Spise selv..

Cailen

Betatt av forumet
Spiser barnet ditt selv enda?

Jeg har prøvd å gi han grøt. Da kjørte han hånda rundt i grøten for så å hive bollen i gulvet. Brødbiter spiser han selv, men kunn et par stykker så går resten i gulvet. Det virker som at han ikke bryr seg om maten etter et par biter er fortært.

Har dere begynt med grensesetting rundt middagsbordet? At de feks ikke får kaste koppen og asjetten i gulvet. Jeg føler det er litt tidlig enda for vår del, men lurer på hva som er "vanlig".

Alle tips mottas med takk! =)

Vi har litt regler. Som at vi kaster ikke ting rundt, og hvis det havner på gulvet så får hun det ikke tilbake.

Vår skjønner ikke helt hva hu skal gjøre med maten da. Men hun fikk en vaffelbit i går, og da putta hu den i munnen plutselig. Da var jeg bra stolt ;)

Prøver å la han få spise selv ja. Vi begynte med puffet ris (er ikke så klissete), nå er det brøskive og middag som han kan spise med hendene vi øver med, men det blir en del rot ja, men det må det nødvendigvis bli.. hehe..
Han kaster ikke fatet sitt og koppen i gulvet, men hadde nok ikke latt han gjøre det, vi har ikke plastikk heller så... Men ser at det ikke er så gøy å bli matet etter han fikk spise selv da...

regler har vi ja :) det er aldri for tidlig å starte med de, om de forstår de med en gang er en annen sak, men da jobber vi inn rutiner og regler fra de er små :) flytende mat greier han ikke, men små brødbiter spiser han :) kan bare legge på en og en bit på fatet da.. for ellers stapper han inn alt

Her spiser hun brødmat og lignende ting selv. Men når hun har stappet 3 biter med skive i munnen så blir talerken tatt bort. Hun forstår ikke helt at det holder med en bit som vi spiser før vi tar neste ;) Har prøvd å la henne få litt grøt på en skei, men det er ikke enkelt gitt.

spiser tørr mat, rosiner og frukt selv. og litt middag innimellom- da med fingrene. Han får somregel biter eller strimler med skive. Får han strimler så pakker han som oftest alt inn, men prøver noen ganger å bite biter :) Har vel litt grensesetting, men jeg mene dem skal få grise litt og kjenne på maten når dem er små og skal finne ut av ting.

Takk for tips og råd jenter. Jeg merker allerede nå ting jeg kommer til å gjøre annerledes med nestemann. ;-)

Han spiste frokostgrøten sin alene idag. Eller det vil si at han fikk en og en skje mens jeg hadde skåla. Det ble mye klin, men han spiste og var veldig flink.
Brødmat, frukt, og middagsbiter klarer han å spise, men det er mer stas å hive det i gulvet enn å spise det. Katten vår priser seg lykkelig for det! ;-)

Dramadama skrev:
Vi har litt regler. Som at vi kaster ikke ting rundt, og hvis det havner på gulvet så får hun det ikke tilbake.

Vår skjønner ikke helt hva hu skal gjøre med maten da. Men hun fikk en vaffelbit i går, og da putta hu den i munnen plutselig. Da var jeg bra stolt ;)

Åhh.. så morro! =) Jeg kjenner igjen følelsen. Det føles ut som at jeg skal sprekke av stolthet iblandt. Idag har vi gått på senteret med skoa for første gang. Jeg måtte holde tilbake tårene hver gang noen så på han. Jeg er så heldig som er mamma til verdens flotteste gutt! <3

Signe får spise brødskive (enten terninger eller større biter) selv. Prøvde først å ha det i en skål, men da veivet hun bare skåla på gulvet, så nå har jeg begynt å legge det rett på bordet. Hun har også smekke med oppsamler, så da er det ikke så mye som går i gulvet. Over halvparten havner i munnen iallfall:-) Hun får ikke spise myk/flytende mat som grøt og middag selv ennå. I går fikk hun spise druer selv (delte de i 4). Hun er veldig til å veive med drikkeflasker, og de går stadig i gulvet. Dersom det virker som om hun gjorde det med vilje, får hun den ikke tilbake. Vi har også begynt å si nei, om hun roper/hyler ved matbordet. Vi har to hunder i huset (den ene er foreldrene mine sin, den andre er vår), og det er mulig Signe har sett litt for mye på de når de spiser, for av og til gidder hun ikke bruke hendene når hun spiser, men bare legger ansiktet i maten;-) Litt av et syn!

Jellybelly skrev:
Signe får spise brødskive (enten terninger eller større biter) selv. Prøvde først å ha det i en skål, men da veivet hun bare skåla på gulvet, så nå har jeg begynt å legge det rett på bordet. Hun har også smekke med oppsamler, så da er det ikke så mye som går i gulvet. Over halvparten havner i munnen iallfall:-) Hun får ikke spise myk/flytende mat som grøt og middag selv ennå. I går fikk hun spise druer selv (delte de i 4). Hun er veldig til å veive med drikkeflasker, og de går stadig i gulvet. Dersom det virker som om hun gjorde det med vilje, får hun den ikke tilbake. Vi har også begynt å si nei, om hun roper/hyler ved matbordet. Vi har to hunder i huset (den ene er foreldrene mine sin, den andre er vår), og det er mulig Signe har sett litt for mye på de når de spiser, for av og til gidder hun ikke bruke hendene når hun spiser, men bare legger ansiktet i maten;-) Litt av et syn!

hehe...sånn er det her og de gangene vi prøver at han skal spise middagen selv:P Kansje det er noe i det- for vi har to katter :P

Vesla har drukket av kopp/ flaske et par mnd tid. Lit søl blir det jo , men hu er jo ikke 11 mnd enda, så kjører ikke regler på henne enda. Grøt gir jeg henne. Hun spiser skive, og noen ganger middagsmat selv. Blir mye gris på gulvet, men det er jo en del av game..de skal jo kjenne på maten og smake.....Kaster hu noe på gulvet får hu det ikke igjen under måltidet. Funker

Vesla har drukket av kopp/ flaske et par mnd tid. Lit søl blir det jo , men hu er jo ikke 11 mnd enda, så kjører ikke regler på henne enda. Grøt gir jeg henne. Hun spiser skive, og noen ganger middagsmat selv. Blir mye gris på gulvet, men det er jo en del av game..de skal jo kjenne på maten og smake.....Kaster hu noe på gulvet får hu det ikke igjen under måltidet. Funker

eg gir han som oftes maten, d  som ska ver på tallark og skål ende på golvet og maten flyte hvis isje, e langt i fra hysteriske på d, men har et gammalt tregolv me sprekker i, og sysn isje d e så kjket om der ska havna matrester o.l i de for d e vanskelig å få vekk. han spise frukt ,kjeks o.l , men banan har han funne ut e veeeelig gøy å skvise :P drikke sjøl av tuttekopp eller flaska :)

På torsdag prøvde vi at Rasmus skulle spise middagen med gaffel. Vi stakk kaffelen i maten for han og vist greide han å manøvrere gaffelen inn i munnen Han har en liten plastikk barnegaffel. Gjett om han selv ble stolt og da...

RANDÅLF skrev:
På torsdag prøvde vi at Rasmus skulle spise middagen med gaffel. Vi stakk kaffelen i maten for han og vist greide han å manøvrere gaffelen inn i munnen Han har en liten plastikk barnegaffel. Gjett om han selv ble stolt og da...

OI! Så flink! Kansje vi og må teste det i morgen:) Har liksom ikke tenkt på at det kansje er lettere med gaffel :P

Min spiser ikke selv. Gir jeg han en brødbit, kliner han den ned i bordet for så å kaste den på gulvet. Gir jeg han en brødbit gaper han. Men han sitter med egen skje når han spiser grøt og middagsglass, den putter han inn i munnen av og til. Det er jo ikke noe på den da, men men...

Pucca skrev:
Min spiser ikke selv. Gir jeg han en brødbit, kliner han den ned i bordet for så å kaste den på gulvet. Gir jeg han en brødbit gaper han. Men han sitter med egen skje når han spiser grøt og middagsglass, den putter han inn i munnen av og til. Det er jo ikke noe på den da, men men...

Sånn er det her også!!

Men bær, frukt og grønnsaker setter jeg forfan han og det går rett inn!

Back
Topp