Spiral

Trekløver89

Glad i forumet
❤Januarlykke 2022❤
.
 
Last edited:
Hei jeg satt inn hormon spiral for ca 2 mnd siden har hatt blødning siden jeg satt den inn. Enten har jeg blødning eller brun utflod. Har også vært plaget med vondt i ryggen etter jeg satt den inn er dette normalt?

Hei,
De første tre månedene opplever 22 % forlenget blødning og 67 % uregelmessige blødninger. Blødningsforstyrrelser (både økte og reduserte) er en svært vanlig bivirkning, det vil si at mer enn 1 av 10 kan oppleve det. Så det kan være dette du opplever. Men, blødningene skal ikke bare øke og øke og bli kraftigere, det kan være tegn på at spiralen ikke sitter riktig/er i ferd med å støtes ut. Smerter i bekken/mageområdet er også en vanlig bivirkning.

Det er vanskelig å svare om det du opplever er normalt eller ikke, men det kan høres ut som du opplever bivirkning av spiralen. Bivirkningene pleier hos de fleste å avta betydelig etter en stund (rundt tre måneder). Hvis blødningene er kraftige og ikke gir seg snart ville jeg kontaktet lege igjen for å vurdere om en annen form for prevensjon er bedre egnet for deg. Det samme gjelder smertene - dersom de ikke gir seg og er plagsomme i hverdagen ville jeg kontaktet lege.

Håper dette var til noe hjelp:)
Hilsen
Åse
 
.
 
Last edited:
Back
Topp