Spise pent...

Lykkelig1985

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Som tittelen på innlegget tilsier ønsker jeg å få igang en erfaringsoverføring på det å spise pent. Føler jeg er litt "lost" her. Noen i familien som himler med øynene når minien "leker" med maten eller kasten den på gulvet.

Jeg forventer ikke at en på 19 mnd skal spise pent, men syns dette med hvor grensen går er litt vanskelig. Vi bruker å si nei/stopp når ting blir kastet på gulvet. Eller så tar vi bort maten og sier at da er du ferdig å spise. Men vil jo gjerne at han spiser litt mer, så syns det er vanskelig å bare skulle si nå er du ferdig.

Hva gjør dere her? Overser eller setter grenser?
 
Denne ungen spiser verre enn noen annen unge jeg har møtt. Hun er en skikkelig grisunge og jeg ønsker virkelig at dette skal bli bedre. Vi har funnet ut at hun er spiser hvis hun er sulten og tøyser og griser hvis hun ikke er det, så vi har begynt å gi henne en sjanse. Hører hun ikke på det så tar vi maten. Den kampen tar vi. Hun er såpass stor nå at jeg forventer mer nå en hva jeg gjorde for 6 mnd siden. Hva familie sier bryr jeg meg ikke om. Ikke litt engang. De blander seg stadig og kaller henne sær fordi hun vil spise selv og det ikke alltid går så bra.
 
Her spiser han stort sett hvis han faktisk er sulten og begynner å surre når han begynner å bli mett. Kaster mat på gulvet og klasker handa ned i maten++. Han får nok mer enn en sjanse, men hvis han ikke gir seg så er han ferdig å spise. Han er som regel ferdig da uansett, bare protesterer på at han blir fratatt tallerken.
Tenker at de er små enda, han min lærer seg fortsatt å spise selv så det blir mye gris og det tenker jeg er greit. Man ser hvor han har sitti:p Om han plukker med henda er det og greit, fordi det er vanskelig å få maten på skjea. Vi har alltid en skje til middagen vi og, sånn at vi er sikre på at han får i seg litt innimellom:p
Men her er det ingen som sier noe på det, det er liksom bare sånn det er med små tenker jeg:)
 
Takk for svar. Ja har også konkludert at han er mett når han tuller for mye med maten, men er jo litt sær på hva han liker og ikke, så tuller mer når det er noe som ikke er helt inner tier :p
 
Må bare legge tilsette.... Jeg tar ikke fra ungen maten om det grises på et normalt nivå. Når tallerken og maten kastes rundt og direkte males utover bordet og håret blir vasket med maten, DA er det nok. Men å ta på maten, klemme litt på den, kjenne på konsistensen, spise med hendene fordi det er vanskelig med bestikk så er det greit... Vi prøver jo å si at hun skal spise pent og viser henne hvordan det skal gjøres. Det er først når hun "tar helt av", at hun får denne ene sjansen.
 
Man burde stole på seg selv i sanne situasjonen. Her liker ingen at hu spiser selv. De mener det blir for mye gris osv. Men hvordan skal de lære da?
 
Matglede først, spise "pent" kommer seinere.
Jeg synes det aller viktigste er at et barn på 20 mnd får gode opplevelser med mat, og får muligheten til å spise selv, enten det er med hendene, gaffel eller skje. Blir nødvendigvis noe søl og klin og leking med maten, men det er ok for meg! Spise "pent" kan man begynne å kreve seinere.
Om han hiver maten rundt seg, blir det "oversett", som regel tegn på at er mett, og måltidet avvikles som regel uten å gjøre noen "greie" av den uønskede adferden.
Føler litt "press" fra andre om at søl og klin og lek med skal irettesettes, men det spriker fra min tilnærming til hvordan man best løser problemer med uønsket adferd....
 
Back
Topp