Spiseforstyrrelser *Beklager, langt innlegg*

• Trådstarter Trådstarter Jesse
  • Opprettet Opprettet
J

Jesse

Guest
Huff! Jeg er ikke anonym, but here we go!

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver dette eller hva jeg vil frem til, men jeg mistenker at jeg har en spiseforstyrrelse.
Om jeg har det er det ikke anoreksi, men det heller nok mer mot bulimi.

Det begynte vel i bunn og grunn for ca. 10 år siden etter en voldtekt. Jeg begynte å kaste opp maten til tider for jeg var fet og stygg. Jeg gjorde det helt til søsteren min stod utenfor badet en dag når jeg var ferdig og sa at hun kunne høre jeg kastet opp. Da sluttet jeg å gjøre det hjemme. Da begynte jeg å ese ut. Jeg spiste mye usunn mat, spesielt popcorn og jeg kunne jo ikke få det opp igjen for ingen skulle vite om det.
Etterhvert ble jeg vant med å ikke kaste opp, bare stappe i meg mat og godterier. Jeg ble aldri veldig tjukk, bare litt tjukk.

Så, for 4 år siden, fant jeg ut at nok var nok. Jeg hadde da flyttet sammen min nåværende mann og vi hadde det veldig bra sammen, men vi syntes begge at jeg var litt for stor så jeg begynte å slanke meg.
Jeg valgte Nutrilett og når jeg så vekta gikk nedover var jeg hekta. Jeg ble helt avhengig og kan vel si at jeg da utviklet lett anoreksi. Jeg drakk kun shaker og spiste suppe. Det var det eneste jeg levde på i 6 mnd. Etter 6 mnd. ville jeg begynne å spise normalt igjen etter å ha gått ned 15 kilo, men da gikk det ikke. Jeg klarte ikke holde på maten. Alt jeg spiste kom opp igjen. Tilslutt ble det så ille at i løpet av en dag holdt det med å spise kun 1 egg (!) og jeg sov det meste av dagen. Endte tilslutt med å gå ned 21 kg. på 1,5 år.

Så ble jeg gravid og de første ukene spiste jeg ingenting, men jeg visste at dersom jeg ville beholde barnet måtte jeg spise! Dum som jeg var så kjøpte jeg potetgull og cola. Da var jeg igang igjen! Jeg stappa i meg søtsaker og popcorn igjen. Gikk opp alle kiloene igjen. Heldigvis gikk ikke dette utover barnet og det ble født friskt og fint til termin.

2 år etterpå har jeg fortsatt startvekten som jeg en gang klarte å kvitte meg med, men nå er ting på feil spor igjen.
Jeg spiser nesten ingenting. Spiser kanskje middag og hvis jeg virkelig skeier ut kan jeg stappe i meg seigmenn, men rett etter jeg har spist og resten av dagen går jeg på badet og kaster opp.
Jeg gjør det i det stille og later som jeg bare er på do. Jeg brekker meg ikke, men har funnet ut hvordan jeg skal kunne kaste opp uten å lage lyd eller stikke fingeren i halsen. Jeg stopper ikke før jeg har så vondt i halsen at jeg nesten må holde meg fast for å få opp siste rest i magen pga. smerter. Jeg bruker også avføringsmidler opptil 3 ganger i uken og veier meg flere ganger daglig. Er vekta gått for mye opp iløpet av en dag spiser jeg ikke dagen etter.
De siste 3 ukene har jeg gått ned 5 kilo og jeg er kjempe glad for det, men vet jo at dette ikke kan fortsette.

Jeg aner virkelig ikke hvor jeg ville med dette, jeg måtte bare få det ut et sted.
Takk for at du leste

Så vondt å lese :-(
jeg ville tatt kontakt med legen min og fortalt hva du sliter med.
Håper du klarer å åpne deg for noen slik at du får hjelp til å bli kvitt spiseforstyrrelsen.
Lykke til!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg ville nok ha tatt kontakt med noen som kan hjelpe, evt snakke med mannen din? Det virker jo som om du har viljen til å klare å gå ned i vekt, men vil tro de diettene dine virkelig sliter på kroppen din. Vurdert lettkarbomat, mye energi uten å spise store mengder? Det viktigste er nok å klare å slutte å kaste opp maten, så vil tro roten til alt samma kan ligge psykisk langt tilbake i tid, så vil jo tro at å jobbe seg gjennom det kan gjøre hverdagen din mye bedre. Masse lykke til.

Først av alt, så tøff du er som legger frem problemene dine her inne, du fortjener en kjempe klem!
Så utrolig vondt det må ha vært for deg opp igjennom tiden, jeg tror du trenger hjelp, fra familien din ( mannen eller andre du klarer å fortelle det til) og i tillegg bør du vurdere å gå til en profesjonell ( psykolog, lege, el.l).
Veien å komme på rett kjøl er helt sikkert lang og vond, med små steg, derfor må noen rundt deg få lov til å hjelpe deg.

Ønsker deg lykke til!

Så modig å dele! Det viser at du ønsker endring. Håper også du søker hjelp! Klem fra meg :-)

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Du skal ha skryt for at du legger frem problemene dine og er så bevisst selv:D

Håper du får den hjelpen du trenger!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Så vondt å lese :-(
jeg ville tatt kontakt med legen min og fortalt hva du sliter med.
Håper du klarer å åpne deg for noen slik at du får hjelp til å bli kvitt spiseforstyrrelsen.
Lykke til!

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Masse god bedring :)

Jeg syns du skal skrive ut det du skrev i hovedinnlegget og ta det med til legen din. Syns du er tøff som deler dette, og jeg vet personlig at det er hjelp å få, man må bare tørre å ta den i mot. Lykke til og sender deg en stor klem!

Ta deg en tur til fastlegen! Har selv hatt problemer med dette, og jeg fikk god hjelp av han, jeg fikk også psykolog som jeg kunne prate med og det hjalp veldig. Når man prater med nøytrale personer får man en helt annen tankegang enn hva man hadde fått om man snakket med en venninne osv.
Og bare nå er du på god vei fordi du innser problemet, og det er ett STORT steg i riktig retning. Jeg vet det ikke er lett, men med litt hjelp og veiledning vil jeg tro at du kommer i havn med problemet en gang for alle, og jeg håper du ikke trenger å føle det slik lenger, for det er ikke noe kjekt :(

Det at du ikke klarte å holde på maten etter 6 mnd med diettmat er det at kroppen venner seg fort til det du spiser, og når det er mat uten tilstrekkelig karbo og protein, vil kroppen støte fra seg skikkelig mat.

Ønsker deg masse god bedring, og jeg har stor tro på at dette ordner seg for deg :)

Har en råtass på 7❤tenker på nr 2 ❤

Du er kjempetøff som skriver dette! Sier som hun over her, skriv ut det du har skrevet og ta det med deg til legen, det var veldig godt forklart! Jeg er ikke helsepersonell, men det virker som en opplagt spiseforstyrrelse for meg, og da trenger du hjelp til å ordne opp. Du er så reflektert rundt din egen situasjon, så jeg håper du ser hvor viktig det er å få hjelp. Du har jo barn, og de blir veldig påvirket av foreldrenes spisevaner. Kanskje du kan bruke det som motivasjon?

Uansett, stå på! Og masse lykke til! Slenger med en klem! :)

Du er utrolig tøff som forteller din historie uten å være anonym! En gigantisk bamseklem sendes din vei, for det fortjener du virkelig!

Som de fleste skriver her til deg, ta deg en prat med mannen din eller legen din. Du har klart å ta ett gigantisk steg ved å åpne deg for oss her inne. Håper du har mot nok til å si det ansikt til ansikt til noen sånn at du kan få den hjelpen du fortjener :)

Tusen takk for svarene! :)
Jeg måtte jo skrive med nick for det går vel ikke an å skrive anonymt? :p

Jeg vil ikke fortelle det til noen i familien så blir vel til at kun legen får det om jeg forteller henne det. Mannen lager middag nå så da er det på'n igjen om en times tid ....

Kan bare signere de andre over her på at du virkelig er modig som setter ord på det du sliter med. Håper du også finner motet til å fortelle det til mannen din, du kommer til å trenge støtten hans fremover. Håper virkelig du blir tatt på alvor og får den nødvendige hjelpen for å komme på rett vei. God klem.

Du har helt klart spiseforstyrrelse. Hvilken kategori du går under er vel ikke så nøye - det er vanlig å ha en kombinasjon. Ta kontakt med fastlegen din. Vet også det finnes støttegrupper og organisasjoner for de med spiseforstyrrelser, kanskje du finner noen ved å Google? Jeg synes det virker som du har god selvinnsikt og kontakt med årsaken til problemene, selv om du ikke klarer helt å ha kontroll på følelser og tanker. Håper du får hjelp og at du slipper å slite med dette!

Skal se om jeg finner noen støtteorganisasjoner på nett :)
Etter middagen gikk det jo som antatt. Prøvde så godt jeg kunne å holde det nede, men tilslutt måtte jeg gi opp. Nå har jeg bare vondt i magen av magesyre (tror det er derfor). Var nettopp i butikken og kjente jeg var helt nummen i bena

Det høres røft ut, og jeg vil definitivt påstå at du har problemer med mat. Det har du jo tydelig erkjent her.
Jeg ville nok gått til fastlege. Kanskje du kan henvises til VOP både for å snakke om følelser relatert til mat og også kanskje voldtekten. Vet ikke om du har snakket med fagfolk om det før da.

Et annet godt tips kan være å få hjelp av ernæringsfysiolog eller kanskje noen andre som har mer peiling innenfor det med spiseforstyrrelser?

Og jeg vet jo ikke hvordan dine mosjonsvaner er, men litt frisk luft og regelmessig trim syns jeg er sunt for hodet, og det er bra for kroppen også, så lenge du ikke overdriver det heller så klart. :)

Lykke til! Jeg er sikker på at du kan få til noe bra, bare søk hjelp. :)

Jeg synes du burde be om hjelp. Få noen å snakke med og et opplegg med en ernæringsfysiolog. Du bør ikke være alene om dette. Hva med å snakke med mannen din om det?

Back
Topp