Spiser barnets venner hjemme hos dere?

• Trådstarter Trådstarter Maibarn2017
  • Opprettet Opprettet
M

Maibarn2017

Guest
Hvor ofte er greit? Har ei venninne som har snakket med meg angående barnets venn. I barneskolealder. Ho er ofte på besøk hos dem og spiser der kanskje 3-4 ganger i uken, hver uke. Hadde det vært opptil barnet kunne hun sikkert ha spist der alle ukedager. Noen ganger blir hun der så lenge til kveldsmat før hun drar hjem.. Men mor opplever noen ganger at når barnet kommer hjem fra venninna at ho ikke har spist siden skolen.

Mor har ingenting imot at andre barn spiser hos dem til vanlig.. Men har nå i det siste lurt på om det kanskje blir litt for mye?

Hvor ofte spiser andre barn hos dere?

De spiser stort sett her når en av ungene har besøk, siden de ofte blir med hjem fra skole/barnehage. Det skjer vel ca ett par ganger i uka.

Det går opp og ned i perioder.

Mange ganger har vi barn her flere ganger i uka som spiser middag her, andre perioder er det sjelden.

Men har vi barn her får de alltid tilbud om mat.

I dag har kompisen til storebror fått mat etter skolen her, men han gikk hjem til middag. Frøkna fikk plutselig med seg venninna hjem fra skolen, så da fikk hun middag.

Men 3-4 ganger i uka hver uke har vi aldri hatt, bortsett fra 2-3 uker fordelt på sommeren.

Hos oss spiser avtalt besøk sammen med oss. Altså de som etter avtale blir med hjem fra skolen osv. Mens «drop in» besøk ikke spiser her med mindre de ringer å spør hjemme først. Dette er fordi jeg selv ikke liker at jentungen plutselig har spist andre steder mens jeg har stått hjemme å laget middag til oss..

Hos oss spiser avtalt besøk sammen med oss. Altså de som etter avtale blir med hjem fra skolen osv. Mens «drop in» besøk ikke spiser her med mindre de ringer å spør hjemme først. Dette er fordi jeg selv ikke liker at jentungen plutselig har spist andre steder mens jeg har stått hjemme å laget middag til oss..
Jepp. Dette.

Har vi besøk når vi skal spise middag, så får de tilbud om å spise hvis de vil ha. Og vil de ha mat utenom, så får de det. Har vel noen her kanskje 3 ganger i uka i snitt tenker jeg. Men nå spiser vel sikkert min like mange ganger i uka borte hos andre også, for de bytter vel stort sett på å enten være her eller der.

Her får de hvis de er sultne :-)

Kan det være en grunn for at ungen spiser der? Jeg husker vi hadde lite/dårlig mat hjemme i perioder, og var så heldig å få spise hjemme hos ei venninne ganske ofte fra barneskolealder. Det hjalp meg veldig i oppveksten :Heartred

Kan det være en grunn for at ungen spiser der? Jeg husker vi hadde lite/dårlig mat hjemme i perioder, og var så heldig å få spise hjemme hos ei venninne ganske ofte fra barneskolealder. Det hjalp meg veldig i oppveksten :Heartred

Det tenkte jeg og. Det er nok en grunn til at hun er der og spiser og tydeligvis ikke stresser med å dra hjem

Samme her. Jeg ringer eller sender sms å spør om det er greit at barnet spiser hos oss. Noen ganger er det greit for foreldrene, andre ganger blir de bedt om å komme hjem å spise isteden. Har stor forståelse for det.
Har blitt sur mange ganger selv hvis ungene har spist borte uten å gi beskjed. Både fordi jeg syntes det er kjipt å stå å lage mat til noen som allerede har spist, og fordi jeg vil at de skal spise det jeg lager.. Føler noen ganger at det kan bli litt vel mye pannekaker og tomatsuppe borte på besøk ;) Ikke noe galt i det, men er ikke alltid jeg syntes det passer å spise det.

Kanskje venninnen din bør ta en prat med foreldrene til dette barnet? Bare spørre om dem føler det er greit at barnet dems spiser der så ofte?

Når barna er store så ringer ikke jeg å spør om det er greit men så ser det ikke ut til st noen bryr seg sø mye heller, om man ikke vil barna skal spise borte så fær man lære barna til å si nei tenker jeg

Ja de pleier å spise her. Men her har vi så langt bare hatt avtalt besøk. Altså at de har med seg venner hjem etter skole og barnehage i avtale med foreldrene. Og da skal de selvfølgelig få spise middag her sammen med oss. Vi bør i ei bygd og vennene til barna bor ikke sånn kjempe nærme, så vi har ikke hatt noen spontane drop om besøk enda, men hadde nok kanskje reagert om noen av vennene til barna hadde kommet hit flere ganger i uka og spist. Kanskje høre med foreldrene til dette barnet om hva de tenker?

Det første jeg tenkte at at dette barnet kanskje ikke har det så godt hjemme? At det slapper av og er trygg når det er på besøk?

Back
Topp