Spiller du et instrument?

Blokkfløyte var obligatorisk ja, er det det enda, tro?

Lisa gikk til skolen og en eller to til er nok det eneste jeg kan...

Tviler på at den noen gang har vært obligatorisk, men det har vel stått i læreplanen hele tiden at man skal kunne noe om noter, utøve musikk selv osv. Blokkfløyte var jo da et rimelig instrument til skolebruk. :) ingen av skolene jeg har vært innom de siste årene har brukt blokkfløyter. Men håper egentlig det er lærere som underviser og kan lære barna å spille. Har undervist i musikk selv, håpløst å nå akkurat de målene når man ikke kan noter eller spille noe selv :p

I min tid måtte vi kjøpe blokkfløyte selv, men jeg har aldri hørt om noen som gikk på skole på min tid som ikke hadde det. Om det var lovpålagt er nå så, men i praksis obligatorisk for vår generasjon var det.

I min tid måtte vi kjøpe blokkfløyte selv, men jeg har aldri hørt om noen som gikk på skole på min tid som ikke hadde det. Om det var lovpålagt er nå så, men i praksis obligatorisk for vår generasjon var det.

Joda, ble jo det for elevene på et vis, hvis skolen/lærerne hadde bestemt at det var slik de skulle nå læreplanmålene :) rart dere måtte kjøpe selv da, vi fikk på skolen. Er uansett veldig strengt med gratisprinsippet nå, såvidt man kan arrangere en påskelunsj eller noe, så å tvangskjøpe instrumenter kommer ikke på tale uansett :p

Spiller fremdeles i korps jeg, spiller trompet :) Måtte lære meg piano på musikklinja, så spiller litt innimellom, men har blitt ganske mye dårligere med årene, og akkurat nå har vi ikke helt plass til piano så har bare en synth jeg bruker som det. Vi hadde planer om å lære oss gitar litt bedre enn det vi lærte på skolen, men den står her nå omtrent urørt, og jeg har fått en ukulele og, men har aldri tatt meg tid til å sette meg inn i det. Men jeg kan lese noter og mye teori da, så skal vel sørge for å få videreført noe til kommende barn :P

Vi fikk blokkfløyte på skola :) ganske så obligatorisk, spilte i alle musikktimene :p

Spiller klarinett og saxofon. Eller man kan vel si spilte.. ikke vært med i korps på mange år nå.

Vi fikk blokkfløyte på skola :) ganske så obligatorisk, spilte i alle musikktimene :p
Joda, ble jo det for elevene på et vis, hvis skolen/lærerne hadde bestemt at det var slik de skulle nå læreplanmålene :) rart dere måtte kjøpe selv da, vi fikk på skolen. Er uansett veldig strengt med gratisprinsippet nå, såvidt man kan arrangere en påskelunsj eller noe, så å tvangskjøpe instrumenter kommer ikke på tale uansett :p
Den ble kjøpt gjennom skolen, men måtte kjøpes ja. Jeg slapp da. For jeg hadde. Jeg gikk nemlig på musikkskole og spilte blokkfløyte et år før vi begynte med det på skolen.

Men i min tid sto ikke gratis-peinsippet så sterkt. Vi hadde egenandel på leirskolen og bussturer og sånn også vi. Urgammel jeg, vet dere ;-)

Den ble kjøpt gjennom skolen, men måtte kjøpes ja. Jeg slapp da. For jeg hadde. Jeg gikk nemlig på musikkskole og spilte blokkfløyte et år før vi begynte med det på skolen.

Men i min tid sto ikke gratis-peinsippet så sterkt. Vi hadde egenandel på leirskolen og bussturer og sånn også vi. Urgammel jeg, vet dere ;-)
Ganske så urgammel jeg også :p er ikke mange årene mellom oss to om jeg ikke tar helt feil.

Jeg spiller orgel og piano. Kan klimpre litt på gitar og bass, syyykt god på triangel (haha) og blokkfløyte og synger.

Husker vi måtte ut med godt over en tusenlapp på leirskole ja, og det var ikke bare bare! Hos oss var det litt krise da jeg trengte en hundrelapp til en skoletur med hurtigruta, eller til andre skoleturer. Én gang husker jeg at min egenandel ble betalt av skolen til en slik tur, for jeg hadde vel med beskjed i meldeboka om at jeg ikke hadde råd til å delta.

Så jeg er egentlig veldig glad for at gratisprinsippet er så standfast som det er i dag. Er nok med sånne skolearrangementer hvor det selges ting liksom, caféer sånt.

Ganske så urgammel jeg også :p er ikke mange årene mellom oss to om jeg ikke tar helt feil.
Ikke utenkelig det.

Jeg tror dessuten gratis-prinsippet var litt mer "avhengig av hvilken rektor man hadde" den gangen enn det er nå?

Ikke utenkelig det.

Jeg tror dessuten gratis-prinsippet var litt mer "avhengig av hvilken rektor man hadde" den gangen enn det er nå?

Nå er det i alle fall veldig strengt, står referert til det i opplæringsloven med en del konkrete eksempler.

Her står det om det hos utdanningsforbundet:
https://www.utdanningsforbundet.no/mob/Artikkel/?FetchID=113193

Så man kan oppleve at det syndes mot, men i kommunen jeg bor i opplever jeg at dette er en regel mer enn et prinsipp.

Nå er det i alle fall veldig strengt, står referert til det i opplæringsloven med en del konkrete eksempler.

Her står det om det hos utdanningsforbundet:
https://www.utdanningsforbundet.no/mob/Artikkel/?FetchID=113193

Så man kan oppleve at det syndes mot, men i kommunen jeg bor i opplever jeg at dette er en regel mer enn et prinsipp.
Ja, det har vært ganske strengt i mange år. (Dels for stengt egentlig)

Men det er 30 år siden jeg gikk på skolen, ting har forandret seg
(siden jeg begynte i alle fall)

Spilte 11 år i skolekorps, og da først noen år med klarinett, så var det althorn resten.

Sluttet da jeg var 20, for 16 år siden. Har ikke spilt etterpå, så får nok ikke noe lyd lenger :-P

Klimprer litt på piano innimellom, vi har på jobben.

Jeg kan faktisk spille piano, trompet også dr keg døds god på blokkfløyte :p haha

Spiller og spiller.. Jeg spilte i korps i 11 år. Trombone de siste 6 årene.. Men har ikke tatt i en trombone på 14 år :p Ellers går det vel i barnesanger på gitar og mye sang.. :)

Back
Topp