få problemer med hukommelse, ord, ADHD adferd og mindre iq. Og jeg er en som kan frotse hvis jeg først er i gang. Så er det vanskelig å stoppe. Så da gidder jeg ikke. Hadde jeg bare kunne tatt en nå og da xD
 
Jeg gjør ikke det av den enkle grunn at det er enklere å kutte noe totalt enn å sitte å kjenne på når man har spist akkurat så mye som man kan.. #detenklesteeroftedetbeste :P
 
Holder kvalmen i sjakk, så her spises det IFA [emoji5]
 
Har lest et eller annet sted (orker ikke lete det frem) at man må spise over 250 g lakris i uka for at det skal utgjøre noen som helst fare. Jeg E L S K E R lakris, så jeg kommer ikke til å slutte helt.
 
Jeg spiser noe lakris, men googler det hver gang for å lese om hvorfor man ikke bør gjøre det. Har egentlig veldig lyst til å bare slutte å spise det, men det er ingenting i verden jeg har mer lyst på!! :nailbiting: Hva tenker dere andre? Norske helsemyndigheter advarer bare mot å spise «for mye», men når finske myndigheter fraråder det helt så blir man jo litt nervøs.

Jeg så på de norske anbefalingene nå, og der står det at man ikke skal spise mer lakris enn en mengde tilsvarende 11 IFA esker i ukao_O det er da veldig mye?:eek: Men skjønner at mange er forsiktige hvis det frarådes helt i andre land....
 
Jeg så på de norske anbefalingene nå, og der står det at man ikke skal spise mer lakris enn en mengde tilsvarende 11 IFA esker i ukao_O det er da veldig mye?:eek: Men skjønner at mange er forsiktige hvis det frarådes helt i andre land....

Hah, elleve esker??? Da er det kanskje ikke så farlig at jeg spiser 5-6 pastiller om dagen likevel... :)
 
Saltsild er kvalmestillende, har spist litt av det.. ellers har ikke noe annet godteri fristet på 1,5mnd...
 
Jeg spiser lakris. Ikke bare er det favorittgodteriet mitt, men som MissMe skriver over holder det kvalmen i sjakk. Jeg spiser saltsild og min nye favoritt - den svarte posen med en stor S foran. Myk, salt, nydelig lakris :hungry:

Men totalmengden i løpet av en uke er kanskje like mye som 2 esker IFA, så da tenker jeg at jeg er godt innafor. Så fort kvalmen er borte skal jeg nok prøve å spise enda mindre, men det er ikke lett...:dontknow
 
Spiser lakris ja, men ikke så mye av det. En kick eller to i uka, eller salte hodeskaller i smågodtposen. :) Tror ikke jeg har bikka 250 gram så langt i svangerskapet engang, så jeg tror jeg er rimelig safe. :p
 
b9e72ea119dfa07134599a45fa266e20.jpg


For å vise hvorfor jeg ikke skal spise lakris... fordi jeg klarer ikke å motstå det xD huff det er hardt hehe
 
Jeg spiser ikke det når jeg er gravid fordi jeg ikke har lyst på :P liker lakris til vanlig.

Så nå lærte jeg noe nytt, og måtte lese meg opp litt. Leste denne: https://forskning.no/forebyggende-h...m/2017/02/lakris-gravid-skadelig-for-fosteret

Merk:
«
Det naturlige søtstoffet som finnes i lakris er også tilsatt i en rekke andre dagligvarer, forteller Kari Räikkönen til forskning.

– Annet godteri, tyggegummi, kaker, siruper, noen former for iskrem, noen youghurter, urtete, noen brustyper samt urtemedisiner og vanlige medisiner inneholder også glycyrrhizin, skriver hun i en epost til forskning.no.

Hun mener problemet er at produsentene ikke må merke matvarene med at de inneholder glycyrrhizin eller mengden de inneholder. Dette er det heller ikke noe krav om i Norge, sier Øien.»
 
Spiser lakris HVER dag jeg, og terminen min er om 16 dager.

Hjelper meg mot forstoppelse,kvalme og sure oppstøt. Har den siste tiden også fått ekstrem hangup på tørket frukt og nøtter! NAM!
 
Back
Topp