spise selv...

OleDoleMummy

Flørter med forumet
Når startet deres barn å spise middagsmat selv?... dvs kjøttkaker i biter, potetbiter osv...?[8|]
OG når sluttet dere å mose maten deres?...

Har en på snart 2 år som jeg forts moser maten for, og som jeg "mater"... må nevnes at han har kun 8 tenner enda[8D] slik at det er litt vanskelig for han å mose ting med tennene....

Håper dere vil svare[:D]

Min er 14 månder i dag og prøver å spise selv, moser maten til han ,men kjøtt liker han å spise i biter

han har mange tenner

Når han var 1 1/2 år slutta vi å mose maten. Hadde gjort det så lenge siden han lett setter mat i halsen.
Nå er han 2 år og spiser ALT selv [;)] (middag, brød, youghurt osv)
[:)]

Og ganene kan fint brukes til å spise med, så lenge det ikke er veldig veldig hard mat[:)][:D]

min sønn har også bare 8 tenner, men han tygger da maten sin selv for det [8|] spiser selv gjør han også, hender vi må hjelpe han med å stikke med gaffelen, det er jo ikke alltid like lett å treffe f.eks erter og sånn [:)]

her har vi beygnt å øve på å spise selv med skei. grøt og klistrapoteter med sos etc.

Er det ting som ikke har så mye saus spiser han selv med hendene. Så i dag hadde vi nuggets og potetbåter så da spiser han helt selv.

han har forresten 5 tenner..

julie har aldri likt mosa mat (heller ikke grøt eller glass). hun begynte å spise middagsbiter da hun var 8,5 mnd.
hun er 14 mnd nå, og spiser alt vi spiser. hun spiser all maten med hendene. hun har også bare 8 tenner, så det går nok mer på vanen enn at han kan tygge!

her har de fått spise selv fra de var ca året (men da har jeg matet de etter at de har fått prøve litt selv) har fått små biter fra de var like gamle (moser poteter da, men det er sikkert fordi jeg gjør det til meg selv ennå også[;)])

Han har spist brød fra han var 9 mnd selv, og middag fra han var 11-12 mnd. Like greit å ta den søle- perioden nå. Går nok over.
For min del så kommer det ikke an på hvor mange tenner de har, for de bruker gommene likevel. Og 8 tenner er jo ikke lite det da, selvom jeg ikke helt skjønner hvorfor han ikke kan spise selv av den grunn...

Sluttet å mose når han var ca 9 mnd, nå spiser han mindre biter.

Slutta å mose når hun var 14 mndr, Da spiste hun selv, og hadde bare en tann.
Lillesøster sluttet jeg å mose når hun var 10 mndr, og ikke hadde noen tenner. Begge har spist brød selv fra de var 10 mndr.

Siste halvåret før hun ble 2 forlangte hun å spise alt selv. Hadde ikke så mye jeg skulle ha sagt der nei [:D].

Ikke mos poteter og slikt, kjøtt kan du kutte i små , små biter og trygt gi kan jeg tenke meg.

gutten min er 1,5 år, moser ikke maten lenger og han spiser halve middagen selv..
jeg gir alltid en del først slik at jeg vet han får mat i seg![:)] han har 8 tenner, alle 4 fremme!

Min er 15mnd (8 tenner), han har spist selv en ukes tid nå, han var da kjempeflink når jeg først lot han få det[:)] Han får noe i biter og noe most, men har spist biter siden han var ca 12mnd.

Jeg moste aldri vanlig middagsmat til ham, jeg..... Fikk i små biter bare. Og spiste selv fra han var året.

Tenner trengs ikke - lillesnuppa mi på 15 mnd har bare 2,5 tann, og hun har spist skorper og biter siden hun var 8 måneder.. [:)]

Back
Topp