Spinalpunksjon

Bubbly

ønsker meg en liten skatt
Noen som har tatt det?

Jeg skal ta spinalpunksjon for å sjekke trykket i hodet siden jeg har hodepine så og si daglig.

Men jeg er så redd for den nålen i ryggen...

Er det vondt?
Får man smertestillende?
Får man beroligende?
Tar det lang tid?
Har man vondt etterpå?

Mange spørsmål... Håper noen kan roe meg ned litt :)

Mannen min tok en spinalprøve for 2 uker siden.
Fikk ingen smertelindring, gjort på 10 min.
Man kan få beroligende hvis man er redd, snakk med lege om det.
Man kjenner selvsagt stikket og man må ligge sammenkrøllet som en ball (skyte rygg sidelengs), men han sa at det ikke var så ille. Han syntes det va litt ubehagelig da de stakk nåla inn i ryggen mellom skivene, men når nåla va inne så gjorde det ikke vondt.
Mange kan oppleve å få såkalt spinalhodepine i inntil 1 uke etterpå, og den er ikke så god, men ikke farlig.

Har tatt... De stakk 12 - 15 ganger før de traff... ( Men jeg er et vanskelig tilfelle! )
1. Ikke veldig vondt, mer ubehagelig.
2. Fikk smertestillende sprøyter der de skulle stikke, var nesten vondere enn selve stikket. :-P
3. Vet ikke. Jeg fikk ikke tilbudet, hadde heller ikke behov.
4. Til meg tok det lang tid, siden de ikke traff, og var flere leger innom for å prøve. Ser for meg det tar 15-20 min inkl. forberedelser i vanlige tilfeller. Men du må sannsynligvis ligge stille en stund etterpå, for å unngå hodepine.
5. Var veldig øm et par-tre dager etterpå, men ser for meg at det ikke hadde vært så ille hadde de truffet på 1. forsøk....

Synes egentlig ikke det var så ille.... :-)

Noen som har tatt det?

Jeg skal ta spinalpunksjon for å sjekke trykket i hodet siden jeg har hodepine så og si daglig.

Er det vondt?
Får man smertestillende?
Får man beroligende?
Tar det lang tid?
Har man vondt etterpå?

Hei! Jeg har tatt spinalpunksjon, og jeg syns ikke det var så vondt som alle skal ha det til. Det var ikke godt, men jeg har lest om folk som gråt og sånn så jeg tror det er veldig individuelt :) jeg ble lagt på en benk i fosterstilling, og så stakk de. Det var egentlig mest ubehagelig når de dro nålen ut. Ikke vondt, men jeg syns det føltes ut som om ryggen ble litt med. Jeg fikk ikke smertestillende eller noen ting. Ikke se på nålen før de stikker ;) syns ikke det tok så lang tid heller.
Når de var ferdige så ble jeg lagt på ett mørkt rom, men jeg husker ikke hvorfor. Jeg sleit med hodepine dagen etter spinalpunksjonen, men det er visst en vanlig bivirkning. Lykke til :-)

Noen som har tatt det?

Er det vondt?
Får man smertestillende?
Får man beroligende?
Tar det lang tid?
Har man vondt etterpå?

Det kan gjøre vondt idet de stikker nåla inn..
Du kan få beroligende hvis du spør legen, dersom du er veldig redd..
Tar ikke lang tid hvis de treffer riktig på første forsøk..
Man kan ha litt vondt etterpå.. Noen får hodepine, såkalt spinalhodepine.. Tidligere skulle man ligge 1 time etter undersøkelsen, men det har de (hvertfall hos oss) gått bort ifra nå..

Lykke til :)

Jeg har tatt det en gang. Det var egentlig ikke vondt, men husker det var vanskelig å ligge helt stille. Kroppen reagerte med å rykke litt til når noe kom borti ryggen. Men det gikk fint, og jeg fikk ingen plager i etterkant. Trengte bare et forsøk.

Tusen takk for svar.

Høres ut som jeg ikke har noe å frykte. Gruer meg skikkelig likevel, men jeg skal gjennomføre altså.
Skal be om beroligende og smertestillende. Håper jeg får det :) Livredd for nåler, men hvis jeg ikke ser den så kanskje det går greit. Tror jeg skal ta med musikk på øret også.

Hurra! Jeg overlevde!!! Jeg syns det var ganske vondt, men nå er det overstått. Puh!! :)

Back
Topp